Frågor angående att skicka dator med Posten

Permalänk
Medlem

Frågor angående att skicka dator med Posten

Hej!, det är så att mitt stationära dator plötsligt slocknade och luktade lite smått bränt och med ett par email med kompletts support så fick jag en frakthandling för att skicka tillbaka datorn till komplett. Så jag har några frågor angående hur man bör paketera datorn för att den ska komma fram oskadd.

Datorns mått: Längd 52cm bredd 22cm höjd 51cm

Med tanke på måtten vart finns det möjlighet att få tag i någon typ av kartong som man kan paketera och fylla i en hel del frigolit och bubbelplast?

Har Posten några speciella krav angående tyngre paket som har frakthandlig eller är det bara ifall man personligen skickar något?

Samt hur mycket frigolit bör vara på sidorna samt botten och toppen i kartongen? Har ett par skivor som går att skära ut som är ca 4-10 cm tjocka och jag undrade ifall det borde räcka.

Tack i förhand!

Permalänk
Postnord

Svar från Posten

Hej,

Tänk på att paketera ordentligt då paketen går på band genom våra terminaler. Vi brukar säga att ett paket ska klara ett fall på 1 meter. Det är viktigt att datorn ligger tätt packat så att den inte ligger och slår i paketet. Avvänd gärna frigolit, det är bättre med för mycket än för lite.

Maxmått för paket du lämnar in hos ombud:
Längd 1,5 meter, Längd + omkrets får ej överstiga 3 meter, Max 20 kilo

> Omkretsen räknas ut på följande sätt:
Längd x 1, Bredd x 2, Höjd x 2

Då du har fått en fraktsedel kan du ringa vår transportbokning för upphämtning av paketet. Ringer du innan kl 14:00 kommer vi oftast samma dag och hämtar paketet. Postens transportbokning: 0771 333310, knappval 1 Öppet vardagar 08:00-18:00

Mvh Malin Postens kundservice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Posten AB:

Hej,

Tänk på att paketera ordentligt då paketen går på band genom våra terminaler. Vi brukar säga att ett paket ska klara ett fall på 1 meter. Det är viktigt att datorn ligger tätt packat så att den inte ligger och slår i paketet. Avvänd gärna frigolit, det är bättre med för mycket än för lite.

Maxmått för paket du lämnar in hos ombud:
Längd 1,5 meter, Längd + omkrets får ej överstiga 3 meter, Max 20 kilo

> Omkretsen räknas ut på följande sätt:
Längd x 1, Bredd x 2, Höjd x 2

Då du har fått en fraktsedel kan du ringa vår transportbokning för upphämtning av paketet. Ringer du innan kl 14:00 kommer vi oftast samma dag och hämtar paketet. Postens transportbokning: 0771 333310, knappval 1 Öppet vardagar 08:00-18:00

Mvh Malin Postens kundservice

Det var ju en trevlig överraskning att Posten har ett konto Ni har verkligen smugit er in här

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

trodde jag inte! att Posten fanns på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Tack så mycket av ert svar då det hjälpte med en del av frågorna jag hade.

Fortfarande lite osäker på vart man kan få tag i någon stor kartonger antagligen genom nätet eller någon butik som är tillräckligt stor för att rymma en dator, frigolit samt bubbelplast.