Kan man läsa Windows 8.1 pinkod i klartext?

Permalänk

Kan man läsa Windows 8.1 pinkod i klartext?

Hejsan,

Då minnet blivit allt annat än bra på ålderns höst har existensen av min pinkod försvunnit ur mitt huvud.
Jag kan logga in på Windows med mitt fullständiga pw, men då jag har samma pinkod till min telefon ställer det till bekymmer.
Kan man någonstans, tex i registret, utläsa vilka siffror min pinkod består av?

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Skrivet av tcntad:

Vad för pinkod pratar vi om?

När man loggar in i win8 kan man göra det via en pinkod. Denna kod har jag glömt bort. Det hela vore ett ickeproblem då jag kan logga in med mitt lösenord istället. Problemet uppkommer då jag ska använda min telefon då jag använder samma pinkod på den som i win8.

Permalänk
Medlem

Pin koden är så vitt jag vet hashad i SAM. Alltså kan du inte läsa den i klartext. Jag känner dock inte till säkerhets metodiken som W8 använder för de nya säkerhets funktionerna så bra.

Skrivet av Svampen78:

När man loggar in i win8 kan man göra det via en pinkod. Denna kod har jag glömt bort. Problemet uppkommer då jag ska använda min telefon då jag använder samma pinkod på den som i win8.

Det här är lite förvirrande. Din pinkod är samma på din telefon som windows maskin? Men du kan inte pin koden?

Permalänk
Skrivet av eXale:

Pin koden är så vitt jag vet hashad i SAM. Alltså kan du inte läsa den i klartext. Jag känner dock inte till säkerhets metodiken som W8 använder för de nya säkerhets funktionerna så bra.

Det här är lite förvirrande. Din pinkod är samma på din telefon som windows maskin? Men du kan inte pin koden?

Förlåt att jag är otydlig, men jag ska försöka förklara en tredje gång.

Jag har samma pinkod till win8.1 som till min telefon.
Det pinkoden har jag glömt. Alltså kan jag inte starta min telefon.
Däremot kan jag logga in på win8.1 eftersom man kan logga in på mer än ett sätt där. Jag kan istället för pinkoden använda ett lösenord.
Om jag efter att loggat in på win8.1 skulle kunna utröna vilken pinkoden är så kan jag starta min telefon eftersom det är samma pinkod.
Jag har själv valt samma pinkod till win8 som jag har till min telefon.... som jag nu har glömt.

Hoppas jag är tillräckligt tydlig nu.

Om nu pinkoden är hashad så lär det väl bli till att beställa ett nytt simkort. Inte allt för dyrt, men känns som onödiga pengar.

Permalänk
Medlem

Kan du inte använda PUK koden för att nollställa PIN koden? Eller finns inte sånt längre?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 @4,2GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, GTX 1080 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Kan du inte använda PUK koden för att nollställa PIN koden? Eller finns inte sånt längre?

Ska fortfarande finnas. Kan man komma in på leverantörens "Mina Sidor" eller liknande kan det hända att den även visas där. Så är fallet för Tele2 i alla fall. Med lite tur kanske även kundtänst kan hjälpa, om du kan ringa in på något annat sätt.

Är det Telefon PIN han använt däremot hjälper inte PUK koden.

Permalänk
Rekordmedlem

Har man pukkoden kan man väl bara knappa in fel pin tills telefonen inte tillåter fler försök och sedan låsa upp den med puk?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

*

Skrivet av eXale:

Ska fortfarande finnas. Kan man komma in på leverantörens "Mina Sidor" eller liknande kan det hända att den även visas där. Så är fallet för Tele2 i alla fall. Med lite tur kanske även kundtänst kan hjälpa, om du kan ringa in på något annat sätt.

Är det Telefon PIN han använt däremot hjälper inte PUK koden.

Jag saknar även PUKen.

Det jag undrade var om man kan få fram den fyra siffror långa inloggningskoden i win8.1.

Min telefon är inte låst i nuläget, men förr eller senare kommer den att startas om.

Jag få ta kontakt med min operatör och se hur vi kan lösa det.

Att logga in i win8.1 är som sagt inga problem då det finns flera inloggningsalternativ.

Permalänk
Rekordmedlem

Tydligen kan du se wins pinkod som ett hexadecimalt tal om du är inloggad som administratör.
Du kanske kan leta fram den med lite bökande.
http://www.hotforsecurity.com/blog/windows-8-stores-logon-pas...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Då du säger PIN-koden till telefonen, menar du då PIN-koden som är kopplad till SIM-kortet eller en skärmkod för att låsa upp telefonen? Om det är SIM-pin du pratar om så är det bara att ringa operatören och be om din PUK-kod så kan du byta din PIN-kod i telefonen.

Permalänk
Skrivet av jetten:

Då du säger PIN-koden till telefonen, menar du då PIN-koden som är kopplad till SIM-kortet eller en skärmkod för att låsa upp telefonen? Om det är SIM-pin du pratar om så är det bara att ringa operatören och be om din PUK-kod så kan du byta din PIN-kod i telefonen.

Jag ska kontakta dem. Skulle vara smidigt om det var så enkelt att lösa problemet.

(Ja det är simkortet det gäller.)

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Tydligen kan du se wins pinkod som ett hexadecimalt tal om du är inloggad som administratör.
Du kanske kan leta fram den med lite bökande.
http://www.hotforsecurity.com/blog/windows-8-stores-logon-pas...

Tack för hjälpen!

Jag ska slänga ett öga på det sär.