Permalänk

Oklar BSOD

Hej.

Jag har börjat få en oklar BSOD dom senaste dagarna. Vad jag vet har jag inte gjort eller installerat något speciellt.

Här är en RAR med mina dumps:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39493274/FILES/Minidump.r...

Jag har även stött på svart skärm och loopande ljud utan BSOD. Men ibland kommer även det. 90% av gångerna så sker det när jag tabbar upp eller startar upp CSGO. En gång fick jag det när jag ändrade lite inställningar i drivrutinerna.

Jag sålde mitt ena graffikort för någon vecka sedan och detta har börjat ske efter det. Men det låter oklart. Jag gjorde en ren install av Nvidias Drivers precis och det hjälpte in.

Permalänk
Medlem

Har du testat ett minnes test?
I 90% av alla BSOD jag har haft , har det varit ett minne som felat.
Kör du på Windows 7 , finns det ett minnes test som heter Minnesdiagnostikverktyget.

1. Öppna Minnesdiagnostikverktyget genom att klicka på Start-knappen och sedan klicka på Kontrollpanelen. Skriv Minne i sökrutan och klicka på Analysera datorns minnesproblem.¤ Administratörsbehörighet krävs Om du uppmanas att ange administratörslösenord eller bekräftelse, följer du uppmaningen.

2.Välj när du vill köra verktyget.

Lycka till , Med vänlig hälsning Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk

Jag har på engelska men jag antar att du menar "Windows Memory Diagnostic"?

EDIT
Jag körde testet och det verkade inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har på engelska men jag antar att du menar "Windows Memory Diagnostic"?

EDIT
Jag körde testet och det verkade inte vara några problem.

Windows eget minnes diagnostik är inte mycket att hurra för.
Gå in på www.memtest.org ladda ner för USB, låt köra 8+ timmar.
Är du helt errorfri efter det så kan du troligtvis utesluta minnesfel, har du så lite som 1 fel så har du antingen ett hårdvarufel eller ett enkelt inställningsfel.

Edit: fel adress först.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

har du så lite som 1 fel så har du antingen ett hårdvarufel eller ett enkelt inställningsfel.

Vad menar du med inställningsfel? Är det hårdvarufel så är det bara att kasta minnena eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Vad menar du med inställningsfel? Är det hårdvarufel så är det bara att kasta minnena eller?

I BIOS har du en massa inställningar för dina minnen, de kan få för lite spänning eller ha fel timings osv, men börja med att testa dem för att se om felet ligger där öht.
Och är de defekta så är det bara att byta ut dem, inget att göra åt saken.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Skrivet av TiasE:

I BIOS har du en massa inställningar för dina minnen, de kan få för lite spänning eller ha fel timings osv, men börja med att testa dem för att se om felet ligger där öht.
Och är de defekta så är det bara att byta ut dem, inget att göra åt saken.

Jag har aldrig tweakt mina settings för RAM i BIOS. Så det låter inte så troligt.

Ska göra ett stresstest senare. Om det dock visar sig att det inte är mina minnen, vad kan det då vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har aldrig tweakt mina settings för RAM i BIOS. Så det låter inte så troligt.

Ska göra ett stresstest senare. Om det dock visar sig att det inte är mina minnen, vad kan det då vara?

Hårddisk, moderkort eller grafikkort skulle jag tippa på.
De 3 blåskärmar du länkat till pekar på minnesfel allihop så det kan va något som inte går att läsa på disken, nåt cacheminne eller trasig minnessockel på moderkortet eller ditt VRAM.

Edit: och om du inte tweakat dina minnen i BIOS så gissar jag att de körs i default hastighet? Isf går de i fel hastighet då default är 1333MHz, gissar att du använder minnen specade för iaf 1600? Dock så ska det inte påverka stabiliteten negativt att köra de långsammare än de är specade för.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag har på engelska men jag antar att du menar "Windows Memory Diagnostic"?

EDIT
Jag körde testet och det verkade inte vara några problem.

Okej.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Skrivet av TiasE:

Hårddisk, moderkort eller grafikkort skulle jag tippa på.
De 3 blåskärmar du länkat till pekar på minnesfel allihop så det kan va något som inte går att läsa på disken, nåt cacheminne eller trasig minnessockel på moderkortet eller ditt VRAM.

Edit: och om du inte tweakat dina minnen i BIOS så gissar jag att de körs i default hastighet? Isf går de i fel hastighet då default är 1333MHz, gissar att du använder minnen specade för iaf 1600? Dock så ska det inte påverka stabiliteten negativt att köra de långsammare än de är specade för.

Nästan allt i min burk är 1 år gammalt. Bara mina minnen som är 2-3 år gamla.
OS körs på 240GB SSD. Dom ska väl inte krångla?
Grafikkortet är också väldigt nytt och jag har aldrig sett några farliga temperaturer (60C i spel), droppande fps eller artifacts.

Jag har inte tweakat något i BIOS manuellt. Det finns dock olika Presets. Tex; Optimized, Safe, Gamer, Extreme, Normal etc. Dess är främst för CPU clockning men dom kanske även gäller för RAM. Jag har iaf provat alla och ingen tycks fixa min BSOD.

Permalänk
Medlem

2 olika drivrutiner anges som kraschorsak i dina 3dumpar... win32k.sys och nvlddmkm.sys. Den sistnämnda är en nVidia-drivare. Kraschadressen är ntoskrnl i alla 3 dumparna.
Jag hade börjat med att uppgradera BIOS och uppdatera samtliga drivrutiner till senaste version från moderkortets/datorns hemsida, om det inte redan är gjort.
Fortsätter den krascha efter det, kan man befara hårdvarufel.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

2 olika drivrutiner anges som kraschorsak i dina 3dumpar... win32k.sys och nvlddmkm.sys. Den sistnämnda är en nVidia-drivare. Kraschadressen är ntoskrnl i alla 3 dumparna.
Jag hade börjat med att uppgradera BIOS och uppdatera samtliga drivrutiner till senaste version från moderkortets/datorns hemsida, om det inte redan är gjort.
Fortsätter den krascha efter det, kan man befara hårdvarufel.

Är det helt riskfritt att uppdatera BIOS? Vill inte gå miste om en massa information på datorn. Datorn har dock rullat på i ett år. Låter det inte lite skumt om det skulle vara mjukvara som felade? Låter mer som hårdvara.

EDIT
Finns många uppdatereingar till moderkortet. Vilka ska man köra?

Permalänk
Medlem

Det är inte ett dugg konstigt att felaktig bios visar sig först efter lång tid. Det brukar dyka upp just vid systemförändringar, typ ändringar i hårdvarukonfigurationen eller drivrutinsuppdateringar.
BIOS-uppgradering är i det närmaste riskfritt om man inte klantar till det något alldeles otroligt. Det krävs i princip ett strömavbrott, eller liknande, precis i flash-ögonblicket för att en bios-flash skall gå åt pipsvängen, och det är i så fall bios-kretsen som ryker... inte din data. Du bör förstås uppgradera "offline"... alltså med det flash-verktyg som finns i bios.
Vad gäller drivrutinerna, är det främst chipset, grafik, ljud och nätverksdrivare som du bör koncentrera dig på. Om du talar om vad du har för kort, kan jag göra en närmare koll.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Det är inte ett dugg konstigt att felaktig bios visar sig först efter lång tid. Det brukar dyka upp just vid systemförändringar, typ ändringar i hårdvarukonfigurationen eller drivrutinsuppdateringar.
BIOS-uppgradering är i det närmaste riskfritt om man inte klantar till det något alldeles otroligt. Det krävs i princip ett strömavbrott, eller liknande, precis i flash-ögonblicket för att en bios-flash skall gå åt pipsvängen, och det är i så fall bios-kretsen som ryker... inte din data. Du bör förstås uppgradera "offline"... alltså med det flash-verktyg som finns i bios.
Vad gäller drivrutinerna, är det främst chipset, grafik, ljud och nätverksdrivare som du bör koncentrera dig på. Om du talar om vad du har för kort, kan jag göra en närmare koll.

Hej.

Här kommer lite info:
BIOS - 12/26/12 Version 34.04
Moderkort - Asus Rampage IV Formula

Jag hade aldrig uppgraderat BIOS innan jag köpte det här moderkortet så jag var lite lost men det borde väl ha gått rätt till? Annars borde jag väl ha märkt av det direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4D4SS:

Jag hade aldrig uppgraderat BIOS innan jag köpte det här moderkortet så jag var lite lost men det borde väl ha gått rätt till? Annars borde jag väl ha märkt av det direkt.

Nej, du har allt lyckats med den tidigare BIOS-uppgraderingen, annars hade du som sagt märkt det omedelbart.
Det har kommit en del stabilitetsuppdateringar sedan dess, så jag tycker absolut att du skall uppgradera igen.
Drivrutiner kan du i princip köra in senaste version av allt. Det gör ingen skada i alla fall. Tilläggsprogrammen och Hotfix kan du hoppa över, om du inte använder något av det.
Vet inte hur du uppgraderade bios förra gången, men jag rekommenderar Asus EZ Flash. Kolla i manualen om du är osäker. Där finns bra instruktioner.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Nej, du har allt lyckats med den tidigare BIOS-uppgraderingen, annars hade du som sagt märkt det omedelbart.
Det har kommit en del stabilitetsuppdateringar sedan dess, så jag tycker absolut att du skall uppgradera igen.
Drivrutiner kan du i princip köra in senaste version av allt. Det gör ingen skada i alla fall. Tilläggsprogrammen och Hotfix kan du hoppa över, om du inte använder något av det.
Vet inte hur du uppgraderade bios förra gången, men jag rekommenderar Asus EZ Flash. Kolla i manualen om du är osäker. Där finns bra instruktioner.

Hej igen. Tack för formellt och snabbt svar!
Har inte manualen i detta hem. Men jag antar att lite youtube tittande kan hjälpa mig med "Asus EZ Flash". Återkommer imorgon. Har inte fått någon BSOD idag iaf.

Permalänk
Medlem

Manualen finns som PDF på moderkortets hemsida.