Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Trädvy Permalänk
Cylon
Registrerad
Dec 1999

Elektronikbranschen krigar mot Copyswede

Den utvidgade kopieringsavgiften ska prövas i Lunds tingsrätt. I väntan på domen vägrar flera handlare att betala ersättning till Copyswede.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Utmärkt, fortsätt slåss mot Copyswede!

Andreas, du glömde:

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Synonymer till Copyswede: girig, snål, närig, sniken, överdrivet sparsam, penningkär, vinningslysten, gnidig, gniden; lysten, roffande, gamig, hagalen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Hoppas fan att lunds tingsrätt fattar rätt beslut nu.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ucklum
Registrerad
Apr 2005

Jätte bra, att innefatta i princip allt med en hårddisk är vansinne! Jag privatkopierar inte på någon platform och ingen jag känner heller... Sen att det är väldigt lite media som går att privatkopiera utan att kringå kopieringsskydd gör det ännu värre...

Amiga 1200, CPU: 68K ACA1231 "030" 42MHz, RAM: 2MB chip 63MB Fast + 1MB rom map, GFX: AGA, HDD: 4GB PATA/SSD + 4GB CF 4-way EDIE'99, 11Mb/s 16bit Wifi (toppar 3,2Mb/s på grund av bussen), DVD-Brännare, Chassi: Wedge. Kylning: 5x 40mm fläktar (Hemmabyggd koppar kylare till 030:an). www.som99.se

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2009

SSDer är tillräckligt dyra som dem är, den här avgiften kan dra åt helvete.

7900x @ 4,7ghz - 1080ti @ 2100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2011

Så sjukt bra att större företag går upp mot Copyswede, förhoppningsvis kan vi slopa avgiften!

GTX 570SC SLI | ASUS P8Z77 - v | Intel Core I7 3770K | 8GB corsair dominator | 650watt Corsair | Corsair Obsidian 800D | QPad 5K | Qpad MK - 80 pro | Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |
| MacBook Pro Retina 13 |
iPhone 6s plus | The New iPad |

| Ljud: QH-1339 med ett Creative Soundblaster Z |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2010

Alla krigar emot CopySwede!

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841
Google är inte din vän. www.donttrack.us
Skaffa säker epost med ProtonMail! #14698306
Spela Supreme Commander! www.faforever.com

Trädvy Permalänk
Hjälpsam
Plats
Karlskoga
Registrerad
Jan 2007

Tack för länken till uppropet.

AMD Ryzen 7 1700 | https://valid.x86.fr/bvpyq6 | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W | Corsair 600T Graphite vit.
AMD FX8350 | https://valid.x86.fr/0q5pkm | Cooler Master V 700W | 32 GB ECC-Minnen.
HTPC | https://valid.x86.fr/ez1zxw |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Fan va bra att de står upp mot galenskapen! Hoppas verkligen på rätt beslut nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Sep 2010

Hoppas att rätten inser hur skevt detta är och avlivar copyswede!

Skickades från m.sweclockers.com

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k@ 4,5GHz, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860
Bitcoin: 1Q2abWLFK7JZbNqKT7ZTGdUThye4zZEPXu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2012

Jag har kommit fram till att jag gärna har en privatkopieringsavgift, ifall detta medförde att kopieringsskydd blev olagligt i Sverige! Skulle vara gött att ge de stora bolagen en känga.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Inglewood
Registrerad
Aug 2005

Underbart, det började med att Samsung och Apple vägrade, nu är det fler och fler som vägrar.
Detta kommer att skita sig big time för Copysweden, det kan faktiskt bli så att dessa stora bolag vägrar att sälja sina produkter i landet om detta fortsätter.

WS: 2600K@4,5ghz - 16GB - 500GB SSD - 19TB HDD - GTX 1070 8GB - XONAR DGX - 40" 3840x2160 - W10 Pro
LAPTOP: Lenovo ThinkPad X131e - 12GB - 120GB SSD - W10
HTPC: Lenovo Ideacentre Stick 300 - 42" FULLHD LCD
NAS: HP MicroServer Gen8 - 16TB
Mobil: OnePlus 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Det är copyswede som även stoppar Svtplay direkt i Telias digital-tv-boxar. Nu har vi något som kalls Svtr som bara suger jämfört med fullständiga Svtplay som finns på webben. Tror att det är avgiften copyswede vill ha som Telia bara totalvägrar att betala. Man kan ju skylla på Telia då ju men nä, de ska inte betala copyswede för något som finns fritt på internet bara för att de som service ser till att det finns direkt via digitalboxen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Jul 2013

Vilken dag??
Ska gå dit om det är öppet

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lindome
Registrerad
Aug 2005

Tacka fan för det. Avgiften är helt åt helvete, eller rättare sagt, systemet är helt åt helvete. CopySwede kan ruttna bort någonstans och ingen kommer att sakna dom.

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

Jag förstår mig inte riktigt på den här avgiften. Som jag fattat det så är det för att jag får kopiera t.ex. en film som jag köpt till t.ex. min bror. Men på ALLA filmer man köper så står det att jag inte får kopiera, ens för privat bruk. Vad betalar jag för då?

-- Arkade --

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Jul 2008

Aldrig fattat hur en organisation som inte är en myndighet kan ta ut en slags skatt? Känns som en unik situation och kan det verkligen hända något om ett företag vägrar?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Det är ju väldigt intressant när tillverkare och leverantörer motsätter sig en avgift som denna.
Inte för att jag har något emot det, för jag tycker det är svinigt av Copyswede att göra på detta sättet.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2008

Utmärkt! Fram med högafflarna och facklorna! Blir lite varm i hjärtat när jag läser det här faktiskt!

He was truly the Bright Night

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2006

Hoppas lunds tingsrätt fattar rätt beslut!!!

2x ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming SLI - Intel i7 4790K@4.6GHz - MSI Gaming Z87 - 16GB Corsair Vengeance 2400MHz - Kingston HyperX Fury 240GB SSD - 8TB Seagate Barracuda HDD - Fractal Design Tesla R2 1000W - Silverstone Tundra TD03 - Samsung Bluray - Silverstone RV01 Raven - Windows 10 Pro.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jul 2005

Bra gjort av dessa företag. Det är dags nu. Något som från början var ett ganska väl genomtänkt system har tveklöst missbrukats av copyswede för länge. Missbrukats är det enda ord som passar idag, utveckligen är att artister tar tag i och sköter allt mer själva. När väl vi har pensionerat oss tror jag de gigantiska skivbolagen är ett minne blått och mindre samorganisationer har tagit över.

Desktop: ASUS P8Z77-V LK, Intel Core i7 3770K, 16GB Corsair XMS3 DDR3,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, HyperX Savage SSD 480GB
Notebook: MSI GE72 2QF-054NE Apache Pro
http://www.blackmesagame.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av cracko:

Aldrig fattat hur en organisation som inte är en myndighet kan ta ut en slags skatt? Känns som en unik situation och kan det verkligen hända något om ett företag vägrar?

Det funderar jag åxå på. Hade det varit en myndighet som la på en skattesats vore det lättare att förstå, eller? Vore tacknämligt om nån kunde förklara hur detta funkar?
kanske ska man starta "Gamerswede" och begära en avgift från copyswedes medlemmar för att deras programvara huserar på våra lagringsmedia.........

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järpås
Registrerad
Feb 2009

Bra, hoppas vi kan få lite ordnig på det här nu!

Min Dator: Intel 2500k @ 4,4 GHz | 2 GTX 580 | Adata 8GB DDR3 | Asus P8Z68V PRO | Fractal Design Arc R2 | Samsung 830 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M | Mionix Saiph 3200 | Argon 7460A
Server/HTPC: Intel Core i3 2100 | OCZ Vertex 3 | 2 Western Digital Caviar Green 1,5 TB | Thermalright True Black (passivt kyld)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Nov 2012

Då får man hoppas på ett gott resultat då.

| Intel I7 3770K | Noctua NH-D14 | Asus P8Z77 v-pro 1155 | Corsair AX 760 | Gigabyte GTX680 WFx3 OC |
| Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro | 1TB WD | Adam A7 | Mbox 2 | Windows 8.1 Pro |

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Registrerad
Maj 2006

*Tråd rensad*

Alla inlägg som ens antyder någon form av hotbild är totalt oacceptabla.

Skrivet av Arkade:

Jag förstår mig inte riktigt på den här avgiften. Som jag fattat det så är det för att jag får kopiera t.ex. en film som jag köpt till t.ex. min bror. Men på ALLA filmer man köper så står det att jag inte får kopiera, ens för privat bruk. Vad betalar jag för då?

Jag är ingen jurist, men det jag vet är att svensk lag alltid går före avtal o. dyl. Svensk lag säger att du får privatkopiera, men även att du inte får kringgå kopieringsskydd, vilket är en av de primära anledningarna till att den här avgiften borde avskaffas.

Kontentan är (tror jag) att du får privatkopiera ett verk som inte är kopieringsskyddat, oavsett vad det står på förpackningen eller i något avtal mellan dig och tillverkaren.

“Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.”
- Arthur C. Clarke

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Näsum
Registrerad
Sep 2002

Vilken fuling Sweclockers. Lägga direktlänk till Sveriges Radio och förpliktiga att man betalar Radio & TV-licens?

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2003
Skrivet av MultiMan:

Utmärkt, fortsätt slåss mot Copyswede!

Andreas, du glömde:

http://i533.photobucket.com/albums/ee339/MultiMan_photo/ogima...

Those eyes...

Stoppa bottenskrapet!

i7 4790K @ 5.0 GHz 24/7 • Noctua NH-D15 • Gigabyte Z97X-SLI • Crucial 2x8GB DDR3 9-9-9-24 • ASUS ROG STRIX Geforce 1080 GTX @ 2075MHz Core • Samsung 24" SM2443 + Philips 220CW 22" • X-Fi XtremeMusic • CM HAF X • Fractal Design Integra R2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Apr 2010

Lönlöst då det bara är regeringen som kan ändra Copyswede och då regeringen inte vill lägga någon som helst vikt på att bara 14% stödjer Copyswede så leder det inget vart.
Hela upphovsrättslagen MÅSTE rivas upp och ändras för att detta ska få någon riktig påverkan.

CPU: 2600k @4.4GHz GPU: 290X DC2 MoBo: MSI Z68A-GD55 G3
PSU: CM 750W (bytt fläkt) Lagring: 240GB M500 | 1.5,2,3TB
Kylning: Phanteks PH-TC14PE - Prolimatech MK-26
Citera för Svar - Gratis Frakt: Inet - Alina.se| Ferentus RIP

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Okt 2005

Går det att privatkopiera idag? Jag trodde det var DRM på allt i stort sett, så man betalar en avgift så man ska kunna privatkopiera dom stora bolagens produkter, samma som får pengar av copyswede, så tar dom bort möjligheten för mig att göra det lagligt. wat