Windows 8.1 på separat hårdisk (C:) där spel inte kan installeras

Permalänk
Medlem

Windows 8.1 på separat hårdisk (C:) där spel inte kan installeras

Jag bygger en spelmaskin till min son som är 12 år. Problemet är att grabben installerar sina spel på C: tills den är proppfull och datorn havererar. Jag planerar därför att utrusta burken med två hårddiskar där C: enbart är avsedd för OS (Win 8.1). Nu till min fråga:

Kan man på något enkelt vis, via inställningar i OS förhindra att program (läs spel) installeras på C: och enbart tillåta att installationer görs på D:?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Hej!
Har inte helt koll på detta. Men det är väl någonting du måste göra ett aktivt val för, när du installerar varje program?

finns en del trådar på forumet
GLHF

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordSaint:

Hej!
Har inte helt koll på detta. Men det är väl någonting du måste göra ett aktivt val för, när du installerar varje program?

finns en del trådar på forumet
GLHF

Eftersom min son inte är lika noga som jag så vill jag kunna begränsa vad som installeras på OS-disken. Jag vill förhindra att program och spel installeras på C:. Windows har ju funnits ett tag så man tycker ju att det inte skulle vara helt omöjligt att införa begränsningar så att program inte kan installeras var som helst.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du skulle kunna låta bli att ge honom administratörsbehörighet så att han inte kan installera själv ?
Så länge man är admin kan man göra det mesta och har man då dålig diciplin så har man

En inte helt riskfri metod är att du pekar om ProgramFilesDir och ProgramFilesDir (x86) via registret, starta regedit och sök på dem, högerklicka och ändra, skriv in önskad sökväg typ byt C: mot D: eller var du nu skapat mapparna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kunna låta bli att ge honom administratörsbehörighet så att han inte kan installera själv ?
Så länge man är admin kan man göra det mesta och har man då dålig diciplin så har man

En inte helt riskfri metod är att du pekar om ProgramFilesDir och ProgramFilesDir (x86) via registret, starta regedit och sök på dem, högerklicka och ändra, skriv in önskad sökväg typ byt C: mot D: eller var du nu skapat mapparna.

Att inte låta honom ha administratörsrättigheter är ju givetvis en lösning, fast det blir inte populärt om jag uttrycker mig milt. Jag skulle istället vilja ge honom begränsade rättigheter så att OS-disken får vara ifred.

Att byta namn på OS-disken och döpa en annan disk till C: vågar jag mig inte på. Jag är ute efter en enkel och riskfri lösning. Tack för tipset dock

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska inte döpa om nått, bara peka om defaultmapparna för programinstallation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska inte döpa om nått, bara peka om defaultmapparna för programinstallation.

Låter ju intressant. Varför är det "en inte helt riskfri" metod?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem

Gör du fel i registret så riskerar du att få problem. som i värsta fall gör att du behöver ominstallera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Eftersom min son inte är lika noga som jag så vill jag kunna begränsa vad som installeras på OS-disken. Jag vill förhindra att program och spel installeras på C:. Windows har ju funnits ett tag så man tycker ju att det inte skulle vara helt omöjligt att införa begränsningar så att program inte kan installeras var som helst.

Skulle det hjälpa om du säger att du en gång i veckan kommer att ta bort allt som installeras på C:?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Skulle det hjälpa om du säger att du en gång i veckan kommer att ta bort allt som installeras på C:?

Det skulle kanske hjälpa. Men nu undersöker jag möjligheten att begränsa rättigheterna till C: genom inställningar i OS. Jag har ingen lust att sitta och avinstallera program på min sons speldator. Jag vill försöka att förhindra att de installeras istället. Finns det verkligen inget bra sätt att förhindra installation på C:?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Inte bättre att försöka utbilda han till hur man installerar program ordentligt. Så slipper du även toolbars och skit som följer med massa installers idag.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Inte bättre att försöka utbilda han till hur man installerar program ordentligt. Så slipper du även toolbars och skit som följer med massa installers idag.

Ja, man får tydligen inse att Windows fortfarande är ett oerhört primitivt OS där man inte ens kan tilldela olika rättigheter till användare.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Varör inte skapa en symbolisk länk?

MKLINK heter kommandot och enkelt förklarat, man skapar en mapp på D disken som heter Spel och sen skapar man en länk som ligger på C:\Spel men när man installerar spelen på samma ställe (C:\Spel) så hamnar det på D:\Spel istället.

Borde bli typ "MKLINK /J "C:\Spel" "D:\Spel".

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Varör inte skapa en symbolisk länk?

MKLINK heter kommandot och enkelt förklarat, man skapar en mapp på D disken som heter Spel och sen skapar man en länk som ligger på C:\Spel men när man installerar spelen på samma ställe (C:\Spel) så hamnar det på D:\Spel istället.

Borde bli typ "MKLINK /J "C:\Spel" "D:\Spel".

Det låter ju faktiskt lite intressant. Skulle man på så vis kunna styra över så att C:\Program hamnar på t.ex. E:\Program?

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

har ju detta på jobbet så, men hur det är har jag ingen anning,
jag skulle säga att du går till adminstatrions verktyg och kollar på datorhantering och sedan diskhantering?

där borde du kunna göra saker, om inte annat partionera disken/dölja disken(gömnma den?)

får kolla närmare på det när jag kommer hem. kommer inte in där på jobbdatorn

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hurrai:

har ju detta på jobbet så, men hur det är har jag ingen anning,
jag skulle säga att du går till adminstatrions verktyg och kollar på datorhantering och sedan diskhantering?

där borde du kunna göra saker, om inte annat partionera disken/dölja disken(gömnma den?)

får kolla närmare på det när jag kommer hem. kommer inte in där på jobbdatorn

Tack! Bra att det finns hjälpsamma människor i datorträsket

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Skrivet av QL:

Det låter ju faktiskt lite intressant. Skulle man på så vis kunna styra över så att C:\Program hamnar på t.ex. E:\Program?

Det borde inte vara några problem.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lacusmons:

Det borde inte vara några problem.

Jag hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=aNCtfcACAYo

Filmklippet beskriver hur man får Steam-spel att hamna på en mekanisk hårddisk istället för på SSD avsedd för enbart OS. "Det borde inte vara några problem" men tydligen så fungerar inte detta ihop med Origin-spel av någon anledning.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Jag hittade detta: https://www.youtube.com/watch?v=aNCtfcACAYo

Filmklippet beskriver hur man får Steam-spel att hamna på en mekanisk hårddisk istället för på SSD avsedd för enbart OS. "Det borde inte vara några problem" men tydligen så fungerar inte detta ihop med Origin-spel av någon anledning.

Spelar han bara spel från steam så ska det nog inte vara några problem

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av QL:

Ja, man får tydligen inse att Windows fortfarande är ett oerhört primitivt OS där man inte ens kan tilldela olika rättigheter till användare.

Eh, hur tänkte du där? Om man är Admin i vilket OS som helst så är man ju ADMIN!
Det är inget fel med Windows avseende denna aspekt!

Permalänk
Medlem

Steam och Origin kan pekas till en specifik hdd och sedan alltid installera där. Så används bara steam och origin så är det inga problem.
Är på jobbet nu så kan inte säga exakt var du hittar det men det är inte så svårt.

Permalänk
Medlem

Högerklicka på disken och ta bort skrivrättigheterna på hans användare till just c:

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Högerklicka på disken och ta bort skrivrättigheterna på hans användare till just c:

Det blir nog inte så bra om han inte kan skriva i sina egna temp-mappar. Däremot kanske att göra det på C:\Program kan vara vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QL:

Eftersom min son inte är lika noga som jag så vill jag kunna begränsa vad som installeras på OS-disken. Jag vill förhindra att program och spel installeras på C:. Windows har ju funnits ett tag så man tycker ju att det inte skulle vara helt omöjligt att införa begränsningar så att program inte kan installeras var som helst.

Du kan ju förinstallera STEAM och Origin tex, och peka ut den andra disken så att spelen hamnar där "by default" så att säga

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Högerklicka på disken och ta bort skrivrättigheterna på hans användare till just c:

ehhh ja det går nog inte så bra men bra förslag

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju egentligen så enkelt som att så länge sonen har ett adminkonto så är han svår att stoppa
Man kan ju peka om defaultmapparna:

Skrivet av mrqaffe:

En inte helt riskfri metod är att du pekar om ProgramFilesDir och ProgramFilesDir (x86) via registret, starta regedit och sök på dem, högerklicka och ändra, skriv in önskad sökväg typ byt C: mot D: eller var du nu skapat mapparna.

Men så länge någon är admin så kan de ju gå in och ändra bäst de vill om de vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Eh, hur tänkte du där? Om man är Admin i vilket OS som helst så är man ju ADMIN!
Det är inget fel med Windows avseende denna aspekt!

Jag tänkte så här: Det vore bra om man som ADMIN kunde differentiera rättigheterna man tilldelar åt olika användare som har tillgång till filsystemet. Olika användare eller grupper av användare ska kunna tilldelas rättigheter efter behov så att det inte bara är allt (ADMIN) eller inget som gäller.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av QL:

Jag tänkte så här: Det vore bra om man som ADMIN kunde differentiera rättigheterna man tilldelar åt olika användare som har tillgång till filsystemet. Olika användare eller grupper av användare ska kunna tilldelas rättigheter efter behov så att det inte bara är allt (ADMIN) eller inget som gäller.

Det finns inget enkelt sätt i win eftersom MS från början förutsatt att alla kör som admin, men om du vill pilla så kan du skräddarsy rättigheterna för en användare men det är mycket jobb med det, men du kan söka på group policy och hur det används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns inget enkelt sätt i win eftersom MS från början förutsatt att alla kör som admin, men om du vill pilla så kan du skräddarsy rättigheterna för en användare men det är mycket jobb med det, men du kan söka på group policy och hur det används.

"Det finns inget enkel sätt i Win" - Nej, det var det jag misstänkte. Att försöka angripa problemet genom att tilldela rättigheter till en viss enhet är även det ett "workaround". Om Windows hade fungerat som Linux så hade jag kunnat dela upp filsystemet på vilka fysiska enheter som helst utan problem.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Inte helt säker på om det kommer fungera optimalt.. Men du kan ju testa rucka lite på hans NTFS rättigheter till C:

Dold text