Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jan 2014

Entusiastlicenser

Om jag som entusiastanvändare vill leka runt med Windows i virtuella maskiner, med servrar och flera klienter, måste jag då bli ruinerad? Borde inte MS förlora på att inte ge tillgång till billiga licenser för denna typ av användare. Det finns visserligen studentlicenser via DreamSpark men jag är i dagsläget tvingad att bygga mitt hemmasystem (icke kommersiellt) baserat på Linux. Är det rimligt att stänga ute hemanvändare från Windows Server när jag som privatperson måste betala momsbelagt pris med skattade pengar bara för att kunna lära mig hur systemen fungerar?

Jag kan via min arbetsgivare få tillgång till MSDN-abonnemang, men det är inte alla som har den möjligheten. Technet subscription har lagts ner och IT-folk jag pratat med säger att nyexaminerade från högskola behärskar inte MS-system alls. De är helt inne i Linux.

Vad säger ni som är inne i Windowsvärlden? Är detta en förlust för MS att göra det mycket kostsamt för gemene man att bygga serversystem med klienter på skoj i hemmet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004

Du kan köra Windows 8.1 sen kör du hyper-v sen kan du köra Evaluation versioner av Server 2012 R2 och Windows 8.1 Windows 7 ect. Sen kan man ju tyvär inte köpa Server versionerna till billigt penning men jag tror inte MS riktar in sig på privatpersoner heller alls tyvär. För labb duger ju eval , men om du vill sätta en egen miljö hemma så måste man dock ha tillgång till MSDN eller liknande.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Jan 2014

MS har ju försökt med Windows Home Server, men det verkar inte ha slagit? Kanske finns det inte en marknad för att alla som är intresserade (och kapabla) kör Linux- eller BSD-servrar hemma?