Är Noctua NH-U14S värt priset (vs CM Evo), Help

Permalänk
Medlem

Är Noctua NH-U14S värt priset (vs CM Evo), Help

Hej alla!
Håller på och införskaffar mig lite komponenter inför kommande bygge!

Står nu mellan en Noctua NH-U14S eller en Cooler Master Evo.
Prismässigt ligger den förstnämnda runt 670 medan CM kostar runt 265 kr.

Kommer att ha I7-4770K, R4 chassi, Sapphire r9 290 osv. Har även köpt Noctuafläktar som chassifläktar.

Hjärtat säger Noctua (då alla andra fläktar kommer att vara Noctua) medan hjärnan säger: "Kolla prisskillnaden"!

Vad säger ni då? Är Noctuan berättigad priset och är det värt det?
Kommer i nuläget inte att klocka något, möjligtvis om ett par år eller så (har ingen kunskap om det).

MVH

Permalänk
Medlem

212 evo är en väldigt prisvärd kylare medans u14s är bättre på det mesta men är då dyrare. Ska du inte klocka eller bara klocka lite grann så klarar du dig på en 212 evo men du köper ändå dyra chassifläktar och komponenter, då kan man ändå unna sig en u14s. Båda är bra val

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga byt INTE chassifläktar, lägg istället de pengarna på den tystare cpu-kylaren och ett tystare grafikkort. r4 har fläktstyrning och kör du de två 140mm fläktarna som kommer med chassit på 5V (lägsta) kommer du inte höra dem.

Jag har ingen erfarenhet av cm evo, men jag älskar verkligen min NH-D14. jag kör en rätt hög överklock med cpu-fläktarna på 500 resp 900 rpm.

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robobin:

Jag skulle säga byt INTE chassifläktar, lägg istället de pengarna på den tystare cpu-kylaren och ett tystare grafikkort. r4 har fläktstyrning och kör du de två 140mm fläktarna som kommer med chassit på 5V (lägsta) kommer du inte höra dem.

Jag har ingen erfarenhet av cm evo, men jag älskar verkligen min NH-D14. jag kör en rätt hög överklock med cpu-fläktarna på 500 resp 900 rpm.

Noctuafläktarna är redan inköpta (3 st 140 mm fläktar) som jag kommer att använda mig av. Två till insug och ett där bak.

Sapphire r9 290 TriX blir det med all sannolikhet då den är den mest prisvärda just nu (tror jag). Frågan är då bara vilken CPU kylare jag ska ha. Ja, det känns lite som att man vill unna sig och köpa Noctuan samtidigt som det känns som att man kastar pengar i sjön (då jag ändå inte kommer klocka och därmed inte känna någon märkbar skillnad mellan CPU kylarna).

Blä!

Permalänk

Har själv FD R4 med 3 Noctua NF-A14 FLX @ 7 volt (2 fram, 1 bak) ,CM 212 evo på en 3770K med lätt övercklock och datorn är helt ljudlös!!
Älskar den uppsättningen så kan verkligen rekomendera 212

Visa signatur

Former Blindreaper

CASE: Fractal Design Define R4 MB: MSI Z77 MPOWER CPU: Intel Core i7-3770K GPU: ASUS GTX 770 DCUII OC SSD: Intel 520 240GB RAM: Corsair Dominator Platinum 1866Mhz 2x4GB PSU: Fractal Design Newton R3 600w

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Noctuafläktarna är redan inköpta (3 st 140 mm fläktar) som jag kommer att använda mig av. Två till insug och ett där bak.

Sapphire r9 290 TriX blir det med all sannolikhet då den är den mest prisvärda just nu (tror jag). Frågan är då bara vilken CPU kylare jag ska ha. Ja, det känns lite som att man vill unna sig och köpa Noctuan samtidigt som det känns som att man kastar pengar i sjön (då jag ändå inte kommer klocka och därmed inte känna någon märkbar skillnad mellan CPU kylarna).

Blä!

Ja tri-x kylaren ska ju vara tyst så det är nog ett bra val. Evo klarar du dig nog på ja. Låter den för mycket borde du kunna ta en av noctuafläktarna och använda ist för coolermaster-fläkten right?

Visa signatur

i7 2600k @ 4,3/ Asus z68 v-pro gen3/ NH-D14/ 2x4 gb xms3 1600/ 120 gb Kingston ssd/ 650w Fractal Tesla/ Asus gtx660DCII/ Teakcase /

Permalänk
Medlem

har r4 med 2 fractal fläktar som medföljer och köpte till en till. och evo 212.

det jag har märkt är att alla mina evo kylare har hafft 3 har 2 st just nu på min och sambons dator som även hon har r4.
att efter 6-12 mån så börja original fläkten att låta lite väl mycket så har fått byta till Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm på båda mina evo kylare.
då har den blivit både tystare och kyler bättre men om jag hade råd hade jag köpt Noctua NH-U14S direkt.

förutom fläkten på evon så är den välldigt bra för priset

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeedy:

har r4 med 2 fractal fläktar som medföljer och köpte till en till. och evo 212.

det jag har märkt är att alla mina evo kylare har hafft 3 har 2 st just nu på min och sambons dator som även hon har r4.
att efter 6-12 mån så börja original fläkten att låta lite väl mycket så har fått byta till Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm på båda mina evo kylare.
då har den blivit både tystare och kyler bättre men om jag hade råd hade jag köpt Noctua NH-U14S direkt.

förutom fläkten på evon så är den välldigt bra för priset

Intressant... Ja. Risken finns ju att jag får köpa till mig en bättre fläkt, men då är vi fortfarande inte uppe i de priserna. Fast å andra sidan så slipper man allt bök med att behöva byta fläkt efter ett halvår!

Kan faktiskt få tag på en Evo för ca 215 kr , kontra Noctuas på 679. Det känns lite sisådär med att ta Noctuan när man kan få hela 3 Evos

Om jag tar Evon, blir jag dumsnål?

Permalänk
Medlem

Om du köper EVO+några fläkt så är det bättre än Noctua+0 fläkt..

Du sänker ju temperaturen i chassit som också då borde sänka tempen på alla komponenter då du har kallare luft i chassit..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Om du köper EVO+några fläkt så är det bättre än Noctua+0 fläkt..

Du sänker ju temperaturen i chassit som också då borde sänka tempen på alla komponenter då du har kallare luft i chassit..

Jag har redan köpt Noctuafläktar till chassit. Frågan är bara vilken CPUkylare jag ska ha. Evo eller Noctua. Kmr inte klocka (inte på minst 2 år). Därför blir jag lite osäker på om jag får "valuta" för pengarna om jag köper Noctuan då jag inte utnyttjar dennes fulla potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Jag har redan köpt Noctuafläktar till chassit. Frågan är bara vilken CPUkylare jag ska ha. Evo eller Noctua. Kmr inte klocka (inte på minst 2 år). Därför blir jag lite osäker på om jag får "valuta" för pengarna om jag köper Noctuan då jag inte utnyttjar dennes fulla potential.

Köp Evo då.. Finns ingen anledning att köpa Noctua.. Även om du skulle överklocka imorgon eller om 1 år så borde Evo vara tillräckligt så länge du inte överklockar stort..

Btw, du kan ju lägga till en extra fläkt på kylaren så det blir Push och Pull.. Sen kan du ju också använda en Noctua fläkt istället för Evo fläkten och då blir det som Noctua kylaren

Permalänk
Medlem

Ni som har en Evo men valt att byta ut fläkten, vilken fläkt rekommenderar ni?

Kommer Noctua NF-F12 göra jobbet ? Läste om att någon köpt Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm. Den ligger i nuläget på samma pris som Noctuan (iom att den är slut i lager osv).

Vad tkr ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Ni som har en Evo men valt att byta ut fläkten, vilken fläkt rekommenderar ni?

Kommer Noctua NF-F12 göra jobbet ? Läste om att någon köpt Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm. Den ligger i nuläget på samma pris som Noctuan (iom att den är slut i lager osv).

Vad tkr ni?

Min evo är köpt hos komplett för 200 kr + frakt. Otroligt nöjd. Får max 60C på bf4 ultra. Medföljande fläkten är ganska bra. Jag kör dubbla såna fläktar.

Permalänk
Inaktiv

har förvisso inte någon utav dessa 2 men, ska du inte överklocka så skulle du klara dig på stockkylaren.. leta efter recension om vilken som är tystast eller köp den tystaste fläkten du kan hitta till en billig kylare. tror personligen inte att det är någon större skillnad på dessa då jag hört mycket gott om evo kylaren. har själv en noctua och den ger fan inte bättre temps än vad jag hört om evon. ljudnivåerna är heller inget att tala om då den låter mest i min burk (Noctua NH-U12P SE2 tror jag det var).
om du nu verkligen vill ha bästa så är det väl att läsa om metall skiten då fläktarna kan bytas men jag tror som sagt att vilken som kommer göra jobbet.

Permalänk

Köp Nexus fläktar istället. Bättre och mycket billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Ni som har en Evo men valt att byta ut fläkten, vilken fläkt rekommenderar ni?

Kommer Noctua NF-F12 göra jobbet ? Läste om att någon köpt Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm. Den ligger i nuläget på samma pris som Noctuan (iom att den är slut i lager osv).

Vad tkr ni?

Kör stock Evo 212 fläkt.. Jag har det på min i5 4670K.. Har inte överklockat själv än.. Förmodligen så gör jag som dig, överklockar om 1-2 år, då jag behöver det..

Du kommer bli nöjd med Evo 212.. Slösa inte mer pengar på annan fläkt, iaf inte just nu för du kommer inte behöva det..