Funkar detta tillsammans och kommer det köra på hastigheten det står?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Funkar detta tillsammans och kommer det köra på hastigheten det står?

Moderkort : http://www.komplett.se/msi-z87-gd65-gaming-socket-1150/782191...

Ram: http://www.komplett.se/corsair-vengeance-pro-ddr3-2400mhz-16g...

Jag läste lite av en av sticky trådarna angående minnen att ex om man har minnen på 1600 mhz så sätter BIOS dom på 1333mhz, väl jag är lite orolig att om jag köper dessa dyra minnen att dom kommer köra på så låg frekvens stämmer det eller är det annorlunda idagens läge?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005

minnena är testade för att klara av 2400.

Men innom branch standarden SPD så är de endast certifierade för 1333, vilket inte är något konstigt, eftersom det är fler komponenter än bara minnena som spelar in i det.

Det innebär i alla fall att när du dumpar in dem i datorn så kommer de ticka i 1333.
Sen är det upp till dig att ställa in i UEFI så att de går i 2400, det kanske går direkt genom att aktivera XMP, det kan också krävas att du finlirar lite med spänning för de komponenter som påverkas av den ökade belastningen som 2400 MHz innebär.

Frågan är vad du ska med den höga frekvensen till.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ah jag är inte duktig i BIOS direkt men då verkar det inte som det är värt pengarna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2005
Skrivet av Daniel18:

Ah jag är inte duktig i BIOS direkt men då verkar det inte som det är värt pengarna?

Om du tror att du omöjligt kan lära dig hantera bios så är det ca 500 kr slängda i sjön, japp.

| HAF932 | Xeon X5675 @ 4 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 18 GB @ 1391 MHz | R9 290X | O2 + ODAC | Samsung 850 500 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win10 Pro 64-bit |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Jag kan hitta runt i BIOS och så men är väldigt känslig när det gäller clockning det vill jag verkligen inte hoppa på sen så vill jag inte göra så nån av mina komponenter blir ostabila genom att maxa ut ramen till dens förmåga men jag vet inte riktigt annars vad bra ram är har alltid haft corsair vengence och litar mest på corsair har aldrig stött på problem men nu vill jag ha 16 GB corsair vengence eller dominator ram men fortfarande osäker vad jag ska köpa

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007

Enligt Corsairs hemsida så ska deras minnen själv göra alla de rätta inställningarna bara du slår på XMP i BIOS. Du ska inte behöva tweaka något manuellt.

Edit: Såg att det står fel latencyprofil på Kompletts hemsida. Det står att minnena ska köra i 9-9-9-24, vilket mest troligt är vid 1333MHz. Vid 2400MHz ska de enligt Corsair köra 11-13-13-31. Men som sagt inget du ska behöva bry dig om.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Antar att dessa minnen nedanför är iallafall riktig information och kör på den frekvensen?

http://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-beast-16gb/769026...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Daniel18:

Så CL9 = 1333Mhz CL10 = 1600Mhz and so on?

Om jag förstår rätt eftersom kollade på 16 GB 1600Mhz och dom hade värderna ( 10-10-10-27 )

CL brukar vara den första siffran i den där sekvensen jag skrev. Minnena du länkar till heter CL11, så det är rätt, men klickar man upp detaljer om minnet så står det 9-9-9-24 vilket borde betyda CL9. Vad de kommer att köra i om du sätter dem till 1600MHz har jag ingen aning om.

Förvänta dig inte mer hjälp om du inte svarat på alla mina frågor och provat alla mina förslag!
Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

http://www.komplett.se/kingston-ddr3-hyperx-beast-16gb/769022...

skulle dessa också sitta på 1333mhz vid inkoppling? sen så kan jag aktivera XMPen men bara om det är säkert och inte skadar någon annan hårdvara i datorn, ska ha minnerna till en i7 4770k och ett GTX 770 4GB men senast jag använde kingston minnen så brände dom därför har jag alltid kört med corsair efter det så är osäker

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Vad är det du vill med dessa snabba minnen? Det känns inte som du behöver dem för att kunna överklocka massor eller dylikt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

jag kan inte så mycket med datorer men tänkte bara att man kan skaffa snabba minnen så behöver jag inte uppgradera på ett tag

Mitt fel kollade nyss på LinusTechTips angående mhz hastigheten och det är 1 fps eller knappt 2 fps skillnad mellan 1333mhz och 2400mhz så antar att det räcker med 16 GB 1600 mhz ram isåfall