Permalänk

Hjälp angående kylning tack!

Hej! Jag har en laptop som funkar för det jag ska göra, men om jag spelar tex cs:go så blir den överhettad och stängs av helt, jag ska införskaffa en stationär dator inom en snar framtid så har ingen lust att gå och köpa kylplattor och så vidare.

Jag har rengjort fläkt nu men jag läste att det finns lite program och sånt som ökar fläkten? Isåfall vart hittar jag sådant?
Sen var det något om överklockning? och detta har jag ingen som helst aning om vad det ens betyder

tacksam för hjälp!

(datorn blir överhettad vid spelandes och stängs av helt redan efter 15-20 min! Och det är endast om datorn varit avstängd i flera timmar och jag sätter på den och börjar spela direkt.)

Permalänk

50 pers som läst någon måste ju ha nåt tips :)?

Permalänk
Medlem

Ta isär den så du kan byta kylpasta och rengöra den ifrån damm noga. Och köpa kylplatta. Nåt sånt program du letar efter vet jag inte, inte använt nåt sånt själv.

Permalänk
Medlem

Blir nog tufft att få till bra kylning med orginalfläkten på en bärbar dator.
Prova lyfta upp den lite så det blir lite luft under datorn också, kanske ställa den på snusdosor/tändsticksaskar/vad som helst som lyfter den någon centimeter från bordsytan.

Har för lite erfarenhet av bärbara men det bör väl vara möjligt att ställa fläkten på 100% i bios annars, knappast en bra lösning men funkar väl när du spelar så får du starta om och ställa ner fläkten när du surfar.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Om datorn blir för varm så ska du nog inte överklocka din cpu men antingen försöker du bygga upp den på ngt så luft flödar under som KennethL sa , lr så är la det andra alternativet en fläktplatta att ha den på ! finns ju bra runt 200-400 kr ! Du borde då inte låta den överhettas för mkt då det skadar komponenterna !