Windows har teflonminne, glömmer sorteringsalternativ

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

Windows har teflonminne, glömmer sorteringsalternativ

Detta är ett "problem" jag tampats med i många år och som jag aldrig blir riktigt klok på. De flesta av mina mappar på datorn vill jag ha sorterat efter "Senast ändrad", så att gamla bilder kommer högst upp i mappen och nya fylls på längst ner (exempelvis). Detta fungerar för det mesta bra men det händer, kanske någon gång i veckan, att någon mapp helt sonika glömt av vad jag valt för sorteringsalternativ, det finns inte ens i listan längre. Så man får gå in och välja: Sortera efter -> Mer -> Scrolla ner i listan till "Senast ändrad" -> bocka i + trycka OK -> högerklicka igen, välja Senast ändrad -> högerklicka igen, välja stigande. Det är ju inte direkt katastrof varje gång det händer, men det är ganska irriterande.

Vad är det detta beror på? Haft problemet så länge jag kan minnas genom samtliga windows versioner (sitter på Win7 nu) så antingen så gör jag något "fel" eller så är det helt enkelt en "bugg" som följer med på köpet till windows.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2012

Jo, det är ett gammalt känt fel som Microsoft ignorerat genom historien av Windows-versioner. Det finns ett registerhack som ibland kan fixa felet... åtminstone tillfälligt. Skulle det inte hjälpa, så gör det i alla fall ingen skada.