Varför XBMC eller Plex?

Permalänk

Varför XBMC eller Plex?

Hej
Jag har då och då försökt mig förstå XBMC och Plex men har inte blivit såld på någon av dem.
Jag minns agg jag senast installerade Plex på min win8.1 dator och det blev ingen lyckad historia.

Vad jag förstår så är båda ett media gränssnitt som man kan använda för att komma åt sina media filer på sin dator eller server eller kanske till och med molntjänst. Att det ersätter att istället för att starta en film via utforskaren, får jag ett snyggare gränssnitt med lite mer funktioner för just mediafiler.

Stämmer det?

Mitt problem jag hade med Plex var att det totalt laggade sönder hela datorn. Det tog långt tid att öppna en film, alla filer verkade inte stödjas och den sorterade på knasiga sätt som jag inte hittade inställningar för. Men främst så gav jag upp då den var otroligt långsam och laggig. Jag kunde inte se någon nytta med att använda den pga av att den var så långsam i jämförelse med att bara välja media via utforskaren.

Jag vet att många använder dessa saker ändå och jag medger att jag fortfarande är nyfiken. Så vad gjorde jag för fel?

Permalänk
Medlem

Visst kan du använda plex/xbmc för att ersätta utforskaren men det är inte syftet med dom.
Plex/xmbc:s närmaste syskon från ms är media center. Alla 3 är gjorda för så kallade mediapc:s där den primära aktiviteten är att kommunicera media på ett enkelt sätt ofta med fjärrkontroll snarare än tgb/mus. Dock så kan man även ha en del av det installerat på sin pc för att skicka video till en svagare och därmed tystare enhet vid tv eller direkt till tv:n i fallet med vissa smarttv.

Så som utforskarersättare på en stationär pc så är nyttan begränsad.

Permalänk
Medlem

om du ska ha det installerad på din pc istället för att starta via utforskren rekommenderar jag xbmc.
jag kör med både xbmc och plex. xbmc har jag för att kolla på filmer/serier på datorn, medans jag har plex installerat för att kunna streama filmer till min surfplatta, vart jag än är i världen, sålänge jag har internet.

varför xbmc istället för vlc/windows media player? för att xbmc är grymt snyggt och smidigt jämfört med utforskaren då den kan visa covers, trailers, och plot ex. du kan ligga i sängen och styra med telefonen. du har en plugin som automatiskt laddar ner subtitles av valfritt språk om det inte finns tillgängligt i filmen/serien. xbmc kommer ihåg vad du har sett och sätter en "watched" tagg på den. det finns mängder med fler anledningar, detta är bara de jag kommer på just nu.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

om du ska ha det installerad på din pc istället för att starta via utforskren rekommenderar jag xbmc.
jag kör med både xbmc och plex. xbmc har jag för att kolla på filmer/serier på datorn, medans jag har plex installerat för att kunna streama filmer till min surfplatta, vart jag än är i världen, sålänge jag har internet.
varför xbmc istället för vlc/windows media player? för att xbmc är grymt snyggt och smidigt jämfört med utforskaren då den kan visa covers, trailers, och plot ex. du kan ligga i sängen och styra med telefonen. du har en plugin som automatiskt laddar ner subtitles av valfritt språk om det inte finns tillgängligt i filmen/serien. det finns mängder med fler anledningar, detta är bara de jag kommer på just nu.

Kör själv XBMC på en raspberry kopplad till TV:n hemma, inte ens kopplat in antennen längre. Men att köra det på en PC som man har kopplat mus/t-bord till och måste starta XBMC först innan man tittar på något känns mindre värt. Är ju faktiskt ganska segt på en PC...

Man får alla filmer / serie uppdelade i ett snyggt bibliotek, håller koll på vilka filmer man sett och ej sett, dvs riktigt enkelt att starta en film.
Det finns Addons för att spel upp streamat från olika tjänster som svt-play, tv3, tv4, youtube etc etc..
Det finns även moduler som gör att du kan kolla på serie/filmer, tex one-channel.

Det vill säga 10 ggr bättre en en smart tv där man inte kan lägga till hemma-snickrade Addons

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Inaktiv

Som föregående talare. Jag använder XBMCbuntu på min HTPC och streamar allt från min nas/server. Skit smidigt, startar datorn, slänger mig i soffan och kan bläddra bland hela biblioteket med covers och info om år, skådespelare handling osv från en fjärrkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muscle:

Kör själv XBMC på en raspberry kopplad till TV:n hemma, inte ens kopplat in antennen längre. Men att köra det på en PC som man har kopplat mus/t-bord till och måste starta XBMC först innan man tittar på något känns mindre värt. Är ju faktiskt ganska segt på en PC...

Man får alla filmer / serie uppdelade i ett snyggt bibliotek, håller koll på vilka filmer man sett och ej sett, dvs riktigt enkelt att starta en film.
Det finns Addons för att spel upp streamat från olika tjänster som svt-play, tv3, tv4, youtube etc etc..
Det finns även moduler som gör att du kan kolla på serie/filmer, tex one-channel.

Det vill säga 10 ggr bättre en en smart tv där man inte kan lägga till hemma-snickrade Addons

jovisst är det bättre på en tv än på datorn, men har man ingen tv så är det fortfarande 10ggr bättre att köra xbmc på datorn än tex vlc
dessutom så har jag alltid xbmc igång. sitter på 3 skärmar, så xbmc är alltid igång på den skärmen till höger

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Prova xbmc några dagar och du kommer vara fast, helt underbart!
Rss på dina serier som du följer och allt dyker upp prydligt och lätt att se vilka avsnitt man har sett tex.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

xbmc är i min mening bättre att köra på dator, plex har fördelen att den finns som "App" på en hel del platformer, tvn, android etc.

vet inte om XBMC har samma möjligheter

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat Plex än men tycker XBMC är toppen. Jag använder det som en DLNA server i datorn. Jag har varken en HTPC eller NAS men då TVn stödjer WiFi+DLNA och själv kan spela upp en massa filmformat så var det en enkel lösning på att låta TVn få access till film/bild/musik som jag har i datorn.

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen blivit helt såld på Plex. Aneldningen till att jag personligen kör Plex är för att all min media blir tillgänglig på alla mina enheter, vart jag än befinner mig. Det enda som är "nackdelen" är att en dator i hemmet måste agera server. Sitter man på tåget eller på bortaplan så kan jag bara surfa in på plex.tv och logga in och vips så har jag tillgång till hela mitt media bibliotek som strömmas direkt från min dator hemma till alla mina enheter som har tillgång till internet och en webbläsare(finns appar om man vill använda det istället till iOS/Android/WP m.m, plex har även en app till Samsungs smart TV som jag också kör hemma, själv är jag stort fan av allt som har webbgränssnitt så jag kör hellre det). Betalar man för plex så kan man även synka mediat lokalt, t.ex. iPad.

Ska jag spela upp något när jag sitter hemma så går jag även då in på Plex.tv och väljer vad jag vill se, just för att jag gillar gränssnittet och för att man får en lätt överblick av vad som kan vara intressant och se samt vad man redan tittat på innan(t.ex om man följer många serier eller liknande så har man koll på vilket avsnitt man är på m.m)

Man kan även dela sin server med familjemedlemmar eller liknande. Säg att du har en server med massa film på som du vill dela med kompis/familjemedlem så kan man skicka en inbjudan att dela servern via ett mail(du får även ställa in exakt vilka bibliotek du vill dela). Sedan är det bara för dom att logga in på plex.tv så har dom tillgång till ditt mediabibliotek vilket är ganska smidigt

Visa signatur

Eller kort och gott använda argument som "för att det är roligt" eller "för att jag kan", alternativt "alltid retar det någon". Det motiverar det mesta i livet.

Permalänk
Medlem

Xmbc använder inte jag som mediaspelare vid datorn, där är det cccp eller vlc som gäller. Sbmc är det som körs på mediadatorn förutom när det ska spelas upp 3D, då är det Powerdvd som gäller.

Trevligt att xbmc stödjer airplay med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

okej, tack jag förstår mer nu. Men några saker till...

Jag har en två år gammal dator... men jag tycker den är ganska bra ändå.
http://prntscr.com/2jjyyi

Såhär ser min situation ut rörande min media och datorer.
Jag har en bärbar och en stationär.
När jag kommer hem ställer jag min bärbara vid TVn och pluggar in den så skärmen speglas till TVn.
På min stationära har jag all media på en hdd.
Jag delar ut den disken på mitt nätverk och kan då enkelt starta filmer etc. på min TV.

Vad bör jag göra om jag verkligen vill ge XMBC eller Plex en ny chans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

okej, tack jag förstår mer nu. Men några saker till...

Jag har en två år gammal dator... men jag tycker den är ganska bra ändå.
http://prntscr.com/2jjyyi

Såhär ser min situation ut rörande min media och datorer.
Jag har en bärbar och en stationär.
När jag kommer hem ställer jag min bärbara vid TVn och pluggar in den så skärmen speglas till TVn.
På min stationära har jag all media på en hdd.
Jag delar ut den disken på mitt nätverk och kan då enkelt starta filmer etc. på min TV.

Vad bör jag göra om jag verkligen vill ge XMBC eller Plex en ny chans?

Du nämnde att det lagade i filer med XBMC - kan det vara så att att du inte installerat codecs för filmformatet du försöker kolla på?
Prova ladda ned den här: http://codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_basic.htm
Starta om datorn och kolla om det är löst

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

okej, tack jag förstår mer nu. Men några saker till...

Jag har en två år gammal dator... men jag tycker den är ganska bra ändå.
http://prntscr.com/2jjyyi

Såhär ser min situation ut rörande min media och datorer.
Jag har en bärbar och en stationär.
När jag kommer hem ställer jag min bärbara vid TVn och pluggar in den så skärmen speglas till TVn.
På min stationära har jag all media på en hdd.
Jag delar ut den disken på mitt nätverk och kan då enkelt starta filmer etc. på min TV.

Vad bör jag göra om jag verkligen vill ge XMBC eller Plex en ny chans?

eftersom du redan delat ut din mediamapp är det enda du behöver göra att installera xbmc på din gamla statiopnära, koppla in den till tvn och låt den bo där.
sedan lägger du till din utdelade mediamapp i xbmc, och om du vill installerar du xbmc remote på din telefon så slipper du sitta med mus/tgb när du styr xbmc
vips så har du en alldeles utmärkt HTPC.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Följ instruktioner som flera tidigare har sagt om du känner för xmbc, jag använder själv plex efter att ha kört xbmc eftersom jag saknade stream funktionen.
Så nu har jag plex installerat på min server hemma, och kan streama till datorn, tv:en och även via webbläsare när jag är hemma hos vänner eller föräldrarna, funkar hyfsat även på tåget osv om man vill streama en serie men hänger helt och hållet på uppkopplingen, men det går att ändra vilken hastighet man har för tillfället så konverterar serven om för optimal användning på den bandbredden.