Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Bytt kylare - datorn startar inte

Tja!

Nu är det så att jag pillat i datorn och lyckats byta kylare, men nu när jag sätter i strömkabeln så lyser moderkortet med en orange-aktig färg, alltså att den får ström. Utöver det så startar datorn inte och den ger inte ifrån sig några ljud, MEN det lyser grönt(!) på baksidan vid PSUn, vad betyder det då? Förstår inte vad fasen problemet kan vara.

Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt, har även tagit ut alla sladdar och rengjort med tryckluft, inte fan hjälpte det.

Tack!

Edit: Skulle inte lägga tråden här, skulle egentligen i stationära datorer support delen, men men. Kanske passar här med.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Europa
Registrerad
Okt 2010

Har du satt dit ljud grejsen för moderkortet så du kan höra signaler? Annars så får du läsa vad de olika lamponerna indikerar

Mitt kärnkraftverk
|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4435MHz|Radeon 280X @1150MHz/1550MHz|Corsair 2x4GB 1333MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av MyZk0:

Har du satt dit ljud grejsen för moderkortet så du kan höra signaler? Annars så får du läsa vad de olika lamponerna indikerar

Japp, men som sagt - han ger inte ifrån sig några ljud alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Aug 2005

" Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt "
Du har inte glömt den klassiska strömkabeln till moderkortet?
Om du har glömt den startar datorn och fläktarna för att ganska snabbt stänga av sig igen.
Oftast sitter den sladden i vägen när man ska byta kylare.
Med vänlig hälsning / Mange

MALMÖ FF - Mästarnas Mästare 19 Guld!!!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Flen
Registrerad
Aug 2013

Re:

Har du kollat så att CPU inte sitter lös elr glidit ur socketen?

Kan prova att rätta till den för det verkar vara det för du kommer ej fram till BIOS

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

vad är det för moderkort?

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Tja mange!

Den har jag trippelkollat, om inte mer. Jag får ju ström igenom moderkortet.

Bubblarz: Ska kolla, återkommer.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Toivo83:

vad är det för moderkort?

Dell 0X231R

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007

Om datorn inte ens reagerar när man trycker på strömbrytaren så får man kolla om strömbrytar-sladden lossnat från moderkortet.

Annars kan det vara någon kortslutning eller annat jox: så dra ur allt som inte behövs för att moderkortet ska starta. Dvs behåll ram, cpu och kylare - mata med ström och kortslut power-switch-pinnarna.

edit: rättstavning

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av DavyK:

Tja!

Nu är det så att jag pillat i datorn och lyckats byta kylare, men nu när jag sätter i strömkabeln så lyser moderkortet med en orange-aktig färg, alltså att den får ström. Utöver det så startar datorn inte och den ger inte ifrån sig några ljud, MEN det lyser grönt(!) på baksidan vid PSUn, vad betyder det då? Förstår inte vad fasen problemet kan vara.

Kan ju tillägga att alla sladdar sitter i korrekt, har även tagit ut alla sladdar och rengjort med tryckluft, inte fan hjälpte det.

Tack!

Edit: Skulle inte lägga tråden här, skulle egentligen i stationära datorer support delen, men men. Kanske passar här med.

Jag fick exakt samma fel med en kylare, det löste sig med att lossa den lite jag skruvade åt lite för hårt..

Testa att lossa den lite

Moderkort: MSI Z270 M3 Gaming CPU: I7 7700K (4,9)
RAM: Corsair Vengeance LED 16GB DDR4 3200 MHz Kylning: Corsair H100i Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :MSI GTX 1070 Gaming X 8GB Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: NZXT H440 Rött Monitor: Acer XB271H G-Sync
Tangentbord: Steelseries Apex M800 Mus: SteelSeries Rival 700

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

satt i båda strömsladdarna till moderkortet?

| Asus ROG G752VY | Intel i7 6700 HQ | 16 GB DDR4 | GTX 980m 4GB | m.2 - 256GB SSD + 950 PRO m.2 - 256 GB + 2.5" - 1 TB HDD |
| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Det var en sladd som inte satt i moderkortet och den satte jag i, det hjälpte inte.
Skruvade loss kylaren lite, inte det heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Bytt kylare - datorn startar inte

Tja!

Tack!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Update: nu har knappen bestämt sig för att lysa med. Strömknappen alltså.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Vad är det som gör att den inte alls startar? Inte ens i en sekund? Misstänker nätagget men vill inte lägga ut pengarna i onödan ifall det är moderkortet eller något annat.
Har tyvärr inte något instrument för att testa strömmen igenom mitt nätagg heller.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

Låna någons nätagg och testa?

| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Toivo83:

Låna någons nätagg och testa?

Dessvärre inte, önskar jag hade. Ska försöka mig på att köpa ett nätaggregat men vill helst vara så säker som möjligt innan. Orsaken till de flesta problemen brukar ju vara den har jag läst.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2007
Skrivet av DavyK:

Dessvärre inte, önskar jag hade. Ska försöka mig på att köpa ett nätaggregat men vill helst vara så säker som möjligt innan. Orsaken till de flesta problemen brukar ju vara den har jag läst.

Felsök från botten som jag skrev innan och jobba dig uppåt.

Jag tycker det verkar osannolikt att nätagget ska ha pajat bara för att du bytt kylare. Men om moderkortet inte startar ens med enbart cpu, ram och de korrekta strömsladdarna kanske det är dags att testa nätagget. Det går ju att starta nätagget manuellt, så testa det, men var försiktig och läs på.

När något upprepas ofta så uppfattas det som sanning...
Det hör man ofta...
hmm...
Här är en fördjupning sett från ett lite annat håll https://youtu.be/cebFWOlx848
Läs också boken Thinking, Fast and Slow

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Updaterar här igen då jag har en fråga.

Gjorde så att jag testade nätagget genom att köra in ett gem, ja, ni kanske vet hur det där fungerar. Då funkar nätagget och fläkten går igång osv, som den ska.
Det som inte händer är däremot när jag kopplar min 4pin stömkabel i moderkortet så körs ingen utav fläktarna som är i. Vet inte om det kanske ska vara så eller inte, men ni får gärna rätta mig, är det moderkortet det är fel på kanske? Eller CPUn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
192.167.?.!
Registrerad
Feb 2012

Testa byt tillbaka till din gamle kylare?
Mvh

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Falun
Registrerad
Jul 2011

Det kan vara så att något ligger emot moderkortet vilket gör att det "kortsluter" moderkortet vilket kan göra att datorn inte startar. Använde du ESD-sladd när du pillade i datorn?

|CPU: Intel core i7 2600K 4,2Ghz|GPU: GTX 770|Mobo: ASRock Z68 Extreme3 GEN 3|
|Case: Bitfenix Shinobi|Ram: Corssair 12gb ram|HDD: 1TB samsung HDD|PSU: Corsair 550W|

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gnesta
Registrerad
Maj 2011

Säker på att powerknappens sladd sitter i?

CPU: i7 4770K @ 4.6Ghz (H110i) | GFX: SLI EVGA 780 Ti SC ACX (x2) | MB: ASUS Maximus Hero
PSU: Corsair AX1200i | RAM: Corsair Vengeance 16Gb PRO 1866Mhz CL9 | CHASSI: Corsair 750D
SSDs: OCZ Vertex 3 120Gb / SanDisk Extreme ii 480Gb | LJUD: ASUS Xonar STX -> Philips Fidelio X2
SKÄRM: Asus ROG Swift PG278Q / DELL 27" IPS 1440p | OS: Windows 10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Maj 2011

Har du inte gjort detta inlägget/frågan på fler ställen på forumet?

MB Asus Z170-A CPU 6700k GPU Gtx 1080 Strix HD Samsung 960 EVO 500gb
MEM Corsair 16GB DDR4 3200MHz PSU EVGA Supernova G2 850W
MONITOR ROG SWIFT PG348Q 3440x1440 CPU COOLER Noctua NH-D15S

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2012

kan vara lätt att glömma kabeln till cpun också, kan ju hända att du kommit åt den när du pilla på kylarn?

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Intel3770:

Testa byt tillbaka till din gamle kylare?
Mvh

Får nog testa det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskoga
Registrerad
Feb 2005

Fick aldrig svar på ifall du satt i båda sladdare från nätagget till moderkortet?

vad plockade du ur när du skulle byta? dvs dragit ur för sladdar osv.
Kanske brännt kortet på något vänster?

| Steam - Toivo |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013
Skrivet av Toivo83:

Fick aldrig svar på ifall du satt i båda sladdare från nätagget till moderkortet?

vad plockade du ur när du skulle byta? dvs dragit ur för sladdar osv.
Kanske brännt kortet på något vänster?

Båda strömsladdarna ikopplade yessir.
När jag bytte kylare? Blev tvungen att dra ur alla sladdar, plocka ut moderkortet och sätta i mina stand-offs och sedan i med allt igen. Testade först med allting ikopplat och nu kör jag bara med kylare, processor och nätagget.
RAM stickorna med såklart.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Låter som kortslutning någonstans... Prova att montera om allting och koppla i sakerna en efter en igen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Sitter processorfläkten kopplad i rätt uttag på moderkortet? Tror en del datorer vägrar starta om man inte har någon fläkt kopplad på uttaget avsett för processorn. (brukar stå CPU_FAN eller liknande, obs! kan även finnas flera)

Laptop: ASUS UL30VT CPU: Intel SU7300@1,9 GHz (stock 1,3 fabriksklockad till 1,7) GPU 1: Nvidia GeForce G210m @ 750/850 (stock 606/790) GPU 2:Intel GMA X4500MHD (växlingsbar grafik) RAM: 4 GB SSD: Crucial M4 128 GB OS: Windows 8.1 PRO N med fungerande växlingsbar grafik
Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbaka

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2013

Försöker skruva in den gamle kylaren nu, får se om det fungerar.
Men tror ni det är moderkortet eller nätagget? Har inte en aning vad jag ska köpa till för något.