Hur uppdatera Win 7 från 32 till 64 bitar och ny SSD?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalom
Registrerad
Aug 2003

Hur uppdatera Win 7 från 32 till 64 bitar och ny SSD?

Hej,
Jag har en HP ProBook 6550b med original-hd och 2GB Ram. Rätt så trött konfig.
Nu vill jag uppdatera till SSD och 8GB Ram.

Hur gör jag med Windowsinstallationen på den nya SSD:n?
Datorn har inga återställningsskivor. Allt ligger på en egen partition på original-HD:n. Dvs en recovery-partition.
Dessutom så är datorns original OEM-licens för Windows 7 32-bitar. Jag behöver 64-bitar för att utnyttja 8GB Ram.

Jag har tillgång till MS OEM-skivor för 64-bitars Windows, men det går väl knappast att aktivera med min HP-OEM kod? Eller?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av gaston:

Hej,
Jag har en HP ProBook 6550b med original-hd och 2GB Ram. Rätt så trött konfig.
Nu vill jag uppdatera till SSD och 8GB Ram.

Hur gör jag med Windowsinstallationen på den nya SSD:n?
Datorn har inga återställningsskivor. Allt ligger på en egen partition på original-HD:n. Dvs en recovery-partition.
Dessutom så är datorns original OEM-licens för Windows 7 32-bitar. Jag behöver 64-bitar för att utnyttja 8GB Ram.

Jag har tillgång till MS OEM-skivor för 64-bitars Windows, men det går väl knappast att aktivera med min HP-OEM kod? Eller?

Varför ska du använda en recovery? Du har en skiva, så mitt förslag är att du byter disk, går in i BIOS och slår på AHCI. Stoppar i skivan och installerar. Nyckeln ska fungera, då varken win7 eller win8 bryr sig om ifall det är x86 eller x64.
Skulle det mot förmodan inte fungera så har du originaldisken. Bara att byta tillbaka och ta bort AHCI i BIOS.

//Freezer

Corsair Carbide 200R, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 760, 16 GB Corsair Vengeance, Samsung 850 Evo 250GB, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
HP ProBook 6560b, Win 10 Pro 64bit
*Citera om du vill ha svar*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Dalom
Registrerad
Aug 2003

Se där! Så ska det låta. Trodde i min enfald att nyckeln var specifik för HP:s installation och bara x86.