Snabb fråga angående offset spänning

Permalänk
Medlem

Snabb fråga angående offset spänning

Hej,
Jag sitter just nu och följer denna guiden och tänkte klocka processorn. Jag är på det första steget nu och sänker offset när datorn är stabil i uppstart och höjer multipliern efter att passerat 5 minuter i Prime95. Är på -0.025 i offset nu och då blev färgen på siffrorna röd. Röd brukar betyda att någonting är fel så det är lika bra att fråga. Är det något fel eller är det bara att fortsätta köra på?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

De brukar ändra färg efter vissa riktlinjer. T.ex då man väljer väldigt hög spänning. Detta är väl snarare för att ge användare som inte är så säkra en indikation på att det de håller på med kan vara skadligt. Och det fungerade ju på dig.

Nu är du ju på negativ offset så det lär inte vara skadligt. Det som kan hända är att det blir instabilt. Hade det däremot varit väldigt hög spänning finns risken att CPU tar fysisk skada. För att undvika detta så försök ta reda på vad max spänning för din CPU är, och håll dig under den.

Eftersom offset innebär att spänningen höjs så mycket vid belastning så måste du belasta CPU för att t.ex CPUz ska visa rätt spänning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Skrivet av kevve1:

Hej,
Jag sitter just nu och följer denna guiden och tänkte klocka processorn. Jag är på det första steget nu och sänker offset när datorn är stabil i uppstart och höjer multipliern efter att passerat 5 minuter i Prime95. Är på -0.025 i offset nu och då blev färgen på siffrorna röd. Röd brukar betyda att någonting är fel så det är lika bra att fråga. Är det något fel eller är det bara att fortsätta köra på?

Processorn kan inte skadas(vad jag vet) av för låg spänning. När den inte pallar med så stängs ju datorn ner/BSOD.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Hej,
Jag sitter just nu och följer denna guiden och tänkte klocka processorn. Jag är på det första steget nu och sänker offset när datorn är stabil i uppstart och höjer multipliern efter att passerat 5 minuter i Prime95. Är på -0.025 i offset nu och då blev färgen på siffrorna röd. Röd brukar betyda att någonting är fel så det är lika bra att fråga. Är det något fel eller är det bara att fortsätta köra på?

För mig blev den röd när jag råkade skriva in -0,5 istället för -0,05.

Permalänk
Medlem

Tackar så mycket för era svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

jag fick ner den i -200 i idle frekvens men så testade jag den på stock frekvensen så klarade den inte att ladda in i bios. Det som krävdes var att trycka på Clear bios knappen så fungerar det som smör. Så för låg volt skadar inte hårdvaran (vad jag vet) dock kan man få korrupta filer i windows om man har otur

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14