Windows 8.1 Klockan hoppar tillbaka en timme efter varje timme som går

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007

Windows 8.1 Klockan hoppar tillbaka en timme efter varje timme som går

Har precis installerat Windows 8.1, då jag köpte det från inet.

Man har ett problem som gör att klocka ställer tillbaka sig en timme varje timme som går= slår klockan 14.05 så hoppar den till 13.05 ??

har försökt allt man kan tänka sig= bytt tidszon, köra utan tidzon. ställa klockan i bios. ställa om bios till default settings, inget hjälper.

EDIT:: Bytte BIOS batteriet och problemet löste sig

Stationär
Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS GSYNCBräda Asus Z97-A USB 3.1, CPU Intel I7 4790K 4.5 Ghz , Minne 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU EVGA GTX 1070 FTW . Nätagg Corsair RM750x 750w.

Mobil: Note 2 16gb

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Menar du att den hela tiden står på samma timme eller hur man nu ska tolka det ? eller går den konstant en timme fel? Är den en timme fel kan det bero på att du ställd in så den ändrar för sommar/vintertid fel.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av mrqaffe:

Menar du att den hela tiden står på samma timme eller hur man nu ska tolka det ? eller går den konstant en timme fel? Är den en timme fel kan det bero på att du ställd in så den ändrar för sommar/vintertid fel.

exakt. varje timme ex klockan 13.05 hoppar den tillbaka 1 timme. så jag får ställa den riktiga tiden manuellt, men slår klockan 5 min över så hoppar den tillbaka 1 timme.

Stationär
Chassi Fractal design R4, Skärm ACER XB271HU 144Hz IPS GSYNCBräda Asus Z97-A USB 3.1, CPU Intel I7 4790K 4.5 Ghz , Minne 24gb corsair vengence LP 1866Mhz, SSD Samsung 850 pro 256gb, GPU EVGA GTX 1070 FTW . Nätagg Corsair RM750x 750w.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Har du automatisk uppdatering av klockan på? Prova att ändra den inställningen!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Har du kollat om klockan går rätt om du inte har datorn (operativsystemet) igång utan bara avläser den via bios ? Ändras den i bios är det nog nått med hårdvara, annars är det nån mjukvara som ställer om den, det vore ju bra om du kollade på det viset så du vet var du ska gå vidare med felsökningen.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Killbom:

Har du automatisk uppdatering av klockan på? Prova att ändra den inställningen!

Men då borde den dra sig en viss konstant tid och sedan gå fel, inte stanna kvar på samma timme såvida det inte är nån mycket underlig tidsserver man anslutit emot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006
Skrivet av mrqaffe:

Men då borde den dra sig en viss konstant tid och sedan gå fel, inte stanna kvar på samma timme såvida det inte är nån mycket underlig tidsserver man anslutit emot.

Eftersom klockan ställs om hela tiden kanske den glömmer vad tiden är då BIOS batteriet är slut. Är automatiskt tid av kommer den då att återställa. Att få veta om inställningen är på eller av hade hjälpt mycket. Är den på kan man ju spekulera i vilken server den pratar med

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Är batteriet slut så ställs klocka för det mesta tillbaka till "tidens begynnelse" datorklockorna brukar utgå från 1 januari 1970 så att bara hålla kvar på samma timme verka skumt även om batteriet är slut, men det bör ju gå att kolla det genom att läsa av klocka i bios stänga av datorn och sedan läsa av den igen innan man bootar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007

Vet inte vad som är fel, nu kan jag inte ens synka klockan mot" time.windows.com "

Får följande felmeddelande

Ett fel uppstod när operativsystemet synkroniserade med time.windows.com Återgärden misslyckades eftersom tidsgränsen överskreds.

Stationär

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det betyder att datorn inte når den tidsservern, men har du kollat om klocka drar sig i hård eller mjukvara?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av macbang:

Vet inte vad som är fel, nu kan jag inte ens synka klockan mot" time.windows.com "

Får följande felmeddelande , kolla också tiden i UEFI / BIOS.

Ett fel uppstod när operativsystemet synkroniserade med time.windows.com Återgärden misslyckades eftersom tidsgränsen överskreds.

Kolla vad du har inställt här.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Oneone:

Stod Sverige, som det ska göra.

Stationär

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Feb 2004
Skrivet av macbang:

Stod Sverige, som det ska göra.

detta ser bra ut? och i bios?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002

Som redan skrivet så är det ditt CMOS-batteri som håller på att ta slut, byt ut det så ska du se att tidsinställningen i Windows kommer funka hur bra som helst.
Både Teknikmagasinet, Kjell & Co mfl har alla nästan alla sorters litiumbatterier, på min stationära dators moderkort heter batteriet CR2032, bara att kolla vad som står på batteriet och köpa likadana.

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av Reefer:

Som redan skrivet så är det ditt CMOS-batteri som håller på att ta slut, byt ut det så ska du se att tidsinställningen i Windows kommer funka hur bra som helst.
Både Teknikmagasinet, Kjell & Co mfl har alla nästan alla sorters litiumbatterier, på min stationära dators moderkort heter batteriet CR2032, bara att kolla vad som står på batteriet och köpa likadana.

Helt riktigt CR2032 är ju standard på alla stationära sen tidernas begynnelse:)

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2002
Skrivet av jonas1972:

Helt riktigt CR2032 är ju standard på alla stationära sen tidernas begynnelse:)

Det är det mest använda CMOS-batteriet bland tillverkarna, det stämmer, men det finns andra modeller som är i bruk. TS behöver som sagt kolla att det verkligen är den modellen så att han inte köper fel.

Men must be governed. Often not wisely, I will grant you, but they must be governed nonetheless.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlskrona
Registrerad
Jul 2007
Skrivet av Reefer:

Stämmer att det var BIOS batteriet som var dåligt, men har aldrig varit med om att det blir så här när det börja ta slut. Alla andra datorer jag jag byggt innan, har bara ställt om sig till 1970 eller liknande vid omstart. Trodde med all säkerhet att det var någon mjukvara som hade med detta att göra, men fel hade jag

Tack alla för hjälpen

Stationär

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Registrerad
Mar 2013
Skrivet av macbang:

Stämmer att det var BIOS batteriet som var dåligt, men har aldrig varit med om att det blir så här när det börja ta slut. Alla andra datorer jag jag byggt innan, har bara ställt om sig till 1970 eller liknande vid omstart. Trodde med all säkerhet att det var någon mjukvara som hade med detta att göra, men fel hade jag

Tack alla för hjälpen

Sedärja,trevligt att det gick bra:)

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift