Ny dator startar ej - cpu-fläkt slutade snurra (ändrade i bios)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Ny dator startar ej - cpu-fläkt slutade snurra (ändrade i bios)

Hej,

Har köpt en ny dator som ser ut såhär:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4448488/2014-01-06

Allting fungerade och jag hade igång den, men så gick jag in i bios och ändrade boot-drive sedan såg jag även ett alternativ som hette "hardware fast boot" som var disabled, tyckte det lät bra och valde därför dumt nog att enablea denna funktion, när jag lämnade bios med sparade inställningar stängdes datorn av och nu när jag startar den går allting igång förutom cpu-fläkten. Skärmen är svart. Har tagit ut batteriet ur moderkortet och försökt att rensa RTC med hjälp av en jumper cap men ingenting verkar hjälpa.

Hjälp, vad ska jag göra?

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart | Mobo: ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | CPUk: Noctua NH-U14S | GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO | SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | SSD2: Crucial M500 SSD 2.5" 240GB | Nätagg: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

Lite info som jag hittat:
"Introduced in Windows 8, the Fast Boot functionality can massively decrease the time it takes a machine to start up from cold - but requires compatible hardware to be fitted into the system. The first requirement is a motherboard with UEFI (Unified Extensible Firmware Interface) BIOS along with a graphics card supporting the Graphics Output Protocol (GOP) UEFI extension."

"Basically Fast Boot under a UEFI setup initializes all hardware at the same time(providing you have compatible VGA and Mobo) to boot you into Windows faster. As opposed to the older BIOSes which initializes your hardware one piece at a time and takes longer by doing so."

Chassi: Fractal Design Define R4 Svart | Mobo: ASUS MAXIMUS VI HERO ATX | CPU: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz | CPUk: Noctua NH-U14S | GPU: MSI GeForce GTX 780 3GB OC TwinFrozr | RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz VENGEANCE PRO | SSD: Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB | SSD2: Crucial M500 SSD 2.5" 240GB | Nätagg: Fractal Design Newton R3, 800W 80+ Platinum, Modulär

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013

När jag stänger av datorn (allting går som sagt igång förutom cpu-fläkt, således är det svart på skärmen)
så snurrar fläkten 1/4 varv, likt någon typ av dödsryckning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Aug 2013

Har haft typ samma problem för ett år sedan typ .... ringde företaget jag köpte delarna från å skickade tbx moderkortet å minnena å bytte ut dem på garantin .... efter det funkade det ! kan vara både mobo lr minnena ! Om det inte hjälper att reseta bios så kan det vara lite jobbigt kanske ! Testa först att ta ut ena minnet å testa starta om inte sätt tbx det å ta ut det andra å starta om ! kanske inte är lösningen till ditt problem men för mig funkade det ! Om ingen har ngt bättre förslag så testa det med minnena lr ring inet å kolla om du kan byta varan !

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av Kp57:

Har haft typ samma problem för ett år sedan typ .... ringde företaget jag köpte delarna från å skickade tbx moderkortet å minnena å bytte ut dem på garantin .... efter det funkade det ! kan vara både mobo lr minnena ! Om det inte hjälper att reseta bios så kan det vara lite jobbigt kanske ! Testa först att ta ut ena minnet å testa starta om inte sätt tbx det å ta ut det andra å starta om ! kanske inte är lösningen till ditt problem men för mig funkade det ! Om ingen har ngt bättre förslag så testa det med minnena lr ring inet å kolla om du kan byta varan !

tack för hjälpen, dessvärre kvarstår problemet, testade även att sätta ram i de andra 2 sockets men samma sak där med.
Står även q-code 00 vilket betyder "not used" enligt mobo-manualen (ASUS Maximus VI HERO). Ska testa ta ut batteriet en längre tid nu och se vad som händer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Sep 2007
Skrivet av uicker:

Har tagit ut batteriet ur moderkortet och försökt att rensa RTC med hjälp av en jumper cap men ingenting verkar hjälpa.

Glömde du dra ur strömkabeln eller hade för bråttom när du nollställde bios så där?
Är du för otålig och glömmer ta bort strömkabeln så hinner den inte bli nollställd. Försök igen och ta god tid på dig.

Du råkade inte komma åt något som nu glappar/sitter snett?
Tex grafikkort, minnen, strömkabeln till grafikkortet, andra änden av bildkabeln som sitter i skärmen osv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2013
Skrivet av panpo98:

Glömde du dra ur strömkabeln eller hade för bråttom när du nollställde bios så där?
Är du för otålig och glömmer ta bort strömkabeln så hinner den inte bli nollställd. Försök igen och ta god tid på dig.

Du råkade inte komma åt något som nu glappar/sitter snett?
Tex grafikkort, minnen, strömkabeln till grafikkortet, andra änden av bildkabeln som sitter i skärmen osv.

Nej den var utdragen, testade återigen att ta ut batteriet med utdragen strömkabel, denna gång i över en timma men fortfarande ingen ändring. Kan det vara värt att ha ute det en hel dag eller spelar inte det någon roll?

Känt på alla kablar, allt sitter som det ska, grafikkortsfläktar snurrar även dom men det skulle nog ha gått ändå med intels inbyggda.

Tror inte problemet ligger i att det inte kommer bild till skärmen utan det är att cpun inte startar upp, varken cpu eller cpu-fläkten, konstiga är ju att alltid stängde av sig efter en ändring i bios så borde inte blivit så att den hamnat snett eller liknande, men skall undersöka det närmare imorgon.

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Okt 2009

Hej, hur löste sig problemet för dig? Jag har en liknande setup som dig med samma moderkort, och har fått samma problem. För mig så hände det när Windows hängde sig efter att jag kört Windows Update.
Tack på förhand!