egen nas för hembruk - C2x50 - Verkar faktiskt fungera nu med nya UEFI 2.xx och BMC 19.0

Permalänk
Medlem

Jag tänkte mer i termer av vanliga desktop-prylar, typ i3/i5 CPU, AMD FX-CPU eller liknande? Glömde nog nämna att jag inte tänkt köra FreeNAS, utan någon variant av Windows, så det är ju inte så kinkigt med vilken hårdvara jag kör.

Jag vet att man "bör" ha serverprylar till ett sådant här bygge, men jag är villig att kompromissa lite med tanke på kostnaden. Har haft konsument-komponenter körandes 24/7 förr utan problem.

Det lutar nog åt Asrock-kortet ändå, så får man allt-i-ett och passiv kylning i ett litet och smidigt format.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Sitter med fingret på köpknappen, men funderar bara kring om jag skall ta den fyrkärniga eller den åttakärniga varianten? Det skiljer ju ändå 1000 kr, men samtidigt är det ju inte precis så att det går att uppgradera om man skulle behöva mer kräm.

Skall köra Windows (troligtvis någon server-variant) och mest troligt inte köra en massa tunga saker, kanske någon Plex-transcoding, men det är ju inte otänkbart att man kör igång någon virtuell instans av något, och då är det ju skönt att ha lite fler kärnor. Hmmm, svårt...

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Jag har 2550 varianten och den klarar plex transcoding galant. Men som du skriver, det blir svårt att uppgradera processorn i framtiden om man behöver mer kräm

personligen ansåg jag inte 2750 vara värt pengarna, till det jag använder den till

Permalänk
Skrivet av Bergling:

Sitter med fingret på köpknappen, men funderar bara kring om jag skall ta den fyrkärniga eller den åttakärniga varianten? Det skiljer ju ändå 1000 kr, men samtidigt är det ju inte precis så att det går att uppgradera om man skulle behöva mer kräm.

Skall köra Windows (troligtvis någon server-variant) och mest troligt inte köra en massa tunga saker, kanske någon Plex-transcoding, men det är ju inte otänkbart att man kör igång någon virtuell instans av något, och då är det ju skönt att ha lite fler kärnor. Hmmm, svårt...

jag har c2550 då jag var osäker på om ja verkligen behövde c2750'n... kändes överdrivet..

men idag, ett halvår senare, och det jag vet idag, hade jag köpt c2750in.. c2550 går på knäna med en ordentlig zfs pool..

om jag laddar hem en fil på 8-10gb, samtidigt som jag kör en par2 reparation, så är det inga större bekymmer, men när det blir en kedja av detta, säg 30gb nerladdning och flera par2 reparationer, så får jag tillslut väldigt hög belastning (i htop) på system, dvs skrivningar till diskarna misstänker jag det är..

det är inte att den inte klarar av det, men det är klart på gränsen.. och jag har bara 3x 4tb + 3 x 500gb som två raidz i poolen.. så ska bli spännande hur det blir när jag uppgraderar senare till 3st till 4tb isf dom tre gamla 500gb diskarna..

blev dock betydligt bättre efter ja petade in 16gb ram isf 8gb...

tanken har slagit att köpa en c2750 istället.. men just nu får den snurra vidare.. men tänk på att har man en burk som snurrar dygnet runt, så blir det lätt mer och mer uppgifter för den.. tills slut skulle man tagit den stora processorn..

Permalänk
Medlem

Det blev 2750-kortet. Nöjd än så länge. Har inte lastat ner den så mycket ännu. Testade dock som hastigast lite Plex-transcoding och tyckte nog att den gick lite tungt. CPU:n var uppe i 60%, men det var bara ett snabbtest så jag kollade inte så noga vad den eventuellt hade för sig för något annat.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk

Belastningen kommer gå ner. Inte ens mitt 2550 kort ligger på 60% vid transcoding över internet och full upplösning

Skrivet av Bergling:

Det blev 2750-kortet. Nöjd än så länge. Har inte lastat ner den så mycket ännu. Testade dock som hastigast lite Plex-transcoding och tyckte nog att den gick lite tungt. CPU:n var uppe i 60%, men det var bara ett snabbtest så jag kollade inte så noga vad den eventuellt hade för sig för något annat.

Permalänk
Medlem

Längesedan någon skrev nått i denna tråden nu så jag tänkte komma med lite ny info.
Det finns ny BIOS och BMC till C2750D4I och jag antar att samma ändringar kommer att komma inom kort till C2550D4I också.
Det handlar inte om några stora nyheter precis. De nya versionerna släpptes 2014-01-07 och är:
UEFI 2.80
BMC 00.23.00

En annan betydligt mer intressant sak är att ARock nu medger att det är stabilitetsproblem med Marvell 9230 och de erbjuder en ny Firmware som tar bort hela Raid-funktionaliteten på den kontrollern. Detta är alltså en temporär fix till dess att Marvell fixar felet.
Då jag ändå inte kör raid och min server har kraschat en del då det är hård belastning på Marvell-kretsarna (har dock inte haft en krasch sedan jag stängde av WHEA i bios) så tänker jag slå igång WHEA igen och prova detta när jag får tid.
Mer info: http://www.asrockrack.com/support/ipmi.asp#Marvell9230

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Längesedan någon skrev nått i denna tråden nu så jag tänkte komma med lite ny info.
Det finns ny BIOS och BMC till C2750D4I och jag antar att samma ändringar kommer att komma inom kort till C2550D4I också.
Det handlar inte om några stora nyheter precis. De nya versionerna släpptes 2014-01-07 och är:
UEFI 2.80
BMC 00.23.00

En annan betydligt mer intressant sak är att ARock nu medger att det är stabilitetsproblem med Marvell 9230 och de erbjuder en ny Firmware som tar bort hela Raid-funktionaliteten på den kontrollern. Detta är alltså en temporär fix till dess att Marvell fixar felet.
Då jag ändå inte kör raid och min server har kraschat en del då det är hård belastning på Marvell-kretsarna (har dock inte haft en krasch sedan jag stängde av WHEA i bios) så tänker jag slå igång WHEA igen och prova detta när jag får tid.
Mer info: http://www.asrockrack.com/support/ipmi.asp#Marvell9230

va ett tag sedan jag var här inne och kollade.. att dom har stabilitetsproblem tror jag ingen är förvånad över på marvell kretsen.. heh..

jag använder inte heller raid, så den lösningen skulle jag kunna dra in, den dagen jag faktiskt för tillfället inte använder marvellkretsarna, mina 6st storage diskar sitter på intel kontrollern för att slippa strul, och det har funkat fint, os disken sitter på en marvell port men det är väl rena semester jobbet för kontrollern..

iaf för c2550d4i kortet är fortfarande 2.10/ 0.19 senaste BIOS/BMC.. men o andra sidan så har min snurrat utan bekymmer (som inte jag varit delaktig i.. tex kerneluppdateringar osv..)

en sak dock som jag funderat på.. uppdateringar, ska man köra typ en gång i halvåret och uppdatera och reboota (pga kernel uppdateringar) eller ska man köra rullande schema, vilket blir typ en kernel uppdatering varje månad.. känns ibland som att man startar om så ofta att det blir larvigt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

va ett tag sedan jag var här inne och kollade.. att dom har stabilitetsproblem tror jag ingen är förvånad över på marvell kretsen.. heh..

jag använder inte heller raid, så den lösningen skulle jag kunna dra in, den dagen jag faktiskt för tillfället inte använder marvellkretsarna, mina 6st storage diskar sitter på intel kontrollern för att slippa strul, och det har funkat fint, os disken sitter på en marvell port men det är väl rena semester jobbet för kontrollern..

iaf för c2550d4i kortet är fortfarande 2.10/ 0.19 senaste BIOS/BMC.. men o andra sidan så har min snurrat utan bekymmer (som inte jag varit delaktig i.. tex kerneluppdateringar osv..)

en sak dock som jag funderat på.. uppdateringar, ska man köra typ en gång i halvåret och uppdatera och reboota (pga kernel uppdateringar) eller ska man köra rullande schema, vilket blir typ en kernel uppdatering varje månad.. känns ibland som att man startar om så ofta att det blir larvigt..

Efter att jag uppdaterat mitt C2750 till senaste UEFI/BMC så har jag sluppit att BMC'n flippar ur och stänger av alla "services". Jag har fått resetta BMC'n 2 gånger med föregående version. Detta med hjälp ifrån AsRock support.

Marvell kretsarna har jag inte provat då Intel kontrollern inte är fylld.

Jag kör FreeBSD 10.1 på mitt kort och uppdaterar kernel etc. någon dag efter varje patch release. För mellan/större uppgraderingar 10.1->10.2 eller 10.X-11.x väntar jag längre för att undvika eventuella buggar.

Visa signatur

Celeron 300A @ 450MHz

Permalänk
Medlem

Har betat mig igenom hela tråden nu, är onekligen intresserad av ett c2750.

Min grundtanke är
Fractal node 804
8-10x wd red 3 eller 4tb
2x systemdiskar

Efter att köttat igenom tråden verkar nedan vara en bra kombo? Eller finns det billigare minnen som är testade och funkar? Behövs 16 eller 32gb? Räcker nätagget till totalt 12 diskar?

PSU silverstone ST45SF-G
RAM http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164009-kingst...

Jag tänkte köra windows server 2008 r2 då jag har en licens över och har jobbat med det tidigare. Hur funkar det med c2750?

Det jag kommer använda servern till är dels lagring såklart, tänker mig 2 raid5 arrayer, samt 1 raid1 array á 2 systemdiskar i mjukvaruraid. Dels kommer jag köra någon typ av xbmc/plex stream. Kanske slänga in nån itunesserver då min reciever kan plocka upp bibliotek där.

Hur är stabiliteten numera? Är de flesta barnsjukdomar lösta? Varit sugen på plattformen sen den släpptes just pga antalet sata-portar på ett litet mobo.

[EDIT 1]

Har nu läst vidare och inser att ett DS380 chassi verkar smartare än ett node 804. Kommer inte behöva all luft/volym som node ger.

Kvarstår då mina övriga frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skaldjur:

Har betat mig igenom hela tråden nu, är onekligen intresserad av ett c2750.

Min grundtanke är
Fractal node 804
8-10x wd red 3 eller 4tb
2x systemdiskar

Efter att köttat igenom tråden verkar nedan vara en bra kombo? Eller finns det billigare minnen som är testade och funkar? Behövs 16 eller 32gb? Räcker nätagget till totalt 12 diskar?

PSU silverstone ST45SF-G
RAM http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164009-kingst...

Jag tänkte köra windows server 2008 r2 då jag har en licens över och har jobbat med det tidigare. Hur funkar det med c2750?

Det jag kommer använda servern till är dels lagring såklart, tänker mig 2 raid5 arrayer, samt 1 raid1 array á 2 systemdiskar i mjukvaruraid. Dels kommer jag köra någon typ av xbmc/plex stream. Kanske slänga in nån itunesserver då min reciever kan plocka upp bibliotek där.

Hur är stabiliteten numera? Är de flesta barnsjukdomar lösta? Varit sugen på plattformen sen den släpptes just pga antalet sata-portar på ett litet mobo.

[EDIT 1]

Har nu läst vidare och inser att ett DS380 chassi verkar smartare än ett node 804. Kommer inte behöva all luft/volym som node ger.

Kvarstår då mina övriga frågor!

Det där minnet borde fungera. Jag kör 16 GB i min och det räcker gott och väl. Ska du virtualisera mycket så borde du nog välja minst 32 GB.

Jag kör Windows Server 2012 R2 utan problem, även fast den officiellt inte stöds. Men jag fick verkligen leta igenom internet efter drivrutiner till kretsarna. Då Asrock har drivrutiner till 2008 R2 så blir det väldigt enkelt för dig och det borde inte vara några problem alls.

Jag tycker systemet är riktigt stabilt nu. Har inte haft en krasch på ett år tror jag. Stabilt sedan jag uppdaterade Bios till 2.50 och BMC till 00.19.00.
Det finns ju nyare Bios, BMC och FW till Marvel-kretsarna som jag kommer updatera till när jag får tid. Med det så borde det bli ännu stabilare.

Du kommer inte bli besviken på DS380. Det enda negativa är väl att det inte är PWM-fläktar i chassit som standard. (C2750D4I kan bara styra PWM-fläktar automatiskt) Jag köpte 3 st PWM-fläktar som jag inte satt in ännu.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Skaldjur:

Har betat mig igenom hela tråden nu, är onekligen intresserad av ett c2750.

Min grundtanke är
Fractal node 804
8-10x wd red 3 eller 4tb
2x systemdiskar

Efter att köttat igenom tråden verkar nedan vara en bra kombo? Eller finns det billigare minnen som är testade och funkar? Behövs 16 eller 32gb? Räcker nätagget till totalt 12 diskar?

PSU silverstone ST45SF-G
RAM http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/164009-kingst...

Jag tänkte köra windows server 2008 r2 då jag har en licens över och har jobbat med det tidigare. Hur funkar det med c2750?

Det jag kommer använda servern till är dels lagring såklart, tänker mig 2 raid5 arrayer, samt 1 raid1 array á 2 systemdiskar i mjukvaruraid. Dels kommer jag köra någon typ av xbmc/plex stream. Kanske slänga in nån itunesserver då min reciever kan plocka upp bibliotek där.

Hur är stabiliteten numera? Är de flesta barnsjukdomar lösta? Varit sugen på plattformen sen den släpptes just pga antalet sata-portar på ett litet mobo.

[EDIT 1]

Har nu läst vidare och inser att ett DS380 chassi verkar smartare än ett node 804. Kommer inte behöva all luft/volym som node ger.

Kvarstår då mina övriga frågor!

jag kör 16GB i min C2550, det enda jag saknar är dom sista 4kärnorna, såhär i efterhand skulle jag köpt ett c2750..

men det var mycket strul i början att jag inte ville lägga 1000kr till på ett potenciellt instabilt moderkort.. såhär i efterhand var det korkat att inte köra på hexacore isf quadcore..

minnena kan jag inte kommentera, någonstans i tråden har jag lagt upp vilka kingston minnen jag har, och dom har funkat felfritt.

DS380 är ett grymt chassie, är väldigt nöjd med mitt. hade dock velat haft pwm fläktar och bättre kylning av HS-buren.. men jag misstänker att det hade avspeglat ännu mer på priset..

nätagget du valt är det jag kör också.. fungerar bra..

Skrivet av Jenus:

Det där minnet borde fungera. Jag kör 16 GB i min och det räcker gott och väl. Ska du virtualisera mycket så borde du nog välja minst 32 GB.

Jag kör Windows Server 2012 R2 utan problem, även fast den officiellt inte stöds. Men jag fick verkligen leta igenom internet efter drivrutiner till kretsarna. Då Asrock har drivrutiner till 2008 R2 så blir det väldigt enkelt för dig och det borde inte vara några problem alls.

Jag tycker systemet är riktigt stabilt nu. Har inte haft en krasch på ett år tror jag. Stabilt sedan jag uppdaterade Bios till 2.50 och BMC till 00.19.00.
Det finns ju nyare Bios, BMC och FW till Marvel-kretsarna som jag kommer updatera till när jag får tid. Med det så borde det bli ännu stabilare.

Du kommer inte bli besviken på DS380. Det enda negativa är väl att det inte är PWM-fläktar i chassit som standard. (C2750D4I kan bara styra PWM-fläktar automatiskt) Jag köpte 3 st PWM-fläktar som jag inte satt in ännu.

pwm fläktar var en av dom första sakerna jag funderade på.. har fortfarande inte blivit av..

min burk har snurrat på utan strul sedan snart ett år också, det var när BMC/Bios uppdateringen kom, och jag bytte till ST45SF-G som allt strul försvann

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

jag kör 16GB i min C2550, det enda jag saknar är dom sista 4kärnorna, såhär i efterhand skulle jag köpt ett c2750..

men det var mycket strul i början att jag inte ville lägga 1000kr till på ett potenciellt instabilt moderkort.. såhär i efterhand var det korkat att inte köra på hexacore isf quadcore..

minnena kan jag inte kommentera, någonstans i tråden har jag lagt upp vilka kingston minnen jag har, och dom har funkat felfritt.

DS380 är ett grymt chassie, är väldigt nöjd med mitt. hade dock velat haft pwm fläktar och bättre kylning av HS-buren.. men jag misstänker att det hade avspeglat ännu mer på priset..

nätagget du valt är det jag kör också.. fungerar bra..

pwm fläktar var en av dom första sakerna jag funderade på.. har fortfarande inte blivit av..

min burk har snurrat på utan strul sedan snart ett år också, det var när BMC/Bios uppdateringen kom, och jag bytte till ST45SF-G som allt strul försvann

Har tittat igenom tråden och läst vart enda inlägg pga köp. Har också googlat en hel del pga problemet du har haft med ditt ST30SF. Det låter rimligt att problemet är pga minimum load inte är 0A. Det köper jag, men det finns en hel del folk som har haft problem med ST45SF-G också och deras lösning är att byta till ett ST30SF.

En länk av många som har haft problem med ST45SF-G
http://pcpartpicker.com/forums/topic/84859-silverstone-ds380-...

Du ser ironin? Det verkar inte finnas nåt alternativ mer än dessa två vilket har fuckat upp en del med mitt köp av denna nas. Ett till problem är ju att ST45SF-G finns bara på liontech (vid skrivandet av detta inlägg) och det är otroligt dyrt... (1200:-)

Eftersom du har googlat betdyligt mer om detta problem och sett fler lösningar annat folk har haft, Finns det nåt annat nätagg som levererar det som behövs?

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Skrivet av makkesk8:

Har tittat igenom tråden och läst vart enda inlägg pga köp. Har också googlat en hel del pga problemet du har haft med ditt ST30SF. Det låter rimligt att problemet är pga minimum load inte är 0A. Det köper jag, men det finns en hel del folk som har haft problem med ST45SF-G också och deras lösning är att byta till ett ST30SF.

En länk av många som har haft problem med ST45SF-G
http://pcpartpicker.com/forums/topic/84859-silverstone-ds380-...

Du ser ironin? Det verkar inte finnas nåt alternativ mer än dessa två vilket har fuckat upp en del med mitt köp av denna nas. Ett till problem är ju att ST45SF-G finns bara på liontech (vid skrivandet av detta inlägg) och det är otroligt dyrt... (1200:-)

Eftersom du har googlat betdyligt mer om detta problem och sett fler lösningar annat folk har haft, Finns det nåt annat nätagg som levererar det som behövs?

ska jag vara helt ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg.. har dock för mig det bara var silverstone som hade sfx psuer...

sen jag bytte till ST45SF-G har min burk funkat, men det var ju ironiskt att det finns folk som gjort precis tvärt om..

antar att du ska ha ett DS380 chassie eller liknande som behöver SFX psu?

vet att det var någon som körde ett annat märke än silverstone nätagg i tråden, men då var det en atx formfaktor på grejerna...

efter allt strul så är jag nöjd med nasen, även om jag grämmer mig lite då och då att jag inte köpte c2750 istället..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

ska jag vara helt ärlig så kommer jag faktiskt inte ihåg.. har dock för mig det bara var silverstone som hade sfx psuer...

sen jag bytte till ST45SF-G har min burk funkat, men det var ju ironiskt att det finns folk som gjort precis tvärt om..

antar att du ska ha ett DS380 chassie eller liknande som behöver SFX psu?

vet att det var någon som körde ett annat märke än silverstone nätagg i tråden, men då var det en atx formfaktor på grejerna...

efter allt strul så är jag nöjd med nasen, även om jag grämmer mig lite då och då att jag inte köpte c2750 istället..

Ska ha ett DS380 japp, Be quiet har SFX psu också. Tänkte ta ett SX500-LG psu istället då det kostar mindre änn st45sf-g för tillfället.

Visa signatur

| Ryzen 1700 @ 4.0 ghz | Asus PRIME X370-PRO | 32 GB Corsair Vengeance LP 3000 mHz | Gigabyte GTX 770 2-way SLI | BenQ XL2410T, 5x AOC e2460SDA | Fractal design R5 | https://i.imgur.com/rjO3bLw.jpg

Software developer

Permalänk
Medlem

Hakar på denna gamla tråd.

Har nyligen inhandlat AsRock C2750D4I.
I BIOS ser jag att 5+ volten fappar mellan 3 till 4,5 volt.(1 disk)
Problemet förvinner dock när jag kopplar in 5 diskar.
Har ett gammal nätagg(5år).
Det känns som att det kan vara problem med nätagget.

Någon som har bra tips på ett nätagg som klarar låga strömmar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostgardh:

Hakar på denna gamla tråd.

Har nyligen inhandlat AsRock C2750D4I.
I BIOS ser jag att 5+ volten fappar mellan 3 till 4,5 volt.(1 disk)
Problemet förvinner dock när jag kopplar in 5 diskar.
Har ett gammal nätagg(5år).
Det känns som att det kan vara problem med nätagget.

Någon som har bra tips på ett nätagg som klarar låga strömmar?

Du har inte sagt vilken formfaktor du ska ha på agget...
Och jag skulle rekommendera dig att läsa igenom tråden om du inte gjort det. Det står mycket om nätagg för det är ett av de största problemen med extremt strömsnåla system. Ironiskt nog är det inte så många nätagg på marknaden som klarar så låga Watt.
Men se till att välja ett nätagg som klarar 0 Ampere i belastning så borde det gå bra.
Många av oss kör chassin som kräver SFX-form och då kör de flesta, inklusive jag själv på ST45SF-G. Min.(Amps) är 0 på alla linor. Så det är det du ska leta efter.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem

@Jenus:
Form = ATX

Permalänk

Tänkte kasta in en liten grej som dykt upp... verkar ha en SATA kabel som väldigt sällan genererar crc fel.. vi pratar totalt 182st udma crc fel på 2månader 24/7 drift. och det är endast en disk som felet dyker upp på..

då det är en nyligen inköpt WD red 3tb disk så tänkte jag ta tillfället i akt att köpa nya SATA kablar, gärna runda i gummi så dom är lätta att dra i chassiet snyggt.. för det ser ut som WW2 i chassiet just nu med ca 10st SATA kablar..

verkar dock inte krylla av runda SATA kablar dock vad jag jag lyckades hitta genom en snabbkoll på prisjakt.. tror jag hittade ett alternativ och vill minnas att dom var rätt dyra jämfört med vanliga sata kablar.

har någon användt runda sata kablar och är dom mjuka och följsamma/lättdragna?

annars blir det bara att byta ut den misstänkt trasiga kabeln mot en ny, så får det se ut som WW2.. ändå ingen som lär se det mer än jag..

Skrivet av ostgardh:

Hakar på denna gamla tråd.

Har nyligen inhandlat AsRock C2750D4I.
I BIOS ser jag att 5+ volten fappar mellan 3 till 4,5 volt.(1 disk)
Problemet förvinner dock när jag kopplar in 5 diskar.
Har ett gammal nätagg(5år).
Det känns som att det kan vara problem med nätagget.

Någon som har bra tips på ett nätagg som klarar låga strömmar?

låter definitivt som nätagget inte pallar den låga belastningen.. se Jenus inlägg..

Skrivet av Jenus:

Du har inte sagt vilken formfaktor du ska ha på agget...
Och jag skulle rekommendera dig att läsa igenom tråden om du inte gjort det. Det står mycket om nätagg för det är ett av de största problemen med extremt strömsnåla system. Ironiskt nog är det inte så många nätagg på marknaden som klarar så låga Watt.
Men se till att välja ett nätagg som klarar 0 Ampere i belastning så borde det gå bra.
Många av oss kör chassin som kräver SFX-form och då kör de flesta, inklusive jag själv på ST45SF-G. Min.(Amps) är 0 på alla linor. Så det är det du ska leta efter.

Jupp och sedan jag köpte ST45SF-G isf ST30SF (+ bios/bmc updatering) så har mitt system funkat som det ska..

Skrivet av ostgardh:

ATX formfaktor borde väl vara betydligt lättare att hitta nätagg till som klarar 0A på alla linjer..

Permalänk
Medlem

Jag kör på Silverstone CP11 som SATA-kablar men dom är dyra.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Jag kör på Silverstone CP11 som SATA-kablar men dom är dyra.

SST-CP11B var ju inte dumma.. förutom priset då, men man blir väl aldrig helt nöjd.. hehe..

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilCrackMonkey:

SST-CP11B var ju inte dumma.. förutom priset då, men man blir väl aldrig helt nöjd.. hehe..

Ja det är dom jag kör men svart fanns inte i början när jag köpte så mina är standard (blå).

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk

Mitt kort dog fullständigt för ett par veckor sedan. Har haft en hel del mailkontakt med både Asrock och Inet där jag köpte kortet. Inet hänvisade bara till att garantin har gått ut.

Asrock tog dock in kortet som RMA så nu väntar jag på om dom kommer att kunna laga mitt kort eller skicka mig ett helt nytt, vilket var dom två alternativen Asrock erbjöd mig.

Permalänk
Skrivet av Jenus:

Ja det är dom jag kör men svart fanns inte i början när jag köpte så mina är standard (blå).

så fick jag arslet ur vagnen och faktiskt köpte lite sladd..

blev startech lsatarnd12 kablar, efter lite mätande ansåg jag att 30cm kabel längd borde bli ganska perfekt i ett ds380 chassie med asrock kortet..

och nu är det monterat och klart, och det blev tight och fint, och va mycket mindre plats det tar än 10st vanliga sata kablar, dom gamla var dock ca 45cm långa.

klart nöjd hittils.. mjuka och fina kablar och priset gick inte att klaga på... typ 55:- styck..

Skrivet av Mellanmjölk:

Mitt kort dog fullständigt för ett par veckor sedan. Har haft en hel del mailkontakt med både Asrock och Inet där jag köpte kortet. Inet hänvisade bara till att garantin har gått ut.

Asrock tog dock in kortet som RMA så nu väntar jag på om dom kommer att kunna laga mitt kort eller skicka mig ett helt nytt, vilket var dom två alternativen Asrock erbjöd mig.

tråkigt med trasiga kort, men att dom tog in kortet på rma efter garantin gått ut är ändå en positiv sak..

Permalänk

liten update..

sen jag köpte nya sata kablarna har jag inte haft ett enda read error... och det är ett rätt bra tag sen..

nu är det dags igen för lite omskiftningar på servern, blir att byta från arch linux (lts kernel) till nya freenas 10(-rc1 just nu)

anledningen till att jag hamnade hos freenas den här gången är mest för att se om freenas lyckas hålla nere cpu loaden vid lite hårdare tag vad det gäller skrivningar till poolen. hittills funkar det bra.

sen såg jag precis att asrock släppt bmc 0.30.00... så det blir väl en bmc updatering också..

nån som provat bmc 0.30? släpptes 2/15/2017

Permalänk

Intels C2000-bugg

Hur mår era burkar?

Känner ni till Intels C2000-bugg?

https://www.theregister.co.uk/2017/02/06/cisco_intel_decline_...
https://www.theregister.co.uk/2017/02/07/intel_atom_failures_...

"Low Pin Count bus clock outputs (LPC_CLKOUT0 and LPC_CLKOUT1) may stop functioning. Permanently."

Kort sammanfattning:
Med tiden kan en klockutgång på CPU:n (C2000-serien inkl C2550 och C2750) gå sönder. Denna klocksignal krävs för att läsa BIOS-flashen vid boot. Om burken är igång kommer den troligen att fortsätta snurra, men det kommer inte gå att boota den igen. Detta inträffar tidigast efter ca 18 månader, och kanske vanligast efter ca 3 år. Jag vet inte om mer eller mindre alla C2xxx kommer att gå sönder eller om det är en mindre andel.

Om man köper ett moderkort som är tillverkat efter februari 2017 är det förhoppningsvis åtgärdat.

Om man har garanti kvar kanske det kan vara en bra idé att testa en ombootning innan garantitiden är slut, och vara beredd på att den kanske inte kommer igång igen. (En del har förlängt garantin pga C2000-buggen.)

Jag är själv på väg att bygga en ny NAS, som ska vara så strömsnål som möjligt. Min gamla NAS drar för mycket ström (omkring 100-150 W) för att kännas bra att ha på 24/7. ASRock C2x50D4I känns ju perfekt, bortsett från att den kanske inte går att boota om några år.

Visa signatur

Huvuddator: Asus laptop 17", i7, 12 GB, Geforce 630M 2 GB

Permalänk

Jag hittade en intressant tråd på ASRocks forum.
http://forum.asrock.com/forum_posts.asp?TID=4376&title=intels...

Enligt vad som skrivs där har ASRock förlängt garantin till 4 år för dessa moderkort.

Citat:

Because I own another potentially affected board with C2750 CPU, the very friendly customer support of ASRockRack Europe told me: "We now provide 4-year manufacture warranty our C2750D4I and c2550D4I boards ; if you ever experienced a sudden No POST with your board, please contact us. We can run a simple test to find the telltale sign. If the issue is confirmed, we will help you replace the board under our (extended) warranty policy."

Visa signatur

Huvuddator: Asus laptop 17", i7, 12 GB, Geforce 630M 2 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prylkillen:

Hur mår era burkar?

Känner ni till Intels C2000-bugg?
...

Diskuteras lite i denna tråden Hårdvarufel i Intels C2000 (Avoton/Rangeley)

Mitt C2550D4I dog förra sommaren ca 21 månader gammalt. Personligen håller jag mig borta från ASrock hädanefter men ser att korten dykt upp på prisjakt igen i Sverige för lite lägre priser än de tog innan: ca 1400kr jämfört med 2300-3000kr som de låg på mellan 2014-2016. Om ASrock löst alla problem de haft med korten, det har varit ett gäng utöver just Intel-buggen, så kanske det kan vara värt det... Avoton/Rangeley är ju dock ganska gammal nu, vet inte hur den står sig mot den nyare Denverton och eventuella andra alternativ som kommit.

Permalänk
Medlem

För ett par månader sedan dog mitt med NoPOST syndrome, nu är jag klar med ASROCK. Att de mycket sent och hemligt lyckats förlänga garantin är inget det skyltat med precis så kortet hamnade på elektronikåtervinningen.

Ersättaren blir XEON D från Supermicro med största sannolikhet.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prylkillen:

Hur mår era burkar?

Jag gick igenom 2 kort, första fick jag utbytt på garanti av Inet (inköpt 2013, driftsatt början på 2014), garantikortet dog nu i slutet på Maj. När jag skulle byta ut det hade alla C2750 kort försvunnit från butikerna så jag köpte ett C3758 kort istället från ASRock, i retrospekt hade jag lika gärna kunnat köpa ett Supermicro kort istället då priset var ungefär detsamma i slutändan, plus att SAS->SATA fan-out kablarna som kom med ASRock kortet inte passade i DS380 bakplanet.

C3758 kortet från ASRock verkar mycket mer stabilt än mina gamla C2750 kort i alla fall.

Skrivet av Prylkillen:

Jag är själv på väg att bygga en ny NAS, som ska vara så strömsnål som möjligt. Min gamla NAS drar för mycket ström (omkring 100-150 W) för att kännas bra att ha på 24/7. ASRock C2x50D4I känns ju perfekt, bortsett från att den kanske inte går att boota om några år.

Jag hade personligen inte i dagsläget köpt ett C2*50 kort såvida man inte kan återanvända speciellt RAM från gamla NAS:en utan hade köpt ett Denverton kort, nackdelen med Denverton är att DDR4 (ECC) är skitdyrt. Fördelen är att proppen är snabbare och kortet sväljer 128GB RAM om man nu kör ZFS plus att det är mindre kabeltrassel med 2xMini SAS HD -> 8x SATA istället för raka SATA kopplingar.