Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011

Överklocka på ASrock Fatal1ty

Tjena!

jag har många ggr försökt mig på att överklocka CPUn med mitt moderkort ( ASrock Fatal1rt P67 Professional ). Men aldrig kommit så långt till självaste överklockningen, för att jag inte förstår någonting...

Polarna säger, ''gör såhär och såhär, så är det klart sen''. Men allt det dom beskriver finns inte att göra i min BIOS. Jag skickar bilder på hur mitt ser ut och dom fattar ingenting då heller.

Jag har googlat och tittat på youtube videos. Men det finns ingenting som riktigt beskriver hur jag gör för att lyckas.

Någon som vet en bra sida där det står mer exakt hur man gör med detta moderkort? Jag vet att det skall gå, men hur? Ska det vara så illa att jag måste köpa nytt moderkort bara för att förstå bättre hur man överklockar?

Rigg: ASUS GTX 780 3gb, Corsair 128gb SSD, 8gb RAM, i7 3770K @4.5Ghz AX 750W GOLD, ASRock Fatal1ty, HAF X, V8 GTS kylare.

Annat kul; Samsung Galaxy S4, iPod touch 4, Nikon D3100, iPad 3gen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Här ser man hela bios tror jag http://www.anandtech.com/show/5842/asrock-fatal1ty-z77-profes...

Kan hjälpa dig strax, ska bara köpa biobiljetter.

EDIT: det verkar se ut exakt som mitt bios (har också Asrock).

Du ska in på OC Tweaker och ändra cpu ratio, stänga av spread spectrum, sedan kan du ändra spänningen antingen genom att ändra "additional turbo boost voltage" eller gå ned längre ned för att ändra "cpu voltage" och om du vill ändra "cpu load line calibration".

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011

Vad ska man ändra allting till ett första försök då? Så man inte gör något jättestort misstag som man kommer att ångra senare.

Rigg: ASUS GTX 780 3gb, Corsair 128gb SSD, 8gb RAM, i7 3770K @4.5Ghz AX 750W GOLD, ASRock Fatal1ty, HAF X, V8 GTS kylare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011

Om du läser på om hur överklockning går till så behöver du inte någon guide specifikt för ditt moderkort, och du kommer inte att behöva någon guide för nästa moderkort heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyborg
Registrerad
Nov 2013

Slå av turbo boost, den orsakar bara problem om du lämnar den på.
1. Höj CPU Ratio (multipliern)
2. Stress testa i t.ex AIDA64 eller Intel Burn Test, är den ostabil och krashar så ökar du spänningen en liten bit (0.01v+)

Fortsätt så här tills CPU'n går ca 70-80 grader i stresstest. Alla inställningar för energisparning och sånt kan du låta vara på om du inte ska ha en extrem överklockning.

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av SimonGranstrom:

Slå av turbo boost, den orsakar bara problem om du lämnar den på.
1. Höj CPU Ratio (multipliern)
2. Stress testa i t.ex AIDA64 eller Intel Burn Test, är den ostabil och krashar så ökar du spänningen en liten bit (0.01v+)

Fortsätt så här tills CPU'n går ca 70-80 grader i stresstest. Alla inställningar för energisparning och sånt kan du låta vara på om du inte ska ha en extrem överklockning.

Okej. Jag har nu kommit upp till x44 cpu ratio, utan att ha ändrat något annat. Den är stabil på testen i intelburn test och ligger och pendlar mellan 55-67 grader. Jag har kört testen endast på standard, utom en gång då jag provade på high. Denna gången hade jag x42 cpu ratio och med samma temps.

Är detta bra? Det känns som om att jag borde göra något mer? Eller är det såhär simpelt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nyborg
Registrerad
Nov 2013

Det är så simpelt, och det är riktigt bra temperatur.

Snuttinuttan
CPU: Intel Core i5-4670k@4,5ghz GPU: MSI GTX 760@Stock
RAM: 12GB Okänt märke 1333mhz 9-9-9-24 PSU: OCZ-ZS 550
MOBO: ASRock z87m-pro4 CASE: Cooler Master CM690

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av SimonGranstrom:

Det är så simpelt, och det är riktigt bra temperatur.

Härligt!

Då har man lärt sig något nytt då :-)!

Ligger nu på 4,5Ghz med detsamma temp när jag spelar. En sak jag dock inte förstår ( som jag har googlat på ), varför står det inte 4,5Ghz i Windows? Inte i aida heller. Men i ASRocks egna F-stream tuning mjukvara så står det x 45.0 i CPU Ratio. Och även i CPU-Z så står det ''Core speed: 4498.95 Mhz'' Men i specifikationen så står det det vilken processor jag har och dess stock hastighet. Jag läste någonstans att windows hämtar information om processorn, och då bara vad den är original. Stämmer detta? Eller borde det stå 4,5Ghz i windows också? För det gör det för andra, och andra inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Småland
Registrerad
Sep 2009
Skrivet av Tholun:

Härligt!

Då har man lärt sig något nytt då :-)!

Ligger nu på 4,5Ghz med detsamma temp när jag spelar. En sak jag dock inte förstår ( som jag har googlat på ), varför står det inte 4,5Ghz i Windows? Inte i aida heller. Men i ASRocks egna F-stream tuning mjukvara så står det x 45.0 i CPU Ratio. Och även i CPU-Z så står det ''Core speed: 4498.95 Mhz'' Men i specifikationen så står det det vilken processor jag har och dess stock hastighet. Jag läste någonstans att windows hämtar information om processorn, och då bara vad den är original. Stämmer detta? Eller borde det stå 4,5Ghz i windows också? För det gör det för andra, och andra inte.

Windows visar aldrig rätt cpu clock men Aida brukar visa rätt. Mycket konstigt.

Citera för svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tumba
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av alteam:

Windows visar aldrig rätt cpu clock men Aida brukar visa rätt. Mycket konstigt.

Den visar rätt hastighet i AIDA nu!

Tack för hjälpen boys!