Hur fungerar det med strömförsörjningen till GPU/MEM på ett Titan

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med strömförsörjningen till GPU/MEM på ett Titan

Hallå SweC!

Har gått omkring och undrat över hur det fungerar med strömförsörjningen på mitt grafikkort.

Delar GDDR5 minnet och dess kontroller strömförsörjningen med själva GPU:n?

If so; ifall man vill ha en högre klock på GPU:n, går det att sänka minnets frekvens och på så sätt få över med ström till GPU:n?

Samt en sista fråga som kommer i samband med att sänka frekvensen på minnet; Hur mycket minnesbandbredd behövs det egentligen för dagens spel?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Är inte 100% men det lär vara fördelat och "helt" (allt kommer ju från PSU) oberoende av varandra när det väl är inne på kortet, dock kan ju kortet i helhet tillsammans med annat belasta PSU så pass att det inte kan leverera kraft nog.
Men för att svara mer direkt på frågan, nej du behöver inte sänka VRAM för att höja GPU och du lär inte märka mycket skillnad i hur mycket du får upp GPUn, det kan skilja men då är det nog snarare att det är att du bara flyttar värmeutvecklingen (möjligen lite stabilare försörjning beroende på design men försumbart). Hur mycket som krävs beror ju helt på vilket spel det är, inställningar m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Okej okej, tackar du.

Ska pröva bara sänka GDDR5 minnets frekvens och se ifall det blir någon skillnad sen när jag kommer hem i eftermiddag och pröva lira lite BF4.

Nu kör jag Skyn3ts rev2 1006mhz bios på mitt kort och ovanpå de 1006mhz som bioset levererar så kan jag lägga på 150mhz i MSi AB. Får se vad som händer helt enkelt

Men då ska jag inte förvänta mig något drastiskt iallafall, tackar för svar!