DRAM fortsatt bristvara under 2014

Permalänk
Melding Plague

DRAM fortsatt bristvara under 2014

Fjolårets brand i SK Hynix fabrik väntas orsaka fortsatt brist på DRAM-kretsar under hela 2014, vilket tillsammans med ökad efterfrågan kan leda till ytterligare prishöjningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Synd...

Känns inte så #Framtiden när det kostar mer att köpa 8GB DDR3 år 2014 än det gjorde 2012 när jag köpte mina

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Jag blev lite ledsen i ögat sist jag skulle köpa Ram minnen till NAS bygget, var ju billigare att köpa likadana minnen för ett år sen till main riggen Får hoppas dom fixar det där och börjar producera mer och bättre.

Permalänk
Medlem

Mina Vengence pro 16bg har gått upp 120% drygt på 14 månader eller så... blir väl som med hårddiskarna lite av en kartellbildning.

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk
Medlem

Fast å andra sidan känns ju ramminnen relativt billigt ändå..

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem

"With the DRAM market turning into an oligopoly, the entire industry has a good shot of returning to its once healthy and prosperous state." citerat från dramexchange. Samsung är störst i världen med ca 38% sen är Hynix och Micron ungefär lika stora, på omkring 26-27% vardera. Tillgång och efterfrågan. Enligt Financial Times så "...the group’s Wuxi plant, which produced about 15 per cent of global computer memory chips before the fire, partially resumed on October 13 and the company is targeting a full recovery next month."

Fabriken representerade 15% av tillgången på marknaden. Man räknade med "full recovery" av produktionskapaciteten inom någon månad, med reservation för brist på maskiner från underleverantörer.

Vad är det som gör att de inte är tillbaka ännu? Jo, priskänslighet. Genom minskad tillgång vände vinstmarginalerna från en procents negativ, till 29% positiv, baserad year-on-year beräkning för Hynix. För Samsung innebar det enligt Financial Times "The strong price recovery helped Hynix’s bigger rival Samsung Electronics post a 12 per cent increase in third-quarter revenue from its semiconductor division while its operating profit from the division more than doubled to Won2.1tn."

Kanske dags för någon myndighet att kliva in och utreda eventuell kartellbildning? Nej visst, Sydkorea drivs ju utifrån Chaebol logik... Men kanske dags för försäkringsbolagen att höja brandpremierna för DRAM fabriker?

Permalänk
Inaktiv

Allt är bara ett sätt att höja priser på datorkomponenter det lär vara fler komponenter som höjs i framtiden på det här sättet, det blir mindre klagomål än om dom skulle höjas enbart i profit syfte på direkten.

Permalänk

Bara att sluta handla när det blir dyrare, får lägga pengarna på annat och nöja sig med det man har.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Jag gillar att Hynix först ungefär uttryckte sig "Det är inte så farligt, branden gjorde inte så stor skada".
Det är så jag tycker det börjar osa kartell.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

jaså, är det därför det har blivit så dyrt med RAM-

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Kanske dags för någon myndighet att kliva in och utreda eventuell kartellbildning? Nej visst, Sydkorea drivs ju utifrån Chaebol logik... Men kanske dags för försäkringsbolagen att höja brandpremierna för DRAM fabriker?

Precis vad jag också tänkte. Det stinker verkligen jordfästa husdjur om detta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

Minns en tid då man kunde hitta 4x4gb 1600mhz för under 700kr

Permalänk
Medlem

Bullshit. Branden gynnade alla, inte Hynix från start kanske men nu så när produktionen kom igång. Det är konstigt att det alltid ska inträffa någon form av olycka när priserna på hårdvara som tillverkas i Asien ligger på väldigt låga nivåer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Synd...

Känns inte så #Framtiden när det kostar mer att köpa 8GB DDR3 år 2014 än det gjorde 2012 när jag köpte mina

#Sadface

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Bara att sluta handla när det blir dyrare, får lägga pengarna på annat och nöja sig med det man har.

Blir svårt att köra datorn utan ram-minnen i datorn dock

Permalänk
Medlem

Javisst, så här säger dom bara för att hålla priserna uppe.. Samma med hårddiskarna för nån år sen.. Vilken är nästa fabrik som ska lämpligen brinna?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Hehe, köpte corsair vengeance lp 8gb för 350kr förra året. Nu kostar det dryga 700kr och är på väg uppåt...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Och skälet till den fortsatta låga produktionen och de höjda priserna är helt olösligt... så de "bara måste" fortsätta
på samma sätt...
- Att inte återskapa samma nivå, bygga nytt, producera mera...
kallas att manipulera marknaden och gissa vilka som tjänar på det ?
- Ledtråd, inte vi...

Sorgligt, för oss alla, men de med mycket pengar bryr sig inte, de med lägre förstånd fattar inte och endast företaget kan göra något åt saken.
Så var vänlig, ställ i kön och acceptera "läget".

Visa signatur

Thomas.

Permalänk

Jag tror det är en bluff

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem

Rent historiskt när det gäller datorer... Är det någon som kan peka på något liknande när det gäller prisökningar under längre perioder som liknar hårddiskar sedan 2011 och RAM nu det senaste? Annars har man ju mer pratat om prishalveringar och prestandadubblingar högst vartannat år. Tillfälliga prisökningar på grund av brist kan jag förstå, men trender som gör att identiska datordelar är dyrare än vad de var 1-2 år tidigare är jag helt oförstående till. De borde ju snarare vara obsoleta om inte utvecklingen går bakåt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Jag tror det är en bluff

tror jag me tror de håller på ställa om till DDR4 å därför kan de inte trycka ut lika mycket DDR3, och att de konsentrerar sig nog på DDR5 minnen till alla som köper nya grafikkort nu.

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Hehe, köpte corsair vengeance lp 8gb för 350kr förra året. Nu kostar det dryga 700kr och är på väg uppåt...

Samma här. Beställde 2x4GB för 380kr eller nåt. Frakt medräknat i det priset :/

Permalänk

Man skulle ha köpt på sig mer minne 2012.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Rent historiskt när det gäller datorer... Är det någon som kan peka på något liknande när det gäller prisökningar under längre perioder som liknar hårddiskar sedan 2011 och RAM nu det senaste? Annars har man ju mer pratat om prishalveringar och prestandadubblingar högst vartannat år. Tillfälliga prisökningar på grund av brist kan jag förstå, men trender som gör att identiska datordelar är dyrare än vad de var 1-2 år tidigare är jag helt oförstående till.

Varför är du oförstående till det när det i båda fallen beror på att fabrikerna mer eller mindre gått sönder.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk

Detta suger. Får hoppas dom skyndar på med DDR4 för då krävs det väl ändå förnyade fabriker. DDR4 skulle ju ta över 2015, den som inte brinner upp får se.

Permalänk
Medlem

Ja... Man skulle ju passat på att köpa sig 16gb ram när man väl uppgraderade sin burk (2011). Men men.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Skrivet av tal666:

Och skälet till den fortsatta låga produktionen och de höjda priserna är helt olösligt... så de "bara måste" fortsätta
på samma sätt...
- Att inte återskapa samma nivå, bygga nytt, producera mera...
kallas att manipulera marknaden och gissa vilka som tjänar på det ?
- Ledtråd, inte vi...

Sorgligt, för oss alla, men de med mycket pengar bryr sig inte, de med lägre förstånd fattar inte och endast företaget kan göra något åt saken.
Så var vänlig, ställ i kön och acceptera "läget".

Fast beroende på hur ekonomin för företagen ser ut kan vi tjäna på att de höjer priset något om flera av tillverkarna hade riskerat konkurs om samma pris hade fortsatt. Och om flera företag hade gått i konkurs hade resterande företag eventuellt höjt priserna ännu mer. Nu vet jag inte hur ekonomin såg ut för företagen före och efter prishöjningarna...

Sedan skulle man tjäna hur mycket pengar som helst på att tillverka RAM-minnen skulle ju antagligen AMD, Intel och andra företag som gör kretsar börja producera RAM-minnen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Fast beroende på hur ekonomin för företagen ser ut kan vi tjäna på att de höjer priset något om flera av tillverkarna hade riskerat konkurs om samma pris hade fortsatt. Och om flera företag hade gått i konkurs hade resterande företag eventuellt höjt priserna ännu mer. Nu vet jag inte hur ekonomin såg ut för företagen före och efter prishöjningarna...

Sedan skulle man tjäna hur mycket pengar som helst på att tillverka RAM-minnen skulle ju antagligen AMD, Intel och andra företag som gör kretsar börja producera RAM-minnen.

Plus att de kanske inte är så jäkla sugna på att återinvestera massivt i existerande teknik, de lägger nog hellre pengarna på fabriker som tillverkar DDR4 på 16nm eller nåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Hehe, köpte corsair vengeance lp 8gb för 350kr förra året. Nu kostar det dryga 700kr och är på väg uppåt...

Då hade du trillat omkull när ett par fina DDR2 minne kom ut för 5-7 år sen

Corsair XMS2 Xtreme DDR2 2GB kostade om jag minns rätt, långt över tusenlappen
För en sticka @ 2GB.

Och det var inget snack om saken, man bara skulle ha det.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lacrits:

Javisst, så här säger dom bara för att hålla priserna uppe.. Samma med hårddiskarna för nån år sen.. Vilken är nästa fabrik som ska lämpligen brinna?!

Fast problemet med hårddiskarna var att de hade skapat en prisbubbla. Samsung sålde av sin tillverkning för att det var för dålig lönsamhet. Den hårda konkurrensen ledde till att stora aktörer dumpade priserna för att slå ut konkurrensen. Det fungerar ett tag så länge det pumpas in pengar uppifrån i en annars olönsam verksamhet. Fast förr eller senare spricker bubblan och priset landar på en nivå som är hållbar. Alternativet är att en eller ett fåtal aktörer slår ut resten och vi får ett ogliopol. Låter nästan som hårddiskmarknaden eller? Så konstgjort pressade priser är dåligt för konsumenten. Det är inget vi ska uppmuntra för det leder till en sjuk marknad i längden. Finns tecken på att stora delar av elektronikbranschen i Sverige är på väg åt samma håll då det i praktiken är relativt få aktörer som syns under olika varumärken. Mediamarkt gick ju in med taktiken att gå med förlust för att sno marknadsandelar. Resultatet har blvit att flera aktörer slås ut och att andra köps upp för att de inte klarar av att konkurrera utan att ett gigantiskt företag pumpar in pengar uppifrån.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24