Schemalägga ett program win 7

Permalänk
Medlem

Schemalägga ett program win 7

Har försökt få igång ett program med schemaläggaren som ingår i windows 7.
Har ett problem som uppstår då programmet jag vill starta är en .bat-fil som hänvisar till en .exe-fil i samma mapp fast med några extra kommandon.
Schemaläggaren startar filen på angiven tid och så men stänger ner den direkt igen då den säger "blablabla.exe är inte ett internt kommando, externt kommando eller kommandofil"

Filen i sig funkar jättebra att starta när jag gör det för hand. Vad är felet?
Det går ju att lägga till "argument" där man väljer vilken fil som ska startas, är det något jag har hjälp av?

Slutligen.. finns det något annat program än schemaläggaren för att starta och stoppa ett program på tid?

Permalänk
Rekordmedlem

Du har kanske inte angivit hela sökvägen utan försöker starta det som om det fanns i den mapp du befinner dig i.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kanske är ute och cyklar nu, men som jag förstår det, så är det bat.filen som skall schemaläggas eftersom den i sin tur startar det aktuella programmet. Programmet skall alltså inte ens vara med i schemat.... bara bat-filen. "Skapa en standardaktivitet" i schemaläggaren och konfa enbart bat-filen alltså.

Permalänk

men du måste ange fullständig sökväg till exe-filen i bat-filen

kör man c:\filer\minfil.bat från c:\users\user1 och minfil.bat pekar på körmig.exe så kommer den leta efter c:\users\user1\körmig.exe och inte c:\filer\körmig.exe
Du kan ju också börja med cd c:\filer i bat-filen om du vill

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jo alltså sökvägen är rätt, den startar filen ser jag ju, fast den stänger ner den direkt igen, det är problemet.
Jag väljer ju rätt fil när jag skapar min standardaktivitet.

Jag får känslan av att den inte "fattar" att bat-filen skickar vidare till en annan exe-fil som ligger i samma mapp.

edit: och nu fattade jag vad som menades det funkar!