GTX 580 sli problem, fryser och svart skärm

Permalänk
Medlem

GTX 580 sli problem, fryser och svart skärm

Hej, har ett problem med mina Zotac GTX 580 1,5gb. Först när jag spelade BF4 så krashade drivrutinerna efter 2 timmars spelande ungefär. Trodde då det berodde på temperaturen, de låg på 91/92 grader. Nu när jag bytt kylpasta (arctic cooling MX4) så testade jag dem i furmark. Hamnade på kring 71 understa och 72/73 översta.. Körde väl kanske runt 30min.. Samma temp i BF4. Men nu han jag bara spela i ca 10-15min så frös det fast sen blev skärmen svart. Datorn var igång som vanligt. Så efter reboot funkar den som vanligt. Vad kan vara fel?

Körde med 1 kort tidigare. Och det funkade galant. Har 332.21 Nvidia drivrutiner och windows 7, har nyligen installerat datorn så den har nya chipset drivrutiner och alla andra drivrutiner är up to date.

Här är dock något jag tycker är märkligt. Det syns hel konstigt ut i cpu-z och i gpu-z visar den att korten har olika BIOS versioner. Kan det vara något sådant ?

Skulle vara väldigt tacksam om någon visste vad felet beror på. OBS, bara spelat BF4 och där det krashat. Ska testa köra 3Dmark och kolla om det är stabilt där.

3DMARK tester. i5-4670K stock klockfrekvens. Grafikkorten är inte klockade.

Cloud gate

Fire strike

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Testade Furmark (multi-gpu) ytterligare. 1920x1080 MSAA x8 i 40min. Kom upp i 75c översta gpu:n, och 71 understa. Allt ser okej ut och verkar stabilt.

Har BF4 problem med SLI eller vad sitter problemet i?

Visa signatur
Permalänk

Installera Windows 8 och alla dina problem kommer att försvinna direkt.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Installera Windows 8 och alla dina problem kommer att försvinna direkt.

Hur säker är du på det? Funkar verkligen inte sli + bf4 + W7 alltså inte alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Installera Windows 8 och alla dina problem kommer att försvinna direkt.

Hur säker är du på det? Funkar verkligen inte sli + bf4 + W7 alltså inte alls?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör med 3 gtx 580 och bf4 med win7 så det är knappast ditt problem. Ladda ned MSI Afterburner och höj volten lite på dina kort. Hade liknande problem med bf 3 när det var nytt. Mina kort har orginal 1.038mv och det räcker inte för spel som bf3/4 men funkar fint i t ex 3dm11.

Kolla vad dina kort har som orginal volt och höj dem lite och testa, tänk på att högre volt = varmare kort.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med win 8 och sli men jag fick en jämnare processoranvändning och jämnare fps efter att gått från 7 till 8.1.
Däremot ha båder BF3 och 4 krävt högre spänning på mina gpuer än både 3DMark och Furmark har gjort, både när jag körde 560ti sli och nu med titan sli så prova att höja den ett snäpp.

Permalänk
Medlem

Okej, hur mycket bör jag höja per gång ?

Kör singlekort nu, funkar hur fint som helst. Varför skulle just det krävas mer spänning på korten under SLI ?

1014 (vddc) gpu vcore är det högsta jag kommer upp i med singlekortet, använde mig utav furmark och msi kombustor. Furmark gav mer kräm till vcore.

Ska man höja till typ 1016-1018-1020 osv osv tills man hittar någon som är stabilt?

Och åter till problemet. Spelade för någon dag sedan med SLI påslaget. Efter 1 timme så hängdes spelet, kunde ta mig ut i windows. Fick meddelandet att det va någon directX error. Sedan slog jag utav SLI, körde med ett kort, fast båda var kvar i lådan. Fick efter en timme grå skärm och allt frös, ljudet hackade osv.

Och det var det översta kortet, som jag nu inte kör med längre (det ligger i lådan och jag kör med kortet som satt underst, som inte var kopplat till skärmen).. Kan det tyda på att det kan vara trasigt, och det är det som strulat enda från början ? Borde nog ta och testa det rejält imorgon. Hatar att behöva grubbla på problem såhär sent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Okej, hur mycket bör jag höja per gång ?

Kör singlekort nu, funkar hur fint som helst. Varför skulle just det krävas mer spänning på korten under SLI ?

1014 (vddc) gpu vcore är det högsta jag kommer upp i med singlekortet, använde mig utav furmark och msi kombustor. Furmark gav mer kräm till vcore.

Ska man höja till typ 1016-1018-1020 osv osv tills man hittar någon som är stabilt?

Och åter till problemet. Spelade för någon dag sedan med SLI påslaget. Efter 1 timme så hängdes spelet, kunde ta mig ut i windows. Fick meddelandet att det va någon directX error. Sedan slog jag utav SLI, körde med ett kort, fast båda var kvar i lådan. Fick efter en timme grå skärm och allt frös, ljudet hackade osv.

Och det var det översta kortet, som jag nu inte kör med längre (det ligger i lådan och jag kör med kortet som satt underst, som inte var kopplat till skärmen).. Kan det tyda på att det kan vara trasigt, och det är det som strulat enda från början ? Borde nog ta och testa det rejält imorgon. Hatar att behöva grubbla på problem såhär sent.

Nu är jag inte 110% säker, men vddc är memory voltage. Det är core voltage du ska höja i Msi AB mina 580's behöver 1063mv på core för att vara skott säkra i bf3/4 i 800MHz.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Nu är jag inte 110% säker, men vddc är memory voltage. Det är core voltage du ska höja i Msi AB mina 580's behöver 1063mv på core för att vara skott säkra i bf3/4 i 800MHz.

Höjde till 1025mv på bägge korten, verkar vara stabila i BF4, spelat ca 3h idag.. Ena spelgången varade i 2,5h utan krash då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ygd3n:

Höjde till 1025mv på bägge korten, verkar vara stabila i BF4, spelat ca 3h idag.. Ena spelgången varade i 2,5h utan krash då

Nice

1025mv är inte så mycket, bara börja klocka då kör mina på vatten 930MHz @ 1150mv

Skönt att det nog har löst sig....

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Medlem
Skrivet av s029dg:

Nice

1025mv är inte så mycket, bara börja klocka då kör mina på vatten 930MHz @ 1150mv

Skönt att det nog har löst sig....

Hade jag haft block på dem hade jag nog klockat upp dem en del. Men huvudsaken det är stabila nu! Kommer ändå byta kort sen ändå! Behöver några med lite mer vram

Visa signatur