Noctua D 14 ändra hastighet på fläktar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Noctua D 14 ändra hastighet på fläktar?

Har införskaffat mig en Noctua d 14 som jag monterat på mitt MSI Z87 G45 för att kyla en 4770k. Fläkarna är kopplade med en y kopping till CPU_FAN.

Mitt problem är att fläktarna ligger på runt 1200 rpm hela tiden och går inte att styra pga

citat deras hemsida :

"Note that this compatibility list indicates mechanical compatibility only and does not take into account whether or not the mainboard will be able to automatically control the speed of the cooler’s fans. Since many modern mainboards can only control 4-pin PWM fans and this cooler comes with 3-pin fans, the fans will usually run at full speed and you can use the supplied Low-Noise Adaptors to reduce the fan speed."

Alltså det finns med kablar för en lägra hastighet men jag vill kunna ändra själv eller att en kurva ändrar hastigheten baserat på tempen på processorn.

Hur ska jag koppla fläkten eller gå tillväga för att kunna styra den?

Tacksam för svar.

MVH Oskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av ohamnaren:

Har införskaffat mig en Noctua d 14 som jag monterat på mitt MSI Z87 G45 för att kyla en 4770k. Fläkarna är kopplade med en y kopping till CPU_FAN.

Mitt problem är att fläktarna ligger på runt 1200 rpm hela tiden och går inte att styra pga

citat deras hemsida :

"Note that this compatibility list indicates mechanical compatibility only and does not take into account whether or not the mainboard will be able to automatically control the speed of the cooler’s fans. Since many modern mainboards can only control 4-pin PWM fans and this cooler comes with 3-pin fans, the fans will usually run at full speed and you can use the supplied Low-Noise Adaptors to reduce the fan speed."

Alltså det finns med kablar för en lägra hastighet men jag vill kunna ändra själv eller att en kurva ändrar hastigheten baserat på tempen på processorn.

Hur ska jag koppla fläkten eller gå tillväga för att kunna styra den?

Tacksam för svar.

MVH Oskar

Använd inte Y-kopplingen utan använd två fläkt kontakter på moderkortet istället. En till CPU-fläkten andra till t.ex chassi-fläkten och då ska du kunna styra fläktarna även om det är PWM kontakter i moderkortet.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2013

Vill du styra båda med volt sätter du båda på cha-fan kontakter. Du kommer nog få felvarning i bios att du inte har någon cpu-fan men det borde gå att disablea. Jag har min min ena på cpu-fan med ULNA och den andra på cha-fan, också med ULNA. De går för det mesta i 900 resp ca 550 rpm. Knäpptyst

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Mar 2012

Alternativt så köper du en fläktkontroller för ett par hundra, ser snygg ut i chassit och personligen så gillar jag att justera hastigheterna fysiskt.
Kan rekommendera Scythe Kaze Master Pro (Ser nu att priset har höjts en hel del på den men någon för mindre pengar funkar förmodligen bra också)

Min åldrande men rakryggade vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [EVGA Geforce GTX 1060 6GB SC OC] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [16GB Corsair Vengeance Pro 2133MHz] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Läxstrimlaren: Lenovo G50-80 i5 5200U Min förlängning av mig själv: OnePlus 3