Permalänk
Avstängd

Bench press program, Primat?

Hej!
Det är så att jag har lämnat in min PC på reparation. Där de kommit fram till att mitt grafikkort är paj (ASUS GTX 780), så jag frågade dem vad det var för program de har kört med. Varpå jag får svaret "Primat", har talat med de jag köpte kortet av, Komplett.se, en kille där hör med sina kollegor som aldrig hört talats om det programmet och att efter han kollat runt en stund, så verkar det som det är ett program för Mac.

En annan fråga är: Jag bad om en felrapport, för att kunna skicka med till Komplett. Varpå reparatören svarar "Vi kör 3D mark, och grafikkortet slutar svara, så då går det inte att få någon felrapport".

Så min fråga är om någon känner igen detta program? Och är reparatören helt slut i skallen?

Ledsen om jag låter lite irriterad, men detta har tagit åtta veckor!

Tacksam för svar.

Permalänk

haha, men om grafikkortet slutar svara då är det väl för att drivern har slutat, det är jue en fel i seg själv. Nån gånger går detta att fiksa med att ominstallera drivern efter en 100% rens av drivrutinerna (ta bort genom kontroll panelet, sen starta upp i safe mode, då kör driver sweeper eller liknande, starta om datorn i vanlig windows, installera nya drivers).

Visa signatur

| Corsair Air 540 | Asrock Extreme 4 Gen 3 | i7 2600k @ 4.6GHz | H100i [120sp High Performance Push] | 12GB Corsair Vengeance Ram @1600MHz [1 block dog :(] | Gainward GTX 770 SLI "Phantom" | Sound Blaster Z | OCZ Agilit 3 60GB Win 8 System Disk |OCZ Agility 3 256GB Game Disk | 2TB Seagate SSHD | 2TB Western Digital | Asus VG248H | Sennheiser G4ME 360 | LG BH9230 "9.1 3D" Surround System |

Permalänk

Kanske slang för Prime95? Som visserligen är för CPU men personen kanske använder det som slang för att köra ett program som belastar hårdvara?

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

3D mark är snuskigt hårt för GPU !
Tror grafikkortet "slutar svara" pga drivrutiner. Har du ett fabriks överklockat 780?

Permalänk
Medlem

Kortet kan ju fortfarande vara defekt, kraschar drivrutinerna så får kortet antingen för lite spänning eller ström och det kan vara för att kortet är defekt. Däremot tycker jag det är ett konstigt sätt att testa på kanske. Men 3D Mark fungerar ganska bra att stresstesta ett kort, däremot är spel som t ex FarCry 3 med maxinställningar mer lämpligt för att pressa skiten ur kortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kortet kan ju fortfarande vara defekt, kraschar drivrutinerna så får kortet antingen för lite spänning eller ström och det kan vara för att kortet är defekt. Däremot tycker jag det är ett konstigt sätt att testa på kanske. Men 3D Mark fungerar ganska bra att stresstesta ett kort, däremot är spel som t ex FarCry 3 med maxinställningar mer lämpligt för att pressa skiten ur kortet.

Lägg på mer Volt så är problemet löst i så fall

Permalänk
Avstängd

Tackar för alla svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xiqt:

Lägg på mer Volt så är problemet löst i så fall

Kan vara så att kortet inte presterar vad det ska ändå. Default så justeras spänningen efter vad som behövs men om det är ett risigt kort så kommer mer spänning än normalt behövas för att kortet ska vara stabilt. Det är inget man ska behöva göra själv och om det är fallet med detta så kommer kortet antagligen inte upp i mer än 1.8xxV som max, antagligen inte ens så högt utan kanske 1.5V

Oavsett så är kortet inte vad det ska vara eftersom det ska komma upp i givna klockfrekvenser stabilt utan att man ska behöva modda bios eller manuellt ändra spänningen på kortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Kan vara så att kortet inte presterar vad det ska ändå. Default så justeras spänningen efter vad som behövs men om det är ett risigt kort så kommer mer spänning än normalt behövas för att kortet ska vara stabilt. Det är inget man ska behöva göra själv och om det är fallet med detta så kommer kortet antagligen inte upp i mer än 1.8xxV som max, antagligen inte ens så högt utan kanske 1.5V

Oavsett så är kortet inte vad det ska vara eftersom det ska komma upp i givna klockfrekvenser stabilt utan att man ska behöva modda bios eller manuellt ändra spänningen på kortet.

Sant, är kortet defekt så ska man ej behöva åtgärda detta själv.