Står att fläkt snurrar upp till 67,5k RPM! Behöver hjälp hur jag ska fixa det!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Står att fläkt snurrar upp till 67,5k RPM! Behöver hjälp hur jag ska fixa det!

Tjenare, har installerat nya fläktar i datorn... Har Asus M5A97 r2.0 som moderkort.

Som ni ser här så är fläktarna skyhöga RPM... Riktigt irriterande, specielt FANIN2 är hög... Förmodligen så snurrar den väl inte 67,5k RPM, det skulle nog ha gjort så fläkten flygit åt h*lvete.

Men ja, fläkten låter riktigt högt och när den går runt 5000 RPM (Checkat, har dock inte bild) så burrar den och låter irriterande!
Finns det någon software som man kan sänka fläktarnas RPM med? Eller måste jag köpa en fläktkontroll(Vilket jag inte orkar beställa och vänta, och kostar runt 350kr för en OK variant vilket jag inte har tid eller pengar att installera.)

Någon som kan hjälpa mig?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2011

Vad har du köpt för fläktar ?

CPU: Intel® Core™ i5-2500K CPU Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASRock Z77 PRO3 GPU: R9 290X 4GB DCII + Arctic Accelero Xtreme IV RAM: Corsair 16GB Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Seasonic X-650 SSD: Samsung 256GB SSD 840 Pro HDD: 8TB ISP: Bahnhof 100/100Mbit Skärm: Samsung SyncMaster SA550 27" Tgb: Logitech G710+ Mus: Logitech G700 Högtalare: Logitech Z523 2.1 OS: MS Windows 10 Pro Tillbehör: Staropramen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Den som låter högst är Coolermaster Jetflo 120 Blue LED

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av Coolrobin123:

Tjenare, har installerat nya fläktar i datorn... Har Asus M5A97 r2.0 som moderkort.

Som ni ser här så är fläktarna skyhöga RPM... Riktigt irriterande, specielt FANIN2 är hög... Förmodligen så snurrar den väl inte 67,5k RPM, det skulle nog ha gjort så fläkten flygit åt h*lvete.

Men ja, fläkten låter riktigt högt och när den går runt 5000 RPM (Checkat, har dock inte bild) så burrar den och låter irriterande!
Finns det någon software som man kan sänka fläktarnas RPM med? Eller måste jag köpa en fläktkontroll(Vilket jag inte orkar beställa och vänta, och kostar runt 350kr för en OK variant vilket jag inte har tid eller pengar att installera.)

Någon som kan hjälpa mig?

67500 rpm Vill ha en sån fläkt. Givetvis är det fel på nån givare, program eller att moderkortet läser fel. Testa med t.ex. Hwmontitor eller annat likn. program. Skit i Speedfan. Vilket varvtal rapporteras i Bios?

Synpunkter gällande modereringen? Då kan du kontakta mig, moderatorerna, Sweclockers
Ursäkta min stavning, jag är dansk

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2013

Samma, ligger på 67,5k RPM sen går den ner till 915 RPM (Förmodligen rätta RPM) i några sekunder, sen går den upp igen. Fläktarna har verkligen börjat betee sig konstigt... Dom två där uppe i chassit måsta man tappa på ibland för att dom ska starta, fönsterfläkten låter förhögt. Bakfläkten (jetflo) snurrar knappt.... Man ser hur fort den snurrar, kanske runt 900rpm. (Har två Jetflo, och två 120mm vita fläktar.)

http://gyazo.com/30805f2ed79ee9f3d08bf71cf84af2a8

Herregud, MOBO:t måste ju läsa fel... Riktigt irriterande, blir väl att köpa fläktkontroll.. Dock osäker när det måste vara molex och jag hittar bara hane-intag för molex. Ingen hona, har ett Corsair CX600. Kanske är för lite ström i datorn kanske därför toppen fläktarna är lite konstiga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sweden
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Coolrobin123:

Samma, ligger på 67,5k RPM sen går den ner till 915 RPM (Förmodligen rätta RPM) i några sekunder, sen går den upp igen. Fläktarna har verkligen börjat betee sig konstigt... Dom två där uppe i chassit måsta man tappa på ibland för att dom ska starta, fönsterfläkten låter förhögt. Bakfläkten (jetflo) snurrar knappt.... Man ser hur fort den snurrar, kanske runt 900rpm. (Har två Jetflo, och två 120mm vita fläktar.)

http://gyazo.com/30805f2ed79ee9f3d08bf71cf84af2a8

Herregud, MOBO:t måste ju läsa fel... Riktigt irriterande, blir väl att köpa fläktkontroll.. Dock osäker när det måste vara molex och jag hittar bara hane-intag för molex. Ingen hona, har ett Corsair CX600. Kanske är för lite ström i datorn kanske därför toppen fläktarna är lite konstiga.

Snarare normalt att fläktarna inte snurrar vissa fläktar startar inte vid för låg volt. Ska bara vara en sorts molex på agget andra delen honan har den produkten du kopplar in.

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar