Permalänk

Asus z87-DELUXE Error 77

Varannan gång jag startar datorn så får jag någon form av fel, och min CPU-lampa börjar lysa, samt att det står på Q-Code led:en 0077, vilket betyder "PCH DXE initialization (PHC Module sepecific)".

Är det någon som har samma problem som jag, eller vet hur man ska lösa det? Jag har provat att uppdatera BIOS, och att byta plats på RAM-minnena, och inget av det funkerade.

Övriga specs på datorn är:
Intel Core i7 4770K @ 3.5GHz
Corsair Vengance Pro Balck 16GB DDR3 @ 1333MHz (Tror jag)
Corsair Hydro H80i
Corsair RM 850+ Gold Modulär
Seagate Barracuda 2TB
Samsung evo 250GB

Säg till om det är något mer som är nödvändigt att veta. Jag har inget grafikkort än, så jag har inte glömt att skriva med det.

Permalänk

Av 105 personer, är det ingen som någonsin har stött på detta problem eller vet något sätt att lösa det på? (Förlåt om det här räknas som bumpning)

Permalänk

Hej,

Har precis samma problem som dig, Datorn i sign.
felet dök upp helt plötskigt utan att jag förändrat något, har du hittat vad det kan bero på? lyckas även boota med lite meckande med strömknappen och all diagnostik osv. jag kör då funkar stabilt när väl allt är igång.

Men som sagt, hur löste det sig för dig?

Permalänk
Skrivet av helas:

Hej,

Har precis samma problem som dig, Datorn i sign.
felet dök upp helt plötskigt utan att jag förändrat något, har du hittat vad det kan bero på? lyckas även boota med lite meckande med strömknappen och all diagnostik osv. jag kör då funkar stabilt när väl allt är igång.

Men som sagt, hur löste det sig för dig?

Jag tappade bort mitt lösenord, och skaffade därför ett nytt konto, ifall du undrar varför det inte är OP som svarar.

Hursomhelst, problemet löste sig genom att jag såg till att alla sladdar verkligen satt i ordentligt, och det visade sig att sladden till processor fläkten glappade, och det löste jag enkelt genom att flytta på sladden som gjorde att kontakten glappade (den andra fläkten på min H80i ), och tryckte in sladden till processorfläkten helt.

Permalänk

Tack för svar, kan även efter helgen tillägga att det är värt att byta kabel till skärmen... bytte Displayportkabel och sedan dess funkar allt igen... jisses... var ganska många delar som demonterades och plockades ihop igen innan den hittades...