Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

DVI-D vs DisplayPort

Har tänkt köpa en skärm med upplösning 2560x1080 och jag vill fråga vilket skulle passa bättre för mitt GTX 660 kort?

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2012
Skrivet av Equilibrium:

Har tänkt köpa en skärm med upplösning 2560x1080 och jag vill fråga vilket skulle passa bättre för mitt GTX 660 kort?

Ska nog inte ha någon större betydelse!

Fractal Design R4 | i7 6700K | Asus Z170 Pro Gaming | Palit GTX 1080 GameRock Premium | 16GB DDR4 | Samsung 840 Pro
Asus ROG Swift PG248Q | Zowie EC2-A | CM Masterkeys Pro S | Sennheiser PC 360 G4ME

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011

Displayport är rent tekniskt sett den bästa kabeln av de två. Den har högre bandbredd än DVI-D och är bäst vid riktigt höga upplösningar som 4K. Men för dig spelar det ingen roll. Det kommer inte vara några skillnad i bildkvalité vilken du än väljer. Ta den som är billigast.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2009

har haft problem med att få dual-link DVI att sammarbeta på mitt AMD 6850, som ska stödja det, just saying. trodde först det vart fel på skärmen, Displayport kickade dock igång direkt.... utöver att den är betydligt smidigare att hantera.

Win11 pro | AMD i6 3670c 2.13ghz | Asus mode-kort delux | 16 GB 1337 MHz RAM
Nvidia 6850 | Intel 535ssd 120gb+ 350ssd 120gb | ~2 KB HDD
Fractal design K3 | motionscykel 650W | Dell 27 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av z0rks:

Ska nog inte ha någon större betydelse!

Skrivet av antepannte:

Displayport är rent tekniskt sett den bästa kabeln av de två. Den har högre bandbredd än DVI-D och är bäst vid riktigt höga upplösningar som 4K. Men för dig spelar det ingen roll. Det kommer inte vara några skillnad i bildkvalité vilken du än väljer. Ta den som är billigast.

Okej, så mitt kort kommer inte att ha några problem med att köra den här upplösningen för jag tycker jag läste på NVIDIAs hemsida att den bara stöder min upplösning genom DisplayPort.

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av Equilibrium:

Okej, så mitt kort kommer inte att ha några problem med att köra den här upplösningen för jag tycker jag läste på NVIDIAs hemsida att den bara stöder min upplösning genom DisplayPort.

Om det står så på deras hemsida kan det mycket väl stämma

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2013

Kör med DP, smidigare att koppla och fungerar alltid.

#1: x99 Deluxe-II | i7 6800k | GTX 980 | 64GiB | 950 Pro 512GB | Xonar STX | HD650
#2: Microserver Gen8 | G1610T | 16GiB ECC #3: QNAP TS-639 Pro | 6x4TB Raid6
#4: Intel S2600CP4 | 2x Xeon E5-2670 | 128GiB ECC | UnRAID 6.3.5 | 41TB
Smartphone: LG G5 | Android 6.0 | Shure SE535

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingfors
Registrerad
Jan 2013

Man tackar och bockar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Passar på att låna tråden lite, 2M-kabel DP-DP, fungerar det med en billig Deltaco-kabel? Vill ju inte att kabeln ska gå sönder inom något år, men den kommer väl å andra sidan inte tas i och ur så mycket.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - ASUS Xonar DX - ASUS Strix 7.1 Gaming Headset - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop