Behöver tips från proffsen. :-) SMS via datorn.

Permalänk
Medlem

Behöver tips från proffsen. :-) SMS via datorn.

Hej, Hola & Hello allihopa!
Detta är Jonas i Umeå som skriver och hoppas på goda och fina svar från dem som kan
sin sak och har koll på läget. Jag har under många år använt Telias SMS-tjänst för att
kunna sitta vid datorn för att skriva och skicka SMS istället för att skriva på mobilen vilket har gjort att
det blir enklare att författa SMS på ett mycket enklare och minst sagt snabbare sätt.
"Telia SMS och MMS i datorn" är ju kopplat direkt till mobilnumret så det är samma
kostnader som om du skickar direkt på mobilen. Men nu verkar det som om Telia har
tagit bort denna tjänst för när jag startar upp programmet i Windows och skickar iväg
så får jag meddelaande om att att det inte går att upprätta kontakt.

Är det någon som har koll och är duktig på detta som har tips och förslag på andra program helst för
Windows eller webbaserade applikationer för att skicka SMS? Telias tjänst hade eller har även en MMS-
funktion men det är inget krav även om det kan vara kul men SMS är det viktigaste för att förenkla och
snabba upp kommunikationen för mig då det tyvärr tar stora potioner med tid och inte minst energi och
koncentration att skriva SMS på mobilen direkt pga en grav synskada och kognitiva nedsättningar så Telias
SMS-program har verkligen alltid varit en helt lysande följeslagare som har hjälpt mig och stöttat mig
otroligt mycket så jag är i starkt behov av en liknande lösning nu när det verkar som att Telias programvara
inte vill vara med längre. Kan ju vara något som är problem just nu för dem men det vet jag inte, så det
kanske kommer igång igen men jag vill börja forska i en annan lösning för att komma igång så snabbt som
möjligt igen med SMS via datorn igen. Med Telias program kunde man skriva SMS med som mest 765 tecken
vilket var alldeles strålande bra även om det inte var det vanligaste att skriva så pass långa SMS men det var
ju alltid helt klart en mycket god fördel att kunna fast det går ju alltid att skriva ett till bara.

Jag har verkligen nytta av att kunna skicka SMS via och genom datorn som komplement till att skicka direkt
med mobilen så har ni några tips, förslag och idéer på program eller andra lösningar på detta så skulle Du få
den allra största StJäRnAn i himlen av mig.

Hör av er så snart som möjligt, ser verkligen fram emot alla svar jag kan få.
Ni är Bäst på SweClockers!

Ciao!

/ Jonas

Permalänk
Medlem

Jo, Telias SMS från datorn stängdes ner vid årsskiftet.. men det finns ett antal andra lösningar.
Kanske inte direkt länkade till ditt mobilnummer, utan att du får betala per SMS.. t.ex.:

http://www.ip1.se/webbsms.php

http://www.genericmobile.se/om-oss/nyheter/2013/telia-avveckl...

http://www3.smsteknik.se/tj%C3%A4nster/sms-connect

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Hej googla mighty text fungerar kanon med mina datorer o mobil har en htc men jag vet inte om det har nån betydelse.mycket trevligt program som är betydligt mer utvecklat än Telias sms program mvh mikael