Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013

Hur lite RAM är för lite?

Hej Sweclockers,
Jag har en lite fråga angående RAM.
I min dator har jag bara 4 GB, borde jag uppgradera detta? Och hur gör jag i sådana fall? De jag har är 2 x 2 GB 1333 MHz DDR3 från A-Data. Borde jag satsa på 2 minnen till på 2 GB styck (moderkortet har 2 fria platser)?

//Nesvop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
jönköping
Registrerad
Dec 2007

Vad gör du med datorn då?

Tar minnet slut någin gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Okt 2001

Väldigt svårt att säga utan mer info, vad har du för övrig hårdvara i burken och var kör du för program/spel?

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Ram är ganska billigt fortfarande så det borde inte vara allt för dyrt att slänga in lite extra. Har man Windows 7/8 64 bit så kan det vara en bra idé att slänga inte lite för då kan man cappa 4Gb, men har du aldrig haft problem med det så är det ju upp till dig.

Det är jätte lätt att sätta in nytt ram, det är bara "plug n play".

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av Nesvop:

Hej Sweclockers,
Jag har en lite fråga angående RAM.
I min dator har jag bara 4 GB, borde jag uppgradera detta? Och hur gör jag i sådana fall? De jag har är 2 x 2 GB 1333 MHz DDR3 från A-Data. Borde jag satsa på 2 minnen till på 2 GB styck (moderkortet har 2 fria platser)?

//Nesvop

Har du windows 64 bitars så är svaret ja annars nej

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne & Stockholm
Registrerad
Jul 2007

För lite RAM är helt enkelt när minnet tar slut

| CPU: Intel 6700K@4.6GHz | GPU: EVGA GTX 1080 SC | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair LPX 16GB@2133MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P SE2 | Primär SSD: Samsung 840 EVO 250GB | Sekundär SSD 1: Samsung 850 EVO 500GB | Sekundär SSD 2: Intel 320 120GB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM750x Chassi: Fractal Design R4 | Kringutrustning: Dell U2515H, Dell U2412M, Filco Majestouch 2, Logitech G500, Sennheiser HD650

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Aug 2009

När man har mindre minne än programmen man vill köra behöver?
Är en lite vag fråga. Ungefär som att fråga när en cirkel är för stor. Utan kontext och referenser går det inte svar på

Asus Z97 Pro Gamer | 32gb ram DDR3 2400MHz | i7 4790k | 2 x R9 290
Asrock P67 Extreme4 rev3 | 16gb DDR3 2400MHz | i7 2600K | 2 x 560Ti
En massa bärbara, servrar, RPi's och andra boxar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Nov 2013

Beror lite på vad man gör med en dator men jag skulle sätta gränsen för minimum vid 4GB i nyare datorer personligen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Okt 2011

Beror som alla sagt på vad du gör med datorn.

Spel trivs med runt 8 GB, storspelare kan säger dra nytta med mer särskilt med kraftigt moddade spel.
Surf och casualspelaren klara sig på runt 4 gb.
Surfar man bara när man ska betala räkningar och kanske lyssna på spotify ibland så räcker det med 2 gb.

Dock är det kraftigt generaliserat.

h+

Main: Ncase M1, MSI Z170 mITX, Intel i7 6700, GTX 980 Ti, 16 GB 2400 Mhz, Samsung 850 Evo 500GB, Silverstone SFX 600watt
Portable: Microsoft Surface Pro 4, i7, 8 GB, 256 GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

OM du bara surfar, lyssnar på musik och liknande är 4gb perfekt. Spelar du så bör du nog sats på 8gb. Allt över är till folk som verkligen arbetar på sina datorer.

|MSI P67A C45 B3|i5 2500k|Sapphire HD7970|4x2 GB Corsair XMS3|FD R3|SSD 128 + 240gb|2x 1 TB + 2x 500gb HDD | Windows 10 Pro| Corsair VX450

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av jonthan:

Vad gör du med datorn då?

Tar minnet slut någin gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gnab:

Väldigt svårt att säga utan mer info, vad har du för övrig hårdvara i burken och var kör du för program/spel?

Skrivet av MuLLvaD3n:

Ram är ganska billigt fortfarande så det borde inte vara allt för dyrt att slänga in lite extra. Har man Windows 7/8 64 bit så kan det vara en bra idé att slänga inte lite för då kan man cappa 4Gb, men har du aldrig haft problem med det så är det ju upp till dig.

Det är jätte lätt att sätta in nytt ram, det är bara "plug n play".

Skrivet av Jeddan:

För lite RAM är helt enkelt när minnet tar slut

Skrivet av Arazand:

Beror som alla sagt på vad du gör med datorn.

Spel trivs med runt 8 GB, storspelare kan säger dra nytta med mer särskilt med kraftigt moddade spel.
Surf och casualspelaren klara sig på runt 4 gb.
Surfar man bara när man ska betala räkningar och kanske lyssna på spotify ibland så räcker det med 2 gb.

Dock är det kraftigt generaliserat.

Skrivet av Xeno88:

OM du bara surfar, lyssnar på musik och liknande är 4gb perfekt. Spelar du så bör du nog sats på 8gb. Allt över är till folk som verkligen arbetar på sina datorer.

Jag hade med en aning för lite information. Jag har ett W7 64-bitars och gör inte så mycket, surfar lite, spelar en del WOW.
Ingen egentlig aning om ifall jag har cappat minnet, men antar då att jag inte gjort det ;-). Men som det redan har nämnts så är det ju ordentligt billigt så kanske ska slänga med det när jag ändå ska handla lite :-).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyborg
Registrerad
Nov 2013

Själv har jag 12gb, men det är för att jag hostar minecraft server på 4gb.
8gb är perfekt i dagsläget.

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011
Skrivet av Nesvop:

Jag hade med en aning för lite information. Jag har ett W7 64-bitars och gör inte så mycket, surfar lite, spelar en del WOW.
Ingen egentlig aning om ifall jag har cappat minnet, men antar då att jag inte gjort det ;-). Men som det redan har nämnts så är det ju ordentligt billigt så kanske ska slänga med det när jag ändå ska handla lite :-).

Har du för lite minne kommer Windows att säga ifrån.
Har hänt mig flertalet gånger att mitt minne tar slut (8GB) vilket leder till att spel och program krashar och en varningruta kommer upp som informerar om att minnet är slut.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Växjö
Registrerad
Jan 2012

8GB räcker för många, jag fick slut och har nu 16. I de värsta fallen får jag 8GB användning.

I7 2600K, MSI GTX 970 SLI och annat smått o gott.

Acer Predator XB270HU 1440p 144hz G-sync + Qnix 2710

CITERA OM DU/NI VILL HA SVAR :)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2013

Spelar och surfar för fullt och sitter på 4gb 1600mhz och w7 64bit och klarar mig utmärkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
umeå
Registrerad
Apr 2010

4gb skulle jag säga är för litet om du kör wow, skype och 5 flikar i chrome. Sen så är ju dual-channel att föredra.

Som tidigare har sagt så är 8gb att föredra. 2x4gb

Något att tänka på är ju också att integrerade grafik delar minne och reserverar låt säga 1gb.

| Bitfenix Prodigy Red | GA-Z97N-WIFI| I7 4790k 4,6GHz | Crucial 8gb DDR3 | SanDisk 256GB SSD | MSI GeForce GTX 970 | EVGA SuperNOVA 750 G2 | AOC g2460Pqu | CM Storm Quickfire TK Brown | Razer Naga 2009 | Creative Sound Blaster Sigma |