Permalänk
Medlem

Moderkort varmt ?

Tja

Jag har överklockat min cpu å efter det har jag varit nojjig att den blivit för varm osv... å eftersom att alla program visar fel då jag kör med amd så kan jag inte kolla tempen. Men cpu fläkten blir ganska varm inte så man bränner sig direkt men lite varm blir den vet inte om det är ngt att oroa sig för ! ( testade köra tbx till 3.1ghz vilket är original men ingen skillnad på temp). Men sen en annan sak att vet inte vad det heter men jämte cpun sitter en metall sak där det står Ultra durable på !! å om man kollar på mobo kartongen så markerar dem ut den saken å skriver Lower Rds (on) Mosfets .... å den saken blir kokhet så att man nästan bränner sig ? är det normalt eller är det ngt fel ? har testat sänka Vcore lite försiktigt men ingen skillnad å sen ngn annna skum sak är att när min dator precis slocknar efter jag stänger av den låter den skummt en stund ! kan knappt förklara ljudet men det blåser/tjuter om den i en längre sträcka typ ! har testat reseta allt till default men tempen är den samma ! vet inte om ngt e fel då jag inte kände på delarna innan jag börja mixtra med sakerna ! Btw har ett gigabyte 970a-ud3 mobo , amd fx 8120 cpu ... å en cm hyper 212 evo cpu fläkt å ett 650 w nätagg

Permalänk
Skrivet av Kp57:

Tja

Jag har överklockat min cpu å efter det har jag varit nojjig att den blivit för varm osv... å eftersom att alla program visar fel då jag kör med amd så kan jag inte kolla tempen. Men cpu fläkten blir ganska varm inte så man bränner sig direkt men lite varm blir den vet inte om det är ngt att oroa sig för ! ( testade köra tbx till 3.1ghz vilket är original men ingen skillnad på temp). Men sen en annan sak att vet inte vad det heter men jämte cpun sitter en metall sak där det står Ultra durable på !! å om man kollar på mobo kartongen så markerar dem ut den saken å skriver Lower Rds (on) Mosfets .... å den saken blir kokhet så att man nästan bränner sig ? är det normalt eller är det ngt fel ? har testat sänka Vcore lite försiktigt men ingen skillnad å sen ngn annna skum sak är att när min dator precis slocknar efter jag stänger av den låter den skummt en stund ! kan knappt förklara ljudet men det blåser/tjuter om den i en längre sträcka typ ! har testat reseta allt till default men tempen är den samma ! vet inte om ngt e fel då jag inte kände på delarna innan jag börja mixtra med sakerna ! Btw har ett gigabyte 970a-ud3 mobo , amd fx 8120 cpu ... å en cm hyper 212 evo cpu fläkt å ett 650 w nätagg

dela upp texten i delar blir svårt att läsa det är inget sms du skriver utan 16 rader med bara text

Din setup är detta
gigabyte 970a-ud3
amd fx 8120
hyper 212 evo
650 w nätagg <--- vad mer
Chassi ?
fläktar?

kul att du skriver "ganska varm" det ger ju en fingervisning att datorn fungerar i alla fall...
den kan ju vara "lagom varm" om du bara kör på 3.1ghz

vilka program har du använt att läsa felaktiga temperaturen med ?
vad har du överklockat till ?

"nästan bränner sig" alltså runt 70 grader. är det metall saken som blir varm eller Lower Rds (on) Mosfets

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Borde gå att måta temp med flertalet pgm, vad jag förstått så är det bara Idle tempen som brukar visa fel på AMD prollar.
Min Idle temp kan hoppa ner under 10c men det stämmer inte då den snarare ligger på 19-20c om det stämmer i BIOS.
Det viktiga är vad det visar när den får jobba hårt.

Kylflänsen du skriver om sitter på VRM (Mosfets) som förser CPU:n med ström och vad jag läst så är det normalt med runt 70c.
Skadar dock inte att fläkta lite på dessa, har själv två st 140mm fläktar som blåser in från sidan och gör stor skillnad på all temperaturer i lådan.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Wow, du undrar om något är för varmt utan att skriva några temps. Classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Wow, du undrar om något är för varmt utan att skriva några temps. Classic.

Om man inte litar på de temperaturer som sensorerna ger har jag full förståelse att TS inte skrev ut dem till att börja med.

Till TS, som någon sa innan, bränns det är det ca 70 grader och det är inom ramarna. Människor har generellt ganska svårt att uppfatta hur varma föremål är, särskilt om de är goda värmeledare så överskattar vi temperaturen. En 60 gradig metallyta upplevs mycket varmare än den är. AMD brädor brukar kunna vara ganska varma dessutom. Däremot skadar det inte att se till att det finns lite flöde runt CPU och i chassiet som helhet. Har du AMDs stockkylare? Den tycker om att ösa ut sin värme över hela moderkortet => MOSFET etc blir varmare.

Permalänk
Medlem

Okej ska tänka på att dela upp texten ! jag har klockat datorn till 3.8ghz å sänkt Vcore till 1,344. Å anledningen till vrf jag inte litar på T.ex hwmonitor som jag då använder eller core temp är för jag skrev en annan tråd å sa att min cpu låg på 40 grader när jag lirade bf4 på ultra å fick typ 10 pers som sa att den visar fel å att datorn in kan ligga på 15 grader som den också visar. (den ändras dock hela tiden mellan 15-25 å det e cpu temp jag snackar om nu)

Sen är det metall saken som sitter jämte processorn som kallar Mosfets har jag fått reda på som blir satans varm. Den går knappt ta på faktiskt. Men med tanke på att folk säger att dem programmen visar fel för mig har jag svårt att kolla tempen ! så det oroar mig lite då jag tkr det känns varmt när jag känner på dem lite försiktigt ! dock ska ju sakerna bli varma om man spelar det fattar jag med ....

ta t.ex gpun den blir ju varm när jag kör bf4 t.ex å det är ju normalt ... men Mosfets saken blir extremt varm å vet inte om den ska det eller inte ..... å jag har köpt till en cpu kylare , en cm hyper 212 evo som kyler bra då det flödas på bra med luft där vid å den inte är allt för varm !

dock sitter det en till fläkt på baksidan av chassit där vid mosfets å den blåser inte på så jätte bra för när jag spelat ett tag så är chassi delen varm där vid å så är det inte ngn annnastans !

Kom på en sak nu medans jag skrev .... kan man inte köpa typ en digital termometer å mäta direkt i chassit ? så kan jag ju se vad tempsen är ?

Hoppas det blev lättare att läsa texten

Chassi :cooler master Haf 912 då det sitter en en 200mm fläkt på framsidan å en 120mm där bak

Permalänk
Medlem

Finns IR termomterar att köpa. då kan du se exakt hur varm ytan på Mosfet kylarna är, kom bara ihåg att den kommer visa en temperatur som lägre än dem själva kretsarna har. Mosfet blir varma eftersom det är där strömmen till CPUn går, därför blir den varm när du spelar. Det finns sådana på grafikkort med men du ser dem inte men dem kan bli rejält varma med. Jag bränner mig nästan på mina när jag spelar om jag inte ökar fläktstyrkan (har en accelero kylare=> kylarna till dem är pålimmade passiva flänsar). Är du orolig kan du ju alltid försöka rikta ner lite luft måt dem med en bit plast eller något. Det behövs väldigt lite flöde för att sänka temperaturen dramatiskt

Permalänk
Medlem

okej tack för ett bra svar ska skaffa en sån termometer .... vart köper man en sån ? ska nog införskaffa mig en ny fläkt där bak i chassit (den 120mm) !

Permalänk
Medlem

Kjell, Jula etc. Men tänk över om du verkligen behöver en, de är inte helt gratis om man säger så.

Permalänk
Medlem

ska kanske införskaffa mig 3 nya fläktar .... en i chassit där bak å 2 nya på cpu fläkten ! det kommer ju kyla bättre då.... ! funkar sånna IR termometrar bra ? såg att det var en infrarött ljus man mätte tempen med

Permalänk
Medlem

aa får ta å kika på det !

Permalänk
Medlem

Har du kollat dina temps med Gigabyte EasyTune6? Där borde du få rätt temps då det är anpassat för din mobo.

Som jag skrev tidigare så Idle tempen som pendlade mellan 15-25 inget att bry sig om, den ligger säkert uppemot 25c hela tiden.

40c vid 3,8GHz låter väldigt bra om det nu stämmer, om du kollar med AMD OverDrive så ser du tempsen individuellt för alla kärnor.
En 212Evo är väl ändå en rätt hyffsad kylare så det borde inte vara omöjligt.

Mosfets (VRM) blir varma, det kan man läsa överallt på nätet, så inget att oroa sig för. Om dom skulle bli för varma så skulle din OC inte vara stabil.

Sätt en fläkt/fläktar i sidan om det går samt i toppen, så många som får plats så borde det bli rätt bra skillnad.
Som jag skrev högre upp så har jag två 140mm fläktar i sidan som jag kör i 800rpmvilket gjorde ca 10c i skillnad på CPU:n vid spelande mot de 120mm fractal r2 som satt där innan då jag har radiatorn i toppen och en GPU kylare som dumpar all värme inuti lådan som då ska ut bak och upp genom radiatorn.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l

Permalänk
Medlem

Nej har icke testat det faktiskt ... får ta å testa det när jag kmr hem ! asså har ingen aning om 40c är rimligt lr inte men ska kanske skaffa en sån Ir termometer å kolla i helgen nu ! men vet inte om jag har plats för en fläkt i taket av chassit , om jag har så sätter jag dit en stor jävla fläkt där annars ska jag sätta in en ny 120mm bak i chassit. Sen funderar jag på att sätta in 2 helt nya 120mm på cpu kylaren för att vara på den säkra sidan. Men om jag känner i datorn i max load är det bra luftflöde i den bara den 120mm där bak som är lite kass

Permalänk
Medlem

Men tack som fan för bra svar

Permalänk
Medlem

har testat de program du sa å enligt dem ligger tempen runt 45 när jag lirar bf4 ! å i idle runt 25-30 ! dock vill jag medge att nu jävlar är det kallt här inne fryser satan om fötterna å datorn står jämte ! känner dock att den blåser sval luft på mina ben ! vilket är bra ( detta sker i Idle)! en sak till anledningen till vrf jag fråga så mkt om tempen var för att blev så nojjig efter jag klockat den då alla på en annan tråd sa att inte programen visar rätt för mig å då visste jag inte om tempen vart hög eller låg ! men känner nu att det är bra temp i datorn då jag fått lite extra hjälp med det

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Kp57:

Nej har icke testat det faktiskt ... får ta å testa det när jag kmr hem ! asså har ingen aning om 40c är rimligt lr inte men ska kanske skaffa en sån Ir termometer å kolla i helgen nu ! men vet inte om jag har plats för en fläkt i taket av chassit , om jag har så sätter jag dit en stor jävla fläkt där annars ska jag sätta in en ny 120mm bak i chassit. Sen funderar jag på att sätta in 2 helt nya 120mm på cpu kylaren för att vara på den säkra sidan. Men om jag känner i datorn i max load är det bra luftflöde i den bara den 120mm där bak som är lite kass

Skrivet av Kp57:

Men tack som fan för bra svar

Skrivet av Kp57:

har testat de program du sa å enligt dem ligger tempen runt 45 när jag lirar bf4 ! å i idle runt 25-30 ! dock vill jag medge att nu jävlar är det kallt här inne fryser satan om fötterna å datorn står jämte ! känner dock att den blåser sval luft på mina ben ! vilket är bra ( detta sker i Idle)! en sak till anledningen till vrf jag fråga så mkt om tempen var för att blev så nojjig efter jag klockat den då alla på en annan tråd sa att inte programen visar rätt för mig å då visste jag inte om tempen vart hög eller låg ! men känner nu att det är bra temp i datorn då jag fått lite extra hjälp med det

Ta och försök lära dig lite av forumfunktionerna, citera, citera fler samt redigera.

Jobba på ditt upplägg av texten, läs alltid texten en gång innan du postar den och föreställ dig hur en person som inte sitter i ditt huvud skulle tänka och uppfatta texten.

Snälla Skippa:
... slutet på en mening ! början på en mening...
Och skriv korrekt istället:
...slutet på en mening! Början på en mening...

Detta kommer leda till att fler personer kommer orka bry sig och svara på dina trådar. Framförallt kommer svaren du få vara mer rätt och snabbare komma fram till korrekta lösningar.

Är en mening för lång för att du ska kunna läsa den högt på ett andetag? Då ska du nog punktera eller kommatera, eventuellt bygga lite bisatser.

OnTopic:
Ge fan i att överklocka på UD3 moderkortet. Det är vida känt på att ha pissig VRM kylning. Kylningen kommer bli överbelastad, leda till varma VRM som kräver lägre frekvenser på CPU.
CPU:n kommer då tvingas ner i lägre frekvenser och du kommer få prestanda förluster så det sjunger om det. I stockfrekvenser så duger VRM fint och 70C är inga konstiga temperaturer.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Min Bräda är nästan identisk med TS och jag har inga som helst problem med att VRM kylningen skulle vara "pissig".
Ta reda på fakta innan du skriver sånt, finns väldigt många som klockar med dessa brädor!
De tidiga modellerna på D3 brädan som INTE har någon kylfläns på VRM är däremot rätt kass.

TS UD3 har dessutom 8+2 fas VRM vilket är det dubbla mot min som har 4+1.

Har du så kallt inne och känner hur datorn blåser kallt så borde det verkligen stämma!
3,8GHz är ju inte heller en så stor överklockning.
Min vattenkylda 6100 som tuffar på i 4,2GHz med en Vcore på 1,392 kommer som mest upp i 42c när jag spelar och GPU kylaren värmer upp alltihop.

Visa signatur

be quiet! Silent Base 601 l Asus ROG strix B450F l Seasonic Focus GX 750W l AMD Ryzen7 5800X3D l Zalman CNPS17X l G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600Mhz 2x16GB CL16 l Gainward RTX 3080 PHOENIX V1 LHR l Kingston A400 240GB M.2 SSD l SSD OCZ ARC 100 240GB | Seagate Barracuda 2000GB l DIY simracing rigg l Oculus Rift l Asus 27" VE278H l