Permalänk
Medlem

Hur lite RAM är för lite?

Hej Sweclockers,
Jag har en lite fråga angående RAM.
I min dator har jag bara 4 GB, borde jag uppgradera detta? Och hur gör jag i sådana fall? De jag har är 2 x 2 GB 1333 MHz DDR3 från A-Data. Borde jag satsa på 2 minnen till på 2 GB styck (moderkortet har 2 fria platser)?

//Nesvop

Permalänk
Medlem

Vad gör du med datorn då?

Tar minnet slut någin gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt att säga utan mer info, vad har du för övrig hårdvara i burken och var kör du för program/spel?

Visa signatur

/gnab
Säkert snabbare processor, mer minne och mer disk än du har :P

Permalänk
Medlem

Ram är ganska billigt fortfarande så det borde inte vara allt för dyrt att slänga in lite extra. Har man Windows 7/8 64 bit så kan det vara en bra idé att slänga inte lite för då kan man cappa 4Gb, men har du aldrig haft problem med det så är det ju upp till dig.

Det är jätte lätt att sätta in nytt ram, det är bara "plug n play".

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Hej Sweclockers,
Jag har en lite fråga angående RAM.
I min dator har jag bara 4 GB, borde jag uppgradera detta? Och hur gör jag i sådana fall? De jag har är 2 x 2 GB 1333 MHz DDR3 från A-Data. Borde jag satsa på 2 minnen till på 2 GB styck (moderkortet har 2 fria platser)?

//Nesvop

Har du windows 64 bitars så är svaret ja annars nej

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

För lite RAM är helt enkelt när minnet tar slut

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

När man har mindre minne än programmen man vill köra behöver?
Är en lite vag fråga. Ungefär som att fråga när en cirkel är för stor. Utan kontext och referenser går det inte svar på

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Beror lite på vad man gör med en dator men jag skulle sätta gränsen för minimum vid 4GB i nyare datorer personligen.

Permalänk
Medlem

Beror som alla sagt på vad du gör med datorn.

Spel trivs med runt 8 GB, storspelare kan säger dra nytta med mer särskilt med kraftigt moddade spel.
Surf och casualspelaren klara sig på runt 4 gb.
Surfar man bara när man ska betala räkningar och kanske lyssna på spotify ibland så räcker det med 2 gb.

Dock är det kraftigt generaliserat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OM du bara surfar, lyssnar på musik och liknande är 4gb perfekt. Spelar du så bör du nog sats på 8gb. Allt över är till folk som verkligen arbetar på sina datorer.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonthan:

Vad gör du med datorn då?

Tar minnet slut någin gång?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av gnab:

Väldigt svårt att säga utan mer info, vad har du för övrig hårdvara i burken och var kör du för program/spel?

Skrivet av MuLLvaD3n:

Ram är ganska billigt fortfarande så det borde inte vara allt för dyrt att slänga in lite extra. Har man Windows 7/8 64 bit så kan det vara en bra idé att slänga inte lite för då kan man cappa 4Gb, men har du aldrig haft problem med det så är det ju upp till dig.

Det är jätte lätt att sätta in nytt ram, det är bara "plug n play".

Skrivet av Jeddan:

För lite RAM är helt enkelt när minnet tar slut

Skrivet av Arazand:

Beror som alla sagt på vad du gör med datorn.

Spel trivs med runt 8 GB, storspelare kan säger dra nytta med mer särskilt med kraftigt moddade spel.
Surf och casualspelaren klara sig på runt 4 gb.
Surfar man bara när man ska betala räkningar och kanske lyssna på spotify ibland så räcker det med 2 gb.

Dock är det kraftigt generaliserat.

Skrivet av Xeno88:

OM du bara surfar, lyssnar på musik och liknande är 4gb perfekt. Spelar du så bör du nog sats på 8gb. Allt över är till folk som verkligen arbetar på sina datorer.

Jag hade med en aning för lite information. Jag har ett W7 64-bitars och gör inte så mycket, surfar lite, spelar en del WOW.
Ingen egentlig aning om ifall jag har cappat minnet, men antar då att jag inte gjort det ;-). Men som det redan har nämnts så är det ju ordentligt billigt så kanske ska slänga med det när jag ändå ska handla lite :-).

Permalänk

Själv har jag 12gb, men det är för att jag hostar minecraft server på 4gb.
8gb är perfekt i dagsläget.

Visa signatur

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Jag hade med en aning för lite information. Jag har ett W7 64-bitars och gör inte så mycket, surfar lite, spelar en del WOW.
Ingen egentlig aning om ifall jag har cappat minnet, men antar då att jag inte gjort det ;-). Men som det redan har nämnts så är det ju ordentligt billigt så kanske ska slänga med det när jag ändå ska handla lite :-).

Har du för lite minne kommer Windows att säga ifrån.
Har hänt mig flertalet gånger att mitt minne tar slut (8GB) vilket leder till att spel och program krashar och en varningruta kommer upp som informerar om att minnet är slut.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

8GB räcker för många, jag fick slut och har nu 16. I de värsta fallen får jag 8GB användning.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Spelar och surfar för fullt och sitter på 4gb 1600mhz och w7 64bit och klarar mig utmärkt

Permalänk
Medlem

4gb skulle jag säga är för litet om du kör wow, skype och 5 flikar i chrome. Sen så är ju dual-channel att föredra.

Som tidigare har sagt så är 8gb att föredra. 2x4gb

Något att tänka på är ju också att integrerade grafik delar minne och reserverar låt säga 1gb.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |