Tobii och Steelseries satsar på ögonspårning i spel med Eyex

Permalänk
Melding Plague

Tobii och Steelseries satsar på ögonspårning i spel med Eyex

Steelseries och Tobii kompletterar mus och tangentbord med ögonstyrningsenheten Eyex på CES 2014 och hoppas ha en färdig produkt för konsumentmarknaden i mitten av året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar fett coolt tbh!

Visa signatur

Dator: Intel Core i7-6700K | MSI 2060 Gaming Z | ASUS Z170-P | HyperX 16GB | Samsung 860 EVO 1TB | Corsair 750w | Corsair H60
Skärm: ASUS 25" VG258QR
Mus/Tangentbord/Hörlurar: Razer Deathadder Elite | QPAD K-70 | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Nice om detta skulle fungera som track ir i flygsimulatorer, då blire köp så man slipper ha vita bollarna på hörlurarna.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Hjälpsam

Som så mycket annat alternativ hårdvara så ser jag främst ett smidigt och ekonomiskt verktyg för handikapp eller andra implementeringar. Kombinera denna med en OCZ Neural Impulse Actuator så kan till och med Stephen Hawkin pwna i CoD.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Svalt intresse tror inte att det blir så mycket av det här.

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem

Verkar nice, men vet inte om jag tycker att det är värt det priset.
Undrar om man kan hoppas på något liknande integrerat i oculus i framtiden? Det tror jag skulle förstärka verklighetskänslan ännu mer och verkligen få det att kännas som att man är inne i spelet.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk

Jag tror mer på detta än på röststyrning.

Permalänk
Skrivet av Raymond:

Nice om detta skulle fungera som track ir i flygsimulatorer, då blire köp så man slipper ha vita bollarna på hörlurarna.

Helt klart potential för just simulator spel överhuvud taget!!!
Problemet med track ir förutom bollarna/vector dioderna är ju att det blir lite lätt onaturligt när man vrider på huvet och försöker titta rätt in i skärmen, detta hade ju löst den pucken på ett briljant sett, tittar du vänster så vrider "kameran" vänster. frågan är bara hur det blir med latency så att det inte spär på sjösjukan...

Permalänk
Medlem

Har testate tobiis eyetracking ett par gånger och jag tycker det är riktigt ballt.
Intel har ju snackat om att detta kanske kommmer vara ett requirement för ultrabooks i framtiden. Om prislappen inte är för saftig och utvecklare hoppar på så kan det komma en hel del intressanta spel som bygger sin mekanik kring den.
Men än så länge känns det lite som detta inte kommer bli mer än ett assistansverktygm(eller vad man nu kallar det?), ett riktigt bra assistansverktyg.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Kan bli sjukt coolt!
Tänk BF med siktet och gå som nu med mus och tangentbord men blicken styrs av ögonen så det blir som på riktigt istället för att ha vapnet klistrat på näsan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D, 32GB 3600Mhz, ASUS TUF GAMING X570-PLUS (Wi-Fi), RTX 3090

Permalänk
Medlem

Skulle vara fint om man kunde skrota musen och ha en n52te i varje hand.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Epocs bci ihop med detta

Permalänk
Medlem

så jäkla skönt de vore att ha detta till bärbar dator, så drygt å styra runt å scrolla med pekplatta vore riktigt smidigt att bara kolla på grejerna :D.
Till gaming...NNNNJA

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raymond:

Nice om detta skulle fungera som track ir i flygsimulatorer, då blire köp så man slipper ha vita bollarna på hörlurarna.

Tänk ett steg längre; både TrackIR och Eyex! Optimalt

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Som så mycket annat alternativ hårdvara så ser jag främst ett smidigt och ekonomiskt verktyg för handikapp eller andra implementeringar. Kombinera denna med en OCZ Neural Impulse Actuator så kan till och med Stephen Hawkin pwna i CoD.

Som hjälpmedel finns det redan, tobii levererar till oss ( hjälpmedel stockholm ) både hela datorer med inbyggd ögonstyrning och lösa enheter man sätter på laptop eller skärm. De är dock dyra pga alla klacificeringar och tester de måste genomgå för att bli hjälpmedelsklassade.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Awesome tänk detta och spela minecraft, de skulle bli mycket roligare. haha

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Orutinerat val av skjorta Emil...

Permalänk
Hjälpsam

Kanske något för mitt eget lilla projekt "Missil i takbox mot idioter i trafiken (MTIT)", skönt att bara kunna titta på bilen och trycka på en knapp i stället för att behöva fippla med en joystick.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Tycker man har mycket att hämta inom området Eyetracking. Ser hellre mig själv styra något med ögonen en längre stund än vifta med armarna.

Skrivet av hag.com:

Verkar nice, men vet inte om jag tycker att det är värt det priset.
Undrar om man kan hoppas på något liknande integrerat i oculus i framtiden? Det tror jag skulle förstärka verklighetskänslan ännu mer och verkligen få det att kännas som att man är inne i spelet.

Detta ämne togs upp på GDC13 och VD:n svar finns här http://www.youtube.com/watch?v=8CRdRc8CcGY&feature=youtu.be&t...

Permalänk
Medlem

0:53 No touchey.

Visa signatur
Permalänk

Verkar riktigt nice men varför visade dom inga demon med EyeX på FPS-spel? Skulle bli intressant och se hur det skulle se ut

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Rabattkoden finns på hemsidan och funkar även om man inte är på CES.
Dock är priserna exklusive moms och frakt, 1100:- blev det när man var betald och klar.
Nått kul borde man kunna hitta på

Permalänk
Skrivet av DanneLiu:

Kan bli sjukt coolt!
Tänk BF med siktet och gå som nu med mus och tangentbord men blicken styrs av ögonen så det blir som på riktigt istället för att ha vapnet klistrat på näsan.

ta att lugnt nu pinoccio

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av CynXen:

Som hjälpmedel finns det redan, tobii levererar till oss ( hjälpmedel stockholm ) både hela datorer med inbyggd ögonstyrning och lösa enheter man sätter på laptop eller skärm. De är dock dyra pga alla klacificeringar och tester de måste genomgå för att bli hjälpmedelsklassade.

Jupp, att det finns som hjälpmedel redan vet jag.

Ursäkta om jag var oklar, men tänkte mest på att teknik som blir mainstream har en tendens att bli avsevärt mycket billigare att producera tack vare volymer och konkurrens, då går förhoppningsvis kommer även både pris ner och utbud upp på "riktiga" hjälpmedel. Samt för de personer som har ett handikapp som gör att de har nytta av en produkt men inte har tillräckligt svårt handikapp för att få hjälpmedlen statligt subventionerade har en möjlighet att själv för en rimlig summa köpa ett eget, lite enklare, kommersiellt verktyg.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneLiu:

Kan bli sjukt coolt!
Tänk BF med siktet och gå som nu med mus och tangentbord men blicken styrs av ögonen så det blir som på riktigt istället för att ha vapnet klistrat på näsan.

Då skulle jag nog välja en välutvecklad Oculus Rift istället! (som om något/några år lär vara svinigt populärt!!)

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk

Två frostfire bolt i gränssnittet?

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Det går framåt!

Permalänk
Medlem

Kanske missförstod jag, men jag tror Emil nämnde ett spel som är specialutvecklat för det här, och visade en kort filmsnutt från Son of Nor. I så fall tänkte jag bara påpeka att Son of Nor inte är speciellt framtaget för detta, utan det är bara så att utvecklarna kommer att implementera stöd för det (vilket de gick ut med nyligen).

Detaljer, detaljer. Jag backade Son of Nor på Kickstarter, det är därför jag råkar veta detta.

OT: Gillar detta, måste ju testas!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Jupp, att det finns som hjälpmedel redan vet jag.

Ursäkta om jag var oklar, men tänkte mest på att teknik som blir mainstream har en tendens att bli avsevärt mycket billigare att producera tack vare volymer och konkurrens, då går förhoppningsvis kommer även både pris ner och utbud upp på "riktiga" hjälpmedel. Samt för de personer som har ett handikapp som gör att de har nytta av en produkt men inte har tillräckligt svårt handikapp för att få hjälpmedlen statligt subventionerade har en möjlighet att själv för en rimlig summa köpa ett eget, lite enklare, kommersiellt verktyg.

mycket sant! Problemet blir för dem som kanske skulle fått ett hjälpmedel förskrivet blir tvungna att köpa ett för egna pengar om det finns som konsumentprodukt, detta beror dock på de bestämmelser som finns i dag och kommer antagligen ändras i framtiden. Men med det sagt gillar jag hur du tänker

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB