Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2013

Överhettning?

Jag tror min dator överhettas, när jag spelar elr liknande på bara slocknar allt och powerknappen blinkar. Är det nåt som låter bekant värför den beter sig såhär??

Har en AMD 8320 ett 600W PSU och ett 290.

CPU:AMD FX-8320 @ 3,5ghz MOBO:MSI 970A-G43 GPU:Sapphire R9 290 @ 1071mhz so far RAM:Corsair Vengance 16GB 1600mhz 8x2 CHASSI:Zalman Z1 PLUS SSD:Kingston V300 120gb HDD:Toshiba 1TB 7200rpm OS:WINDOWS 8.1 TELEFON:Iphone 6 KONSOL:Xbox One & PS3 CITERA FÖR SVAR
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Om du tror att den överhettar kan ju första steget vara att verifiera detta med t.ex HWMonitor, håll koll på temperaturerna där.
Kan vara överhettning, kan vara nätagget som är dåligt.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Vad har du för nätagg?
Och då namn/modell/ålder!

Det mest troliga är att det håller på att ge sig och är det så använd datorn så lite som möjligt och SPELA ABSOLUT INTE (då det är då det drar mest ström).
Detta för att det finns ALLTID en risk att NÄR (OBS NÄR och inte OM) nätagget dör så kan det ta med sig andra saker i döden.
VARJE GÅNG som datorn dör/startar om för att nätagget inte orkar så finns det även då en risk (dock mindre än under döds ögonblicket) att det kan döda komponenter.
Jag gissar på att du nyss köpte R9 290 kortet och då bytte ut ett annat grafikkort (som troligen drog mindre ström) och därmed har problemet börjat (kanske inte direkt efter).

Överhettning på cpu/gpu och datorn dör (inte direkt troligt) heller startar om (MYCKET troligare) gör inte att powerknapp/led blinkar utan det är mer ett tecken på nätaggs bekymmer.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av grizzly666:

Vad har du för nätagg?
Och då namn/modell/ålder!

Det mest troliga är att det håller på att ge sig och är det så använd datorn så lite som möjligt och SPELA ABSOLUT INTE (då det är då det drar mest ström).
Detta för att det finns ALLTID en risk att NÄR (OBS NÄR och inte OM) nätagget dör så kan det ta med sig andra saker i döden.
VARJE GÅNG som datorn dör/startar om för att nätagget inte orkar så finns det även då en risk (dock mindre än under döds ögonblicket) att det kan döda komponenter.
Jag gissar på att du nyss köpte R9 290 kortet och då bytte ut ett annat grafikkort (som troligen drog mindre ström) och därmed har problemet börjat (kanske inte direkt efter).

Överhettning på cpu/gpu och datorn dör (inte direkt troligt) heller startar om (MYCKET troligare) gör inte att powerknapp/led blinkar utan det är mer ett tecken på nätaggs bekymmer.

Har ett SFC 630w nätagg som är ca 1 vecka gammalt, Har inte bytt någonting i datorn:/ Kan nätagget bli överhettat/ vad händer då?

CPU:AMD FX-8320 @ 3,5ghz MOBO:MSI 970A-G43 GPU:Sapphire R9 290 @ 1071mhz so far RAM:Corsair Vengance 16GB 1600mhz 8x2 CHASSI:Zalman Z1 PLUS SSD:Kingston V300 120gb HDD:Toshiba 1TB 7200rpm OS:WINDOWS 8.1 TELEFON:Iphone 6 KONSOL:Xbox One & PS3 CITERA FÖR SVAR
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Så länge fläkten i nätagget snurrar så handlar det nog inte om en överhettning av det.
Visserligen kan den ju vara trasig och INTE snurra då kan det ju vara en annan sak.

Men det jag tänkte på var mest om det var ett äldre (1+ år) nätagg du använt och i så fall ett sådant som använder sig av skräp kondensatorer som är av väldigt ojämn kvalitet (dvs dom kan hålla allt ifrån 6mån till 5+år).
Men nu handlar det ju om ett nytt nätagg så!

Super flower gör oftas väldigt bra nätagg som håller i många år.
Det kan ju vara fel på det från början dock är det väldigt ovanligt men inte omöjligt.
Och jag tycker att det låter som att det är nätagget som är fel på med den beskrivning du gett.
Det enda andra sättet jag kan komma på som kan göra att powerknappen blinkar är att det är kortslutning någonstans (men hade det varit det så hade du aldrig kunnat starta datorn alls).

Men ta och kolla om nätaggs fläkten snurrar när datorn är igång och amtidigt kan du ju alltid kolla upp alla andra fläktar med (cpu,gpu,chassi).
Ladda även ner http://openhardwaremonitor.org/ (bättre än hwinfo som tipsades om ovan) och kolla alla temperaturer.

Sen några frågor.
Är det datorn i din sig det handlar om?
i så fall ""GPU:Sapphire R9 290 @ 1071mhz so far"" klockar du cpu/grafikort något? (antar ja) och om så klocka ner allt till org fart och se om det blir bättre.
Kanske även dra ner farten en bit under org då det i sällsynta fall kan vara så att gpu kan vara på gränsen redan vid org fart (särskilt med fabriks klockade kort).
Och vilket shappire 290x kort är det? det med amd org kylare heller den med eftermarknadskylaren på? org kylaren är ju en ganska kass historia så att klocka med den kan nog ge en del problem.

Annat jag kan komma på som tips nu är att prova nätagget i annan dator som har hårdvara som drar ungefär lika mycket heller mer (är det i en dator som drar mycket mindre så får ju nätagget inte jobba så mycket och kan funka felfritt och testen är då värdelös), heller prova din dator med ett annat nätagg som kommer ifrån en dator som drar ungefär lika mycket (heller både och).
Hur mycket din och den eventuellt andra datorn drar kan du få reda på här (dessa psucalc sidor visar ganska fel men är ett bra sätt att jämföra hur mycket olika datorer drar med i alla fall).
Du kan ju även testa varje komponent i en annan dator och se om det funkar då.

I övrigt så kommer jag inte på mer förutom att plocka ur allt ur chassit och köra allt löst på ett träbord/kartong o se om det blir bättre.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."