Datorn dör utan varning eller något!

Permalänk
Medlem

Datorn dör utan varning eller något!

Min dator dör helt utan varning eller någonting. Jag böt grafikkort från ett GeForce GTX 260 till ett ASUS GeForce GTX 760. Datorn startade helt vanligt och jag installerade drivers till kortet och kollade runt på nätet. Efter kanske 1 timme så dör datorn och startar upp sig själv igen. Det borde inte vara något fel på temperaturen men det jag behöver hjälp med är att jag har något program som visar värdena på kortet.

Jag kör med default settings så det borde inte vara det. Jag är inte skitbra på datorer men vad tror ni att det kan vara som ställer till det. (Dator har inte bara dött en gång)

Det står ju att Max på temperaturen är 31.0 och jag ligger på 29.0 kan det vara att den dör när den går upp på 31.0?

Permalänk
Medlem

Vad den där mäter är den högsta värmer och lägsta som den har upplevt under den tiden den har mätt. Det råkar vara 31 grader som den kommit upp i max vilket är en mycket optimal temperatur.

ladda ner speedfan

Permalänk

Kan vara ditt nätagg. Specs please...

Permalänk
Medlem

Ladda ner HWMonitor och kolla temp, spänning mm. och felsök med den när du spelar. Det kan vara nätagget som spökar!

http://www.softpedia.com/get/System/System-Info/HWMonitor.sht...

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melinho2895:

Kan vara ditt nätagg. Specs please...

Med specs är det vad jag har i datorn?xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0nka:

Med specs är det vad jag har i datorn?xD

ja. det kan vara så att du har otillräcklig strömförsörjning till ditt system.
skriv ner alla dina komponenter så folket kan få en bättre ide av hur systemet ser ut och enklare kunna hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv

skriv "dxdiag" så får du reda på det mesta på datorn eller så går du in på "start>dator>System egenskaper" där har du några också. Sen ett annat tips är att titta på kvittot om du är osäker på ditt nättagg osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaaka:

ja. det kan vara så att du har otillräcklig strömförsörjning till ditt system.
skriv ner alla dina komponenter så folket kan få en bättre ide av hur systemet ser ut och enklare kunna hjälpa dig.

Okey tack för tipset.

jag har ett 650w nätagg, en i5 på 2.67gHz,8gb RAM. gtx 760 2gb. Saknas något viktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186265:

skriv "dxdiag" så får du reda på det mesta på datorn eller så går du in på "start>dator>System egenskaper" där har du några också. Sen ett annat tips är att titta på kvittot om du är osäker på ditt nättagg osv.

Vart lite lättare att hitta allt nu, tack!:)

Permalänk
Medlem

Någon som vet något eller tror något? ://

Permalänk
Medlem

Det där är riktigt låga temperaturer. Så problemet är inte att din dator stänger av sig för att skydda mot överhettning av GPUn i alla fall. 650 W ska dessutom vara nog för att försörja din setup. Om du inte har testat att ominstallera drivrutinerna för grafikkortet kan du göra det. Och om du har möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator hade det varit bra.

Andra fel kan ex. vara problem med inbyddga grafikenheter på moderkortet. Så gå in i BIOS/UEFI och se ifall ditt moderkorts integrerade grafikenhet är aktiverad och testa isåfall att deaktivera det.

Vad jag kan hitta när det kommer till andra som upplevt samma sak, verkar det mest förekommande felet vara att själva grafikkortet är defekt. Det löser du då genom att byta ut grafikkortet. Du får förklara problemet för den återförsäljare du köpte ggrafikkortet från helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iklilja:

Det där är riktigt låga temperaturer. Så problemet är inte att din dator stänger av sig för att skydda mot överhettning av GPUn i alla fall. 650 W ska dessutom vara nog för att försörja din setup. Om du inte har testat att ominstallera drivrutinerna för grafikkortet kan du göra det. Och om du har möjlighet att testa grafikkortet i en annan dator hade det varit bra.

Andra fel kan ex. vara problem med inbyddga grafikenheter på moderkortet. Så gå in i BIOS/UEFI och se ifall ditt moderkorts integrerade grafikenhet är aktiverad och testa isåfall att deaktivera det.

Vad jag kan hitta när det kommer till andra som upplevt samma sak, verkar det mest förekommande felet vara att själva grafikkortet är defekt. Det löser du då genom att byta ut grafikkortet. Du får förklara problemet för den återförsäljare du köpte ggrafikkortet från helt enkelt.

Okey, ska kolla upp i BIOS. Vad är det du menar med defekt? Är det att det är något fel med det eller?:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0nka:

Vad är det du menar med defekt? Är det att det är något fel med det eller?:D

Ja precis. Att någon komponent på grafikkortet är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H0nka:

Okey tack för tipset.

jag har ett 650w nätagg, en i5 på 2.67gHz,8gb RAM. gtx 760 2gb. Saknas något viktigt?

Vilket märke på nätagget? Det kan ha ganska stor betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Har köpt ett uppgraderingspaket med en fräsch i5+ ett 750w nätagg så allt borde funka nu. Tack till er som försökte hjälpa mig:))

Permalänk

detta kan låta lite lätt, men avinstallerade du det gamla kortets ALLA komponenter? har varit med om att de spökat, men inte nödvängigtvis rebootat systemet

Visa signatur

|Intel i7 8700K | Asus ROG Strix z370 gaming-F | Corsair Dominator 3200 Mhz 16gB | Nvidia Palit 1080ti | Corsair force mp500 1tB