Är Windows-Update värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

CPU & Moderkort är nyinköpt, RAM-minnena var "gamla" och har aldrig haft problem med dem på min gamla maskin med 3570k och ASUS moderkort.
Ska dock prova att ta ut alla utom ett och se ifall det blir någon skillnad.

Har inga problem med att installera uppdateringarna utan bara efteråt. (läs längre upp i inlägget)

Du har även kollat att de är kompatibla med ditt moderkort?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Kollade även på Corsairs hemsida:
http://www.corsair.com/se-fi/memory-finder

Var kompatibla även där, men man vet aldrig, testa med ett minne åt gången, du råkar inte ha något annat DDR3 minne från någon annan tillverkare tillhands?
Som sagt, Corsair minnena som satt i min fars dator var kompatibla, visade inga fel på memtest men ändå strulade till datorn på väldigt underliga sätt. Detta var dock en lång procedur för att kunna helt fastställa att det var minnena som det var fel på.

Men det är inget som är garanterat. En annan sak kan ju alltid vara att det är fel på ISO filen / usb minnet som vid installation gör något knasigt och det blir något fel i operativsystemet. Dock brukar det oftast synas redan vid uppstarten.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Gällande ISO filen & USB minnet har jag bytt USB minne varje gång (har ominstallerat 5 ggr nu), samt ISO filen har fungerat felfritt på resten av datorerna jag installerat på, bl.a. laptopen och flickvännens dator.

Känner mig fortfarande tveksam till att det är RAM-minnena som spökar men man kan aldrig vara säker, skall prova efter jobb.

Ja då kan man utesluta ISO-filen och USB minnet i.a.f.

Just med sådana här problem är verkligen inte lätt och hitta vad som orsakar problemet. Men prova och återkom om det blev någon skillnad.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

4 timmar Memtest86+ utan några som helst problem, även plockat ut alla 4 stickor och provat boot med en och en samt att öppna de program som inte fungerade innan. Fortfarande samma fel...

Nu kanske jag låter jobbig, men testade du med två olika stickor för att vara på säkra sidan?
Ja, om inte minnena strular så vet jag inte riktigt vad du ska göra för att gå vidare.

Ett sätt är ju då ta några uppdateringar i taget och se om någon strular till det, men undra varför det strular till på specifikt din dator i.s.f.?
Verkligen inte lätt problem du hade. :/

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av jafjaf:

Detta är nog det märkligaste jag varit med om, och för sveda och värk hoppas jag verkligen att fler hittar till detta inlägget.

Simpel lösning:
- Aktivera Internet Explorer i "Aktivera eller inaktivera Windows-funktioner", kör fullständig update via Windows Update.
- Starta om.

Efter att ha kört Memtest86+ i 4 timmar, bytt ram-minnen, ominstallerat Windows 5+ ggr, suttit på forum på tok för mycket kom jag fram till ett skype support inlägg med liknande situation till min med skype's inloggning. Där beskrevs det att skype använder vissa funktioner från Internet Explorer som behövs för att inloggningen skall funka felfritt. Detta tänkte jag bara var BS från Microsofts sida, däremot verkar det att fungera av någon märklig anledning.

Så nu sitter jag här, med Internet Explorer, och datorn funkar prima.

Testade även att uppdatera NVIDIA's drivrutiner, helt utan problem...

Va? haha, ja det var då verkligen en underlig lösning på problemet. Varför i hela friden använder Skype IE för inloggning?
Vill man inte ha IE så ska man inte behöva ens ha IE i datorn, som med Windows XP, gick inte och köra Windows update utan IE...

Skönt att det löste sig i.a.f. lärde mig också något nytt.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."