Installera windows home premium med ultimate skiva?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jul 2007

Installera windows home premium med ultimate skiva?

Hej på er!

Det är så att jag ska formatera tjejens laptop, hon har windows 7 home premium på den, jag har på min stationära windows 7 Ultimate, därav har jag en ultimate skiva, tjejen har slarvat bort sin skiva.

Går det stoppa in min skiva i hennes data? och uppge hennes produktnyckel? Kommer det upp någon meny eller något där man får välja vilket windows man har?

Tack på förhand!

Trevlig helg på er alla!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohuslän
Registrerad
Apr 2009

Det kommer antagligen inte gå att stoppa i din Ultimate-skiva. Däremot om du gör en iso-kopia på din skiva och i iso-filen tar bort filen i "/sources/Ei.cfg" så borde det fungera(gjort själv ett par gånger).

Finns en guide som i princip handlar om samma ämne. Om inte annat så kan du lösa ditt problem med hjälp av guiden. http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010

Du kan inte göra så direkt. Om du skapar ett USB-minne med installationsfilerna så kan du ta bort en fil kallad ei.cfg i mappen sources. Efter att du tagit bort den filen kommer du att kunna välja vilken version av Windows 7 du vill installera om du startar installationen från USB-minnet. Eftersom man inte kan ändra på skivan kan du inte ändra den, men du kan använda dig av filerna från den.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jul 2007

det lät avancerat ! är inte så high på datorer men ska titta på det! tack för snabbt svar!

Så , slänga in mapen sources på usbminne , ta bort filen ei.cfg, sen bota ifrån usbminnet ?

Eller måste jag slänga in mer än sourcemappen på usbminnet?

Eller, ska jag lägga in allt ifrån skivan på usbminnet , o ändå bara ta bort den filen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av majson:

det lät avancerat ! är inte så high på datorer men ska titta på det! tack för snabbt svar!

Skrivet av majson:

Så , slänga in mapen sources på usbminne , ta bort filen ei.cfg, sen bota ifrån usbminnet ?

Skrivet av majson:

Eller måste jag slänga in mer än sourcemappen på usbminnet?

Skrivet av majson:

Eller, ska jag lägga in allt ifrån skivan på usbminnet , o ändå bara ta bort den filen?

Följer du guiden som länkats ovan så gör ett program allting åt dig (observera att du inte behöver ladda ner någon ISO-fil, eftersom du redan har en skiva). Därefter kan du manuellt ta bort filen, eller använda ytterligare ett program för att göra det.

EDIT: Tydligen behöver man en ISO-fil.

Du får gärna citera eller nämna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jul 2007

Okej!
Ska ge mig på detta nu och se om jag får ihop det!

Tack för hjälpen!

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

Tänk på att Sweclockers är ett forum och inte en chatt eller sms. Använd Redigera istället för att skriva flera egna inlägg direkt efter varandra. Tack på förhand för din medverkan till ett mer lättläst och överskådligt forum.

På samma sätt finns Citera flera när man svarar på flera inlägg samtidigt.

*Ett flertal inlägg sammanfogade*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P10 Plus
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jul 2007

Okej! Ska tänka på det!

Har en fråga till! Hittade inget usbminne, men antar att det går lika bra med en extern hårddisk? om den är tom ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av majson:

Okej! Ska tänka på det!

Har en fråga till! Hittade inget usbminne, men antar att det går lika bra med en extern hårddisk? om den är tom ?

Ja, det går bra. Dyker den inte upp i programmet får du göra det manuellt, men jag misstänker att programmet kommer att se den.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
västervik
Registrerad
Jul 2007

Tack!