Permalänk
Medlem

Byta Cpu kylare

Har köpt en Hyper 212 Evo till min 4770k och det är första gången jag kommer montera en cpu kylare utan den som följer med. Det finns plats på baksidan av chassit att sätta dit bakplåten så det är lugnt. Jag har Aceton att rengöra cpun med och jag undrar bara om det är något mer jag borde tänka på?

Permalänk
Medlem

Pilla inte för mycket på kontaktytan och läs manualen NOGA. Ta gärna hjälp av någon, att hålla kylaren osv medan du skruvar, tyckte själv det var ett jäkla pill ensam... Slutade med att jag fick kalla på frugan för att hålla medan jag skruvade xD

Permalänk
Inaktiv

Lägg datorn ner om det går, annars som sagt ta gärna hjälp och skruva "lika" mycket på varje skruv så det blir så jämt som möjligt!

Permalänk
Medlem

Tid och tålamod

Som sagts innan, läs igenom noga. Helst en gång för mycket än en för lite.
En annan sak att tänka på, stressa inte.
Det kan diskuteras hur pastan skall appliceras, tog en klick (liten) och strök ut den med det medföljande bruna papperet, tunnt, tunnt, över hela.
Skruva fast underplåten, stryk tunnt, ta bort fläkten ifrån kylaren INNAN du monterar den i chassit.
Samma med "saxen", ha den på när du sätter ned kylaren.
Vid nedsättning, försök få plant, lyft inte på den, snurra 1-2 grader med/motsols. Montera, färdigt.

Monterade själv samma kylare igår och det gick bra. Sänkte fulload ifrån 80 till Max 60.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Optimist:

Som sagts innan, läs igenom noga. Helst en gång för mycket än en för lite.
En annan sak att tänka på, stressa inte.
Det kan diskuteras hur pastan skall appliceras, tog en klick (liten) och strök ut den med det medföljande bruna papperet, tunnt, tunnt, över hela.
Skruva fast underplåten, stryk tunnt, ta bort fläkten ifrån kylaren INNAN du monterar den i chassit.
Samma med "saxen", ha den på när du sätter ned kylaren.
Vid nedsättning, försök få plant, lyft inte på den, snurra 1-2 grader med/motsols. Montera, färdigt.

Monterade själv samma kylare igår och det gick bra. Sänkte fulload ifrån 80 till Max 60.

60 i fulload, oklockat misstänker jag?

Permalänk
Medlem

Som sagt innan. Läs instruktionsmanualen och ta det lugnt. Din kylare kommer antagligen med kylpasta för-applicerad så rör den inte alls. Om den mot förmodan kommer utan kylpasta så lägg en liten klick i storleken av ett okokt riskorn på CPUn (Efter att du gjort rent den) och pressa ned kylaren.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

i5 2500k som går i 4.3ghz
Hwmonitor kollar temp och easytune 6 hastigheten.
Vete katten hur väl de stämmer.