Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2011

Få ner hastighet på cpu fläkt?

Tjena! Sitter med helt nya saker här, eller ja.. helt nytt moderkort och processor! Efter många år av AMD gick jag över till Intel igen

Men till problemet, moderkortet är ett MSI Z87-G45 GAMING, och i bios finns det något som heter "Resource Monitor" där jag sätter fläkthastigheter med mera bestämt efter temperaturer. Men problemet är att jag sitter på en Noctua NH-D14, och fläktarna snurrade på 1200rpm som LÄGST! det var alltså vid 12% eller något sådant i bios. Jag satte i adapters eller vad det heter som man fick med själva kylaren och nu snurrar dom i 800 som lägst. Och går då upp till 2000~~ vid 70 grader, inte för jag kommer så högt men ändå.

Samt det jag vill göra är då alltså att få dom att snurra i 600 rpm som minst? Går det på något vis alls? När jag körde AMD så hade jag ett Gigabyte 990FXA-UD3 och då styrdes dom av temperatur automatiskt. Jag måste säga att jag verkligen gillar denna "Resource Monitor" jag har nu men 1200rpm som lägst och typ 7000 rpm som högst? Vad i helvete är det menat till för typ av fläktar xD

Så om jag fattat rätt måste jag öka motståndet med 50% ? Hur gör man detta? Måste man verkligen ta sig till ful-moddning?

Med Vänliga Hälsningar,

En förvirrad Dennis

| Intel i5-4670K @4.0 w/ MSI Z87-G45 Gaming | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 970 1500/3500 | 8gb DDR3 Corsair Vengeance @ 1600mhz | EVGA G2 750w Nätagg 80+ Gold | Be Quiet Silent Base 800 Chassi | Kingston SSD Now! 120gb | Western Digital Black 7200rpm 500gb | Samsung 5400 2TB Green | PCI-E ljudkort köpes! Eller externt.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

*** korspostning ***

Det är inte tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om denna regel inte följs kan samtliga trådar komma att låsas och ämnet anses förbrukat.

/KimTjik