formaterat hårddisken - kan inte installera windows

Permalänk
Medlem

formaterat hårddisken - kan inte installera windows

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the gpt partition style.

Så står det när jag väljer installationsplatsen, har försökt googla på telefonen och får fram att man måste ha uefi BIOS om man skall installera på Gpt partion.
Uefi är ju precis vad jag har, fattar inte....

Behöver hjälp hur jag ska ta mig vidare här, kan man starta kommandotolk (har för mig det går under setupen), konvertera partionen till "vanlig" eller ändra något i bios?

Kan lägga till att det finns två typer av min ssd som kan användas som boot, en av dessa har texten "Windows Boot Manager" framför, annars heter de lika sant (P6: Corsair CSSD-F120GB2)

Hjälp uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Hela hårddisken måste formateras om partitionstabellen skrivs om till MBR.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Rekordmedlem

Win 7 bootar inte från gpt diskar, så det går inte att ha som systemdisk utan bara till lagring, du måste alltså partitionera om den inte bara formatera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tips: Använd en annan dator för att bränna ubuntu till ett USBminne - starta en livesession med den - kör deras tool g-parted - formatera den som du vill ha den

voila

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Hela hårddisken måste formateras om partitionstabellen skrivs om till MBR.

Går det göra med hjälp av cmd? Jag provade skriva "convert mbr" på den valda disken men jag fick bara "The specified disk is not convertible. CDROMs and DVDs are examples of disks that are not convertable." tills svars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 7 bootar inte från gpt diskar, så det går inte att ha som systemdisk utan bara till lagring, du måste alltså partitionera om den inte bara formatera den.

Det är dock Win 8.1 jag försöker installera men det kanske är samma som gäller?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Rekordmedlem

8.1 kan boota från gpt om moderkortet har uefi.
Men du måste som sagt partitionera, inte bara formatera disken eftersom mbr och gpt inte har något med formatering att göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 7 bootar inte från gpt diskar, så det går inte att ha som systemdisk utan bara till lagring, du måste alltså partitionera om den inte bara formatera den.

Det gör det visst.
http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1141959...

Skrivet av nictim:

Går det göra med hjälp av cmd? Jag provade skriva "convert mbr" på den valda disken men jag fick bara "The specified disk is not convertible. CDROMs and DVDs are examples of disks that are not convertable." tills svars.

Skickades från m.sweclockers.com

Shift+F10 för att öppna CMD.

diskpart list disk select disk # (borde vara 1 eftersom du bara ska ha en disk inkopplad) clean convert mbr

Sedan stänger du kommandotolken och installerar på "ej allokerat utrymme".

Dock borde du istället boota med UEFI, och således använda GPT.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Win 7 bootar inte från gpt diskar, så det går inte att ha som systemdisk utan bara till lagring, du måste alltså partitionera om den inte bara formatera den.

nej det stämmer inte du kan köra GPT på Windows 7.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the gpt partition style.

Så står det när jag väljer installationsplatsen, har försökt googla på telefonen och får fram att man måste ha uefi BIOS om man skall installera på Gpt partion.
Uefi är ju precis vad jag har, fattar inte....

Behöver hjälp hur jag ska ta mig vidare här, kan man starta kommandotolk (har för mig det går under setupen), konvertera partionen till "vanlig" eller ändra något i bios?

Kan lägga till att det finns två typer av min ssd som kan användas som boot, en av dessa har texten "Windows Boot Manager" framför, annars heter de lika sant (P6: Corsair CSSD-F120GB2)

Hjälp uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Hur installerar du? ifrån USB? iåsfall måste du formatera din USB sticka i FAT32 annars kommer det inte att fungera för UEFI kan inte läsa NTFS , och med andra ord kommer det då inte gå att formatera om eller ändra en GPT partition

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur installerar du? ifrån USB? iåsfall måste du formatera din USB sticka i FAT32 annars kommer det inte att fungera för UEFI kan inte läsa NTFS , och med andra ord kommer det då inte gå att formatera om eller ändra en GPT partition

Om man installerar windows 8 (.1) från en usb-pinne, måste man då göra som med windows 7, eller funkar det direkt utan problem?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Om man installerar windows 8 (.1) från en usb-pinne, måste man då göra som med windows 7, eller funkar det direkt utan problem?

Det fungerar på samma sätt, men beroende på om du vill köra GPT eller MBR så måste du formatera din USB sticka på rätt sätt. GPT=FAT32 , om du skall installera ifrån DVD fungerar det direkt då behöver man inte göra något speciellt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det gör det visst.

Skrivet av Oneone:

nej det stämmer inte du kan köra GPT på Windows 7.

Med reservation:
Q. Can Windows 7, Windows Vista, and Windows Server 2008 read, write, and boot from GPT disks?
A. Yes, all versions can use GPT partitioned disks for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Med reservation:
Q. Can Windows 7, Windows Vista, and Windows Server 2008 read, write, and boot from GPT disks?
A. Yes, all versions can use GPT partitioned disks for data. Booting is only supported for 64-bit editions on UEFI-based systems.

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/hardware/gg46...

Ja? det fungerar fint.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Det fungerar på samma sätt, men beroende på om du vill köra GPT eller MBR så måste du formatera din USB sticka på rätt sätt. GPT=FAT32 , om du skall installera ifrån DVD fungerar det direkt då behöver man inte göra något speciellt.

Så man måste möblera om mappen \efi\microsoft\boot och slänga in bootx64.efi även på w8? Suck, kunde inte MS fixat det på ett bättre sätt...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Så man måste möblera om mappen \efi\microsoft\boot och slänga in bootx64.efi även på w8? Suck, kunde inte MS fixat det på ett bättre sätt...

Nej nej , kolla min guide , det du behöver göra är följande.

1.Formatera ditt USB-Minne i FAT32
2.Mounta ISO filen för Windows 8.1 och kopiera sedan allt innehåll till USB rakt av
3. Aktivera UEFI boot på din dator och boota på USB stickan

Annars använd Rufus för att skapa en bootbar usb sticka

http://rufus.akeo.ie/

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Nej nej , kolla min guide , det du behöver göra är följande.

1.Formatera ditt USB-Minne i FAT32
2.Mounta ISO filen för Windows 8.1 och kopiera sedan allt innehåll till USB rakt av
3. Aktivera UEFI boot på din dator och boota på USB stickan

Annars använd Rufus för att skapa en bootbar usb sticka

http://rufus.akeo.ie/

Din guide fungerade inte för mig, men det kanske var för att mitt moderkort var gammalt (någe h67 från msi) och inte fungerade på samma sätt som moderna. Jag kunde inte boota från någon enhet med UEFI (kunde dock komma in i EFI Shell) innan windows var installerat. Då fick jag upp ett "windows loader någonting"-alternativ som jag valde att boota från.
Så det fungerar att inte möblera om USB-minnet om man inte använder efi shell?

EDIT: Win7

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Din guide fungerade inte för mig, men det kanske var för att mitt moderkort var gammalt (någe h67 från msi) och inte fungerade på samma sätt som moderna. Jag kunde inte boota från någon enhet med UEFI (kunde dock komma in i EFI Shell) innan windows var installerat. Då fick jag upp ett "windows loader någonting"-alternativ som jag valde att boota från.
Så det fungerar att inte möblera om USB-minnet om man inte använder efi shell?

EDIT: Win7

okej i see, men finns alternativet i bios att boota på UEFI / uefi file? då borde det funka. Annars blir det problem att boota på GPT.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Okej nu har jag fått det att fungera! Problemet låg alltså vid usb-minnet, som Oneone var inne på, (glömde skriva att jag installerade via usb minne).
Windows egna "usb creation tool" hade alltså inte gjort rätt vid skapandet av usbminnet för boot device.

Lyckades även hitta denna tråden där andra inlägget förklarade precis hur det låg till:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1846660/mbr-gpt-conf....

Citat:

Installing Windows from a USB is a little bit problematic. By default the Windows USB installer creation tool will not change the partitioning scheme or file system of the USB device itself. If the Windows installer boots from the USB in MBR mode it will not be able to properly install itself in GPT mode.

Installing from a bootable DVD does not present the same challenge.

Instead, I recommend using Rufus (http://rufus.akeo.ie/) to create the USB installer from a Windows installation ISO.

Set the partitioning scheme to GPT for UEFI computers, the file system to FAT32, and use the Windows 8.1 ISO as the source image. Then, reboot and select the USB drive as the boot target. If all the partitions on the drive are deleted the installer should automatically convert it to a GPT format disk when the installation begins.

Trevlig helg!

Visa signatur

SSD Corsair Force Series F120 CPU Intel Core i5 2500K @ 3,3GHz Mob ASUS P8P67 PRO REV B3
CPU Kylare Zalman CNPS-9900 MAX Ram Corsair Vengeance 4x4GB @ 1600MHz
GPU ASUS GeForce GTX 660ti 2048MB Chassi Fractal Design ARC PSU Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nictim:

Okej nu har jag fått det att fungera! Problemet låg alltså vid usb-minnet, som Oneone var inne på, (glömde skriva att jag installerade via usb minne).
Windows egna "usb creation tool" hade alltså inte gjort rätt vid skapandet av usbminnet för boot device.

Lyckades även hitta denna tråden där andra inlägget förklarade precis hur det låg till:
http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1846660/mbr-gpt-conf....

Trevlig helg!

Exakt för USB Download Tool ifrån MS formaterar din USB i NTFS där var problemet bra att det fungerar nu!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200