gainward GTX460 fläkt trasig

Permalänk
Medlem

gainward GTX460 fläkt trasig

tjenare.
har ett gainward gtx460 OC där ena fläkten lagt av... snurrar bara lite slappt då jag kollade efter att jag provat o spela lite typ farcry3 och bf4 så efter typ 10 min så blir det lite varmt och tokigt me datorn :/ så frågan är ska man skaffa nån eftermarknads kylare till kortet eller ett helt nytt kort, grejen är att jag kanske max spelar typ en timme på en månad och har ingen större fetich för fet grafik i högsta uppläsning,

dock så vet jag att mitt kort ej är av refferens utförande så finns det nån eftermarknads kylare till ett sånt eller ska man skaffa ett nytt kort, i så fall va är mest ekonomiskt idag ?? har alltid haft nvidia men är inte helt ovän av att prova radeon bara de funkar klockrent o inte är allt för dyrt, som sagt så e jag nöjd med mitt kort idag med det jag gör i spel väg så hade de inte varit så att ena fläkten e kass så hade de inte varit nå problem

Permalänk

Är du säker att fläkten inte slår mot något ? Alltså att det kan snurra fritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Är du säker att fläkten inte slår mot något ? Alltså att det kan snurra fritt.

jepp har både blåst rent den o testat o snurra med fingret o den snurra fritt o lätt, precis som den andra fläkten men då jag startar datorn så snurrar den ena på som den ska medans den andra bara sakta rör sig runt... typ ett varv på nästan en minut

Permalänk
Entusiast

Ett GTX 460 är värd cirka 300kr medan den billigaste kylaren man kan köpa kostar just cirka 300 så jag skulle satsa på något begagnat från marknaden.
Skulle rekommendera ett GTX 560 Ti för typ 500kr om du hittar det.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Ett GTX 460 är värd cirka 300kr medan den billigaste kylaren man kan köpa kostar just cirka 300 så jag skulle satsa på något begagnat från marknaden.
Skulle rekommendera ett GTX 560 Ti för typ 500kr om du hittar det.

mmm va det jag misstänkte... ja jag har inga problem o köpa nytt bara de e nåt bra jag får för pengarna med tanke på hur mycket jag använder det för just spel, en sak är väl att de ska gå o vattenkyla framöver då jag vattenkyler cpu nu o ända orsaken till att jag itne vatten kyler gpu e för att de inte finns nåt block till mitt nuvarande kort... så jag tar gärna emot tips på prisvärda kort som det går o spela med men som inte e topp of the line... jag går gärna ner i upplösning för att få ner priset jämte mitt nuvarande kort, om man säger så att prestandand och det mitt kort klarar idag är jag skitnöjd med och har inget o klaga på, det kanske säger nåt om mina krav på ett grafik kort med min spel vana

Permalänk
Medlem

ingen som har nåt tips på nåt kort som kan va nåt för ,ig.. är skapligt trött på att datorn crashar då den belastas lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frigge:

ingen som har nåt tips på nåt kort som kan va nåt för ,ig.. är skapligt trött på att datorn crashar då den belastas lite

vad är det för övriga komponenter i datorn?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

vad är det för övriga komponenter i datorn?

det e detta som sitter i... plus en bunt diskar då men de e väk detta som e de viktiga

ASRock P67 Extreme 4
Core i7 2600K 3.4 ghz
orsair 8GB DDR3 1600MHz
Gigabyte GeForce GTX 460 1024MB OC
Kingston HyperX 3K SSD som startdisk

Permalänk
Medlem

Med den processorn kan du i princip kasta i vilket grafikkort du vill beroende på nätagg då förståss.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk

Köp ett begagnat GTX 670 med eftermarknadskylare, gick själv från GTX 460 till GTX 670, stor skillnad. Begagnade GTX med eftermarknadskylare går att köpa för ca 1500, med referenskylare för runt 1200 sek. Alternativt är Radeon 7950 eller 7870 borde ligga runt 1500 sek ( inte lika bra på priser på Radeon kort).

Om du nöjjer dig med lite mindre prestanda (samt vill betala under 1000 lappen) GTX 570 eller 580 för knappt 800 - 1000 sek eller Radeon 6950 för 800 sek.

Vilket du inte en väljer kommer du få en bra eller rentav rejäl prestandaökning. Kolla in Sweclockers marknad, finns nästan alltid bra kort till billig penning där.

Lycka till!

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betlomanus:

Köp ett begagnat GTX 670 med eftermarknadskylare, gick själv från GTX 460 till GTX 670, stor skillnad. Begagnade GTX med eftermarknadskylare går att köpa för ca 1500, med referenskylare för runt 1200 sek. Alternativt är Radeon 7950 eller 7870 borde ligga runt 1500 sek ( inte lika bra på priser på Radeon kort).

Om du nöjjer dig med lite mindre prestanda (samt vill betala under 1000 lappen) GTX 570 eller 580 för knappt 800 - 1000 sek eller Radeon 6950 för 800 sek.

Vilket du inte en väljer kommer du få en bra eller rentav rejäl prestandaökning. Kolla in Sweclockers marknad, finns nästan alltid bra kort till billig penning där.

Lycka till!

ja jag gissade att det mesta skulle slå mitt kort fast man ville ju kolla så man inte köper för dåligt då jag antagligen kommer ha det tills man slitit ut de, spelar ju så pass lite och har inget större krav på super grafik så spelen gör ju inte att jag byter kort, ska ta o kolla in de korten som nämnds ovan, är det nåt specielt märke idag som är bättre än andra ?? eller e de som vanligt att de stora märkena är bäst då de gäller kvalite o så ??

Permalänk
Medlem

hittar inget i 5xx serien ifrån nvidia hos inet eller komplett. dock så finns ju 650 och 650ti för runt tusenlappen, vet inte va skillnaden på ti eller ej är men priset verkar inte skillja sig så mycket.. är det ett skapligt kort i 2gb version

Permalänk

Föreslår att du köper något begagnat på Sweclockers marknad, får bättre kort där för mindre peng. Kolla även Tradera o Blocket. Alla märken är ungefär lika bra.

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Ett 650 och 650 ti är snäppet sämre än GTX 460, Det som är bättre är 650 Ti boost och uppåt, men som många säger är det bästa nog ett begangnat kort får mycket mer kort för pengarna på det viset

Visa signatur

Dator: CPU:INTEL 12700KF , RAM: 32GB 4800 MHZ, MB: ASUS Prime Z690-P, Samsung 980 PRO, CPU-kylare: Custom Loop 360mm, GPU: Gigabyte 1080TI