Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjärred
Registrerad
Jun 2012

Windows bootar inte, svart skärm.

Tjena tjena my fellow sweclockers!

Datorn har nu helt spontant och slumpmässigt bara slutat vilja fungera som den ska och vägrar starta upp ordentligt.
Det som händer är att jag startar datorn, moderkortet (asrock z77 fatal1ty performance) visar felkoderna 4F 4F 62 99 A2 och stannar på A2 (IDE detect). vilket i sin tur jag kan tycka är rätt udda då jag inte har någon IDE inkopplad. När jag startar den så kommer den till ''windows startar'' skärmen och sen blir skärnen helt svart.
har testat att koppa in DVI kabeln i moderkortet och montera ur grafikkortet för att se om där blir någon skillnad, men icke.
Har testat att starta upp den med 1 ramsticka istället för två 2, ingen skillnad. Testade med utan ramsiticka, utan grafikkortet ikopplat och skärmen inkopplad i moderkortet, felkoden som kom upp ändrades till 20 53 (Memory initialization error. No usable memory detected), vilket var föga förvånande då RAM inte var ikopplat.

så, problemet är att windows helt enkelt inte vill starta upp och komma längre än ''Windows startas'' skärmen och skärmen blir helt svart så fort den avklarat det steget i uppstartsprocessen.

Specs:
ASUS 7970 DirectCU II
ASRock z77 fatal1ty performance
G.Skill Ripjaws 8gb 2133 mhz (2x4gb)
A-Data sp900 128 gb ssd (systemdisk)
HDD 2tb mög på 5400rpm
BeQuiet L8 630w
Intel I5 3570K (corsair h80)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Dec 2013

Låter som om hårddisken har pajat, skulle inte tro att det är något fel med dina ram minnen men att datorn stänger av sig själv eller får en snabb bluescreen precis efter att windows har laddat tyder oftast på en trasig hårddisk.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bjärred
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av growwsen:

Låter som om hårddisken har pajat, skulle inte tro att det är något fel med dina ram minnen men att datorn stänger av sig själv eller får en snabb bluescreen precis efter att windows har laddat tyder oftast på en trasig hårddisk.

Om så är fallet, finns det någon möjlighet att rädda filer på hårddisken på något sätt?