Permalänk

Corsair H80i fläkthastighet

Hej, jag har lite funderingar kring hastigheten på mina fläktar. Jag bytte ut stock mot ett par Corsair SP120 Quiet och upplever att de går väldigt fort, detta är förstås ett problem då målet med bytet var en tystare dator.

Rigg:
Intel i5-4670k
Gigabyte GTX 770
MSI Z87-GD65 med OC-genie aktiverat
Corsair 600T chassi med stock-fläktar á 200mm

Pumpen är kopplad till CPU fan 1 på moderkortet och de två fläktarna jag monterat på aggregatet är kopplade direkt till pumpen via adaptern som följde med (har även prövat att koppla dem direkt till CPU fan 1/2.

Problemet är att vad jag än gör, så kör pumparna i cirka 1250 RPM, även i idle, vilket jag tycker verkar väldigt högt? Har en vän med liknande rigg vars fläktar kör i 700-800 RPM vid idle.

Screenshot från Corsair Link:
Bild 1

Har uppdaterat till senaste Beta-versionen (2.5.5145) enligt Corsairs forum. Det spelar ingen roll hur jag ställer in fläktarna i programmet (quiet, performance, fixed etc), de kör alltid på cirka 1250 RPM.

Någon som upplevt liknande? Är det normalt med dessa hastigheter?

Mvh.
Philip

Permalänk
Skrivet av phpTANKER:

Hej, jag har lite funderingar kring hastigheten på mina fläktar. Jag bytte ut stock mot ett par Corsair SP120 Quiet och upplever att de går väldigt fort, detta är förstås ett problem då målet med bytet var en tystare dator.

Rigg:
Intel i5-4670k
Gigabyte GTX 770
MSI Z87-GD65 med OC-genie aktiverat
Corsair 600T chassi med stock-fläktar á 200mm

Pumpen är kopplad till CPU fan 1 på moderkortet och de två fläktarna jag monterat på aggregatet är kopplade direkt till pumpen via adaptern som följde med (har även prövat att koppla dem direkt till CPU fan 1/2.

Problemet är att vad jag än gör, så kör pumparna i cirka 1250 RPM, även i idle, vilket jag tycker verkar väldigt högt? Har en vän med liknande rigg vars fläktar kör i 700-800 RPM vid idle.

Screenshot från Corsair Link:
Bild 1

Har uppdaterat till senaste Beta-versionen (2.5.5145) enligt Corsairs forum. Det spelar ingen roll hur jag ställer in fläktarna i programmet (quiet, performance, fixed etc), de kör alltid på cirka 1250 RPM.

Någon som upplevt liknande? Är det normalt med dessa hastigheter?

Mvh.
Philip

Min pump är knäpptyst, den är gjord att gå i 2xxx rpm hela tiden.
http://gyazo.com/c71fda877c5614aebf835a44ca760e16

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Skrivet av Bra Hemsida:

Min pump är knäpptyst, den är gjord att gå i 2xxx rpm hela tiden.
http://gyazo.com/c71fda877c5614aebf835a44ca760e16

Det är inte pumpen utan fläktarna, jag vet att pumpen ska gå i den hastigheten. Dina fläktar går ju långsammare än mina tex?

Permalänk

Har också haft problem med fläkthastigheter på sistone trots svala komponenter
Fick nog o koppla in alla fläktarna i chassiet i en manuell styrkontroll kan köra dom på lägsta helt knöpptyst med gpu o cpu på runt 60

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

Jag gjorde en custom flaktkurva i Link, som gar efter vatten temperaturerna.

Tex nar vattnet ar 20C sa gar flaktarna i 500RPM och vid varannan grad sa hojs RPM.

De ar kopplade via adaptorn till blocket.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag har haft typ samma problem, och allt löste sig med att jag gjorde en custom kurva.
Jag kör också Corsair SP quite, såhär ser min kurva ut (kör H100i men det spelar ingen roll)

28-36c 600rpm
36-42c 1100rmp
42-45c 1300rpm

I idle ligger fläktarna på ca 600-800 och när jag väl spelar så får dom dra iväg lite hur dom vill.

Problemet jag gjorde först var att titta på CPU tempen när jag gjorde kurvan men det gick ju inte så bra när det är H100i/H80i tempen man ska gå efter.
Alltså vatten tempen.

Det här är ju något du skulle kunna testa och se om det blir någon skillnad, bara fråga ifall du behöver mer hjälp.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av phpTANKER:

Ingen som vet något?

Inlägg utan ny information, enbart menade att höja upp tråden, sk bumpning är inte tillåtet enligt våra regler, specifikt §4.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns denna regel.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Bump raderad*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Jag gjorde en custom flaktkurva i Link, som gar efter vatten temperaturerna.

Tex nar vattnet ar 20C sa gar flaktarna i 500RPM och vid varannan grad sa hojs RPM.

De ar kopplade via adaptorn till blocket.

Skrivet av peji89:

Jag har haft typ samma problem, och allt löste sig med att jag gjorde en custom kurva.
Jag kör också Corsair SP quite, såhär ser min kurva ut (kör H100i men det spelar ingen roll)

28-36c 600rpm
36-42c 1100rmp
42-45c 1300rpm

I idle ligger fläktarna på ca 600-800 och när jag väl spelar så får dom dra iväg lite hur dom vill.

Problemet jag gjorde först var att titta på CPU tempen när jag gjorde kurvan men det gick ju inte så bra när det är H100i/H80i tempen man ska gå efter.
Alltså vatten tempen.

Det här är ju något du skulle kunna testa och se om det blir någon skillnad, bara fråga ifall du behöver mer hjälp.

MVH

Har ni lust att ta screenshots på era customkurvor? Är osäker på vad värdena i Link står för. Tex. Point 1: 25 / 64, antar att det betyder 25 grader men vad står det andra numret för?

MOD: Sorry för bumpen, har sökt på internet som en galning utan att hitta någon vidare bra info någonstans..

Permalänk

Om jag förstått rätt så står det andra numret för RPM (antar det nu när jag kollade lite närmare). Nu har jag lyckats få ner fläktarna till 1200 RPM genom att köra denna kurva:
http://i.imgur.com/QcoxYUg.png
Ser det rätt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Har ni lust att ta screenshots på era customkurvor? Är osäker på vad värdena i Link står för. Tex. Point 1: 25 / 64, antar att det betyder 25 grader men vad står det andra numret för?

MOD: Sorry för bumpen, har sökt på internet som en galning utan att hitta någon vidare bra info någonstans..

http://www.ladda-upp.se/image.php?id=87088&size=full

Så ser min kurva ut.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk

Sjukt weird, jag har nu ställt in EXAKT likadant som dig och fläktarna vägrar gå ner under 1194 resp. 1192 RPM...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Sjukt weird, jag har nu ställt in EXAKT likadant som dig och fläktarna vägrar gå ner under 1194 resp. 1192 RPM...

Säker på att kopplat in allt som behövs, tex USB kabeln, utan den ingen styrning via LINK

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Säker på att kopplat in allt som behövs, tex USB kabeln, utan den ingen styrning via LINK

Yep, kopplade just in USBn i en annan port på moderkortet. Samma avläsningar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Yep, kopplade just in USBn i en annan port på moderkortet. Samma avläsningar..

Kom på varför det nog inte fungerar för dig, du har bytt ut stockfläktarna som är PWM styrda, till antagligen ett par vanliga 3 pins voltstyrda, så nej du kan inte påverka RPM via LINK då.

För att det ska fungera behöver du dessa http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q... eller andra PWM fläktar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kom på varför det nog inte fungerar för dig, du har bytt ut stockfläktarna som är PWM styrda, till antagligen ett par vanliga 3 pins voltstyrda, så nej du kan inte påverka RPM via LINK då.

För att det ska fungera behöver du dessa http://www.inet.se/produkt/5322329/corsair-air-series-sp120-q... eller andra PWM fläktar.

Ja fan nu när du säger det tror jag det stämmer, fläktarna har ju bara 3 pins. Trodde det skulle fungera ändå! Får bli en tripp till Inet i dagarna då. Återkommer med resultat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av phpTANKER:

Ja fan nu när du säger det tror jag det stämmer, fläktarna har ju bara 3 pins. Trodde det skulle fungera ändå! Får bli en tripp till Inet i dagarna då. Återkommer med resultat!

Du har inte corsair flaktarna kvar? Kan vara bra att testa sa du inte koper nya i onodan.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Carlj:

Du har inte corsair flaktarna kvar? Kan vara bra att testa sa du inte koper nya i onodan.

Yes ska pröva med dem idag.

Permalänk

Nu har jag löst det, hade verkligen ingen aning om att man behövde PWM för att styra fläktarna.. Man lär sig något nytt varje dag. Tack för hjälpen gott folk!

http://i.imgur.com/DXprUoP.png