Permalänk
Medlem

Kylning för AMD FX-9370

Hej Sweclockers!

Jag införskaffade mig nyligen en ny processor, AMD FX-9370 som en uppgradering från min förra. Det jag däremot inte tänkte på vad att min nuvarande processor har en pissig fläkt, och den nya CPUn kommer behöva något betydligt bättre.
Har tittat lite här på forumet, och många av er verkar tycka att denna är något att ha, men jag är själv osäker på vad jag ska köra på.
Är det vattenkylning som gäller, eller räcker vanliga fläktar?

Permalänk
Medlem

Du ska ha en fet luftkylare, den kommer prestera bättre, låta mindre och hålla mycket längre än en H80i.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Färdiga vattenkylare med enkel radiator kyler bara halvbra. Hade hellre kollat på H100i eller liknande med dubbel rad om du behöver kylprestandan, finns väldigt bra tornkylare annars som Noctua NH-D14, Phanteks TC14PE eller Thermalright Silver Arrow. Tornkylare är tystare men kräver mer plats. Vad har du för chassi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Färdiga vattenkylare med enkel radiator kyler bara halvbra. Hade hellre kollat på H100i eller liknande med dubbel rad om du behöver kylprestandan, finns väldigt bra tornkylare annars som Noctua NH-D14, Phanteks TC14PE eller Thermalright Silver Arrow. Tornkylare är tystare men kräver mer plats. Vad har du för chassi?

Kör på detta chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Du ska ha en fet luftkylare, den kommer prestera bättre, låta mindre och hålla mycket längre än en H80i.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=960281

Vet dock inte om den får plats! D:

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiH:

Ok enligt produktspec på deras hemsida gäller max 165mm höga kylare, Noctua NH-D14 är 160mm så den borde passa, om den inte slår i moderkortet vilket jag tvivlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Ok enligt produktspec på deras hemsida gäller max 165mm höga kylare, Noctua NH-D14 är 160mm så den borde passa, om den inte slår i moderkortet vilket jag tvivlar på.

Schysst! Enligt hemsidan ingår också kylpasta, så det är väl bara att beställa och installera, eller hur?

Permalänk
Medlem

Ja det blir nog tajit med något bättre i det chassit. Skulle säga minst en 2x120mm om du ska ha en AIO vattenkylning. Annars är det ju tyvär bara det bästa i luftväg som kommer vara tillräckligt.
Kör själv en FX9550 i 5ghz och kyler med en Swiftech H320 !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Blir verkligen amd så varma ? hade för mig att amd höll sig ganska svala nu för tiden.. Själv har jag kört på slutna vattenkylare till både amd och intel sista åren nu och kommer aldrig gå tillbaka till dom där sketna tornkylarna som folk verkar hålla så varmt om hjärtat.. Stora klumpiga , jobbiga att montera , tar ofta en eller fler minnesplatser när skiten väl sitter på plats. Nej tack.. kör H80 nu och min 2500k @ 4.5ghz ligger 90% av tiden på runt 50c i load helt ok för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Blir verkligen amd så varma ? hade för mig att amd höll sig ganska svala nu för tiden.. Själv har jag kört på slutna vattenkylare till både amd och intel sista åren nu och kommer aldrig gå tillbaka till dom där sketna tornkylarna som folk verkar hålla så varmt om hjärtat.. Stora klumpiga , jobbiga att montera , tar ofta en eller fler minnesplatser när skiten väl sitter på plats. Nej tack.. kör H80 nu och min 2500k @ 4.5ghz ligger 90% av tiden på runt 50c i load helt ok för mig.

FX-serien utvecklar väldigt mycket värme när man överklockar dem

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Blir verkligen amd så varma ? hade för mig att amd höll sig ganska svala nu för tiden.. Själv har jag kört på slutna vattenkylare till både amd och intel sista åren nu och kommer aldrig gå tillbaka till dom där sketna tornkylarna som folk verkar hålla så varmt om hjärtat.. Stora klumpiga , jobbiga att montera , tar ofta en eller fler minnesplatser när skiten väl sitter på plats. Nej tack.. kör H80 nu och min 2500k @ 4.5ghz ligger 90% av tiden på runt 50c i load helt ok för mig.

som han förra sa så blir amd cpu väldigt varma vid oc , orginal på min 8350 så ligger den på 25-30c med h110 kylning men med oc på 4,8ghz så ligger den på 55-65c beroende spel så det blir en jäkla skillnad i värme

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Färdiga vattenkylare med enkel radiator kyler bara halvbra. Hade hellre kollat på H100i eller liknande med dubbel rad om du behöver kylprestandan, finns väldigt bra tornkylare annars som Noctua NH-D14, Phanteks TC14PE eller Thermalright Silver Arrow. Tornkylare är tystare men kräver mer plats. Vad har du för chassi?

De kyler inte halvbra de kyler bra. Från sweclockers test av H80

I jämförelse med konkurrenterna presterar dessutom H80 utomordentligt bra och tar plats som en av de mest effektiva kylarna som någonsin satt sin fot i SweClockers testlabb.

Permalänk
Medlem

vet inte vilken spänning 9370 körs i, min 8350körs iaf 4.6ghz i 1.464 volt med Phanteks TC14PE påautomatiska fläktar(går oftast i 700rpm) och det håller tempsen på 60 cores / 70 sockel full load.

kanske går o jämföra till 9370 beroende på spänningen den kör

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Blir verkligen amd så varma ? hade för mig att amd höll sig ganska svala nu för tiden.. Själv har jag kört på slutna vattenkylare till både amd och intel sista åren nu och kommer aldrig gå tillbaka till dom där sketna tornkylarna som folk verkar hålla så varmt om hjärtat.. Stora klumpiga , jobbiga att montera , tar ofta en eller fler minnesplatser när skiten väl sitter på plats. Nej tack.. kör H80 nu och min 2500k @ 4.5ghz ligger 90% av tiden på runt 50c i load helt ok för mig.

min "sketna" enorma tornkylare var:

lättare att montera änn en hyper 212
kyler grymt bra är i princip ljudlös
tar inga minnesplatset eftersom jag kör LP minnen
sen är inte risken direkt stor att den läcker vatten vilket kan vara en risk med slutna kylare.

just det den var billigare änn motsvarande vattenpaket också.

Visa signatur

3900x | 2080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxius:

Blir verkligen amd så varma ? hade för mig att amd höll sig ganska svala nu för tiden.. Själv har jag kört på slutna vattenkylare till både amd och intel sista åren nu och kommer aldrig gå tillbaka till dom där sketna tornkylarna som folk verkar hålla så varmt om hjärtat.. Stora klumpiga , jobbiga att montera , tar ofta en eller fler minnesplatser när skiten väl sitter på plats. Nej tack.. kör H80 nu och min 2500k @ 4.5ghz ligger 90% av tiden på runt 50c i load helt ok för mig.

Slutna vattenkylare har dålig livslängd, vattnet blir dåligt och dom börjar läcka, så ha det i åtanken att efter nåra år bör den bytas ut. Sen brukar dom låta mer då dom har en pump som inte tornkylarna har.

Jag rekommenderar en noctua eller phantec tornkylare runt 600-800kr det är bra skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Slutna vattenkylare har dålig livslängd, vattnet blir dåligt och dom börjar läcka, så ha det i åtanken att efter nåra år bör den bytas ut. Sen brukar dom låta mer då dom har en pump som inte tornkylarna har.

Jag rekommenderar en noctua eller phantec tornkylare runt 600-800kr det är bra skit.

Vad grundar du det påståendet på, källor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Vad grundar du det påståendet på, källor?

För att vattnet blir förorenat i vattenkylningar det är ett faktum, dom kräver underhåll och i slutna system så är det svårt och underhålla dom. Tillslut kommer det gägga ihop, och sen så har jag sett så många som haft problem med läckage, och det brukar vara pumpen. När jag snackar om ljudnivå så vet jag det själv då jag har ägt både och. Jag föredrar luftkylarna och ska det vara vatten ska det vara "äkta" vattenkit och inte slutna system som H80 osv, det är vad jag tycker och någon fakta har jag inte eller för den delen.

Har du själv källa/fakta på att så inte är fallet kan du gärna citera mig, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

För att vattnet blir förorenat i vattenkylningar det är ett faktum, dom kräver underhåll och i slutna system så är det svårt och underhålla dom. Tillslut kommer det gägga ihop, och sen så har jag sett så många som haft problem med läckage, och det brukar vara pumpen. När jag snackar om ljudnivå så vet jag det själv då jag har ägt både och. Jag föredrar luftkylarna och ska det vara vatten ska det vara "äkta" vattenkit och inte slutna system som H80 osv, det är vad jag tycker och någon fakta har jag inte eller för den delen.

Har du själv källa/fakta på att så inte är fallet kan du gärna citera mig, tack

tänkte bara säga att jag har kört med h50 och h110 som nu används , h50 är 3.5år gammalt och fungerar än utan minsta minskning i kylnings prestanda , h110 kan jag inte svara riktigt än då den är bara 4 månader nu , finns säkert dåliga exemplar av olika modeler och alla kan ha byggt fel så det läcker , men av det jag har haft så ser jag inga problem förutom att jag förväntade mig mer av min h110 än vad den klarar av.

faktan är bara det jag själv upplevt

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz