Alienware: "Nya Steam Machines varje år"

Permalänk
Melding Plague

Alienware: "Nya Steam Machines varje år"

En av Valves partner för konceptet Steam Machines är Alienware, som planerar släppa en ny modell årligen. Samtidigt framgår att bolagets maskin får begränsade konfigurationsmöjligheter.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dra på trissor, de har gjort en konsol.

Visa signatur

Spelburken: | Corsair Carbide Air 540 | ASUS Gryphon Z87 | Core i7-4770K @ 4,0 GHz | Kingston HyperX 16 GB DDR3 | Nvidia GeForce GTX 1070 Ti 8 GB | Chieftec A-135 850W | WDC Green/Blue 2 TB | Samsung 840 EVO 120GB / 500 GB |
Arbetsburken: | MacBook Pro 15" | Late 2011 | 2.2 GHz Intel Core i7 | 8 GB 1333 MHz DDR3 | AMD Radeon HD 6750M 512 MB |

Permalänk
Medlem

Att inte ge stöd för egna uppgraderingar är som att inte ge stöd för mods: ett tecken på girighet.

Permalänk
Medlem

Känns som Alienware i ett nötskal på något sätt. För Steam Machines-konceptet som helhet är det dock ett ickeproblem. De som vet vad de kommer vilja uppgradera i framtiden har många andra tillverkare att vända sig till.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Min uppfattning är att de som köper Alienwares maskiner är sådana som aldrig skruvar i dem, de vill bara ha något färdigt med bra prestanda som de inte behöver göra något med, så jag har hela tiden tagit för givet att Alienwares steamboxar inte kommer vara särskilt konfigurerbara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

CPU/Grafikkort fastlödt på moderkortet? Annars så måste man väl kunna uppgradera till en ny processor eller grafikkort av samma storlek och TDP? Kanske inte jättesmidigt men för att stoppa det helt så skulle jag nästan tro att de har medvetet lagt in hinder...

fast jag har inte sett hur den ser ut på insidan så jag kan såklart ha fel.

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag bygga min egen steam machine så mig rör det inte. Att den inte går att uppgradera stör mig inte heller då jag antar att folk som köper alien produkter inte hade tänkt göra det heller.

Vad som är förvånande är dock att dom sätta priset runt xbox one. Med tanke på aliens prisvärdhet så lär det inte vara några monstermaskiner och då lär man behöva byta varje/vartannat år. 5k speldator håller ju inte allt för länge även om spelade vid tvn inte nödvändigtvis måste ske i 1080.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Kluven i frågan, det är lätt att kasta lite skit eftersom vi gillar att kunna skruva i maskinerna. MEN samtidigt antar jag att om man vill ha riktigt bra prestanda i litet format så krävs det en hel del customlösningar. Och det är ju bättre att i förväg gå ut och säga att "det inte går" även om det iaf delvis går att uppgradera för den händige, än att ge förhoppningar om att det är lätt att uppgradera maskinen och sedan får skit från communityn när det inte alls är speciellt lätt. De kanske rent av släpper uppgraderingskit om efterfrågan är tillräcklig men vill inte binda sig till några löften.

Permalänk
Medlem

Ni kan lugna er för att slänga ut kommentarer på grund av att de vill släppa en ny maskin varje år. Så gör nästan alla tillverkare. Titta bara till exempel på spel-laptops från MSI och Asus, ny modell varje år. Det är inte som när spelföretag släpper ett nytt spel i samma serie varje år.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var en av grundpelarna med Steam Machines att dom gick att konfigurera. Det här blir ju mer eller mindre som en vanlig konsol.

Permalänk
Medlem

Jag ser absolut ingen marknad för denna pryl, kör hellre PC rakt av. Vill jag ha ny konsol köper jag Ps4 när den väl blir tillgänglig...

Permalänk
Medlem

....Hur tänker dem egentligen?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem

För det blir absolut inte kostsamt för oss konsumenter... jag tror att idén med att bygga en egen HTPC med Steam OS, som man kan uppgradera, är det bästa valet.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

E

Den stora fördelen med en konsol är ju just att man kan köpa en, och veta att alla spel kommer lira med hyffsad framerate. Enda fram till end of life.

Således förstår jag inte steam-machine konceptet fullt ut. Man kan själv sätta ihop väldigt snygga och kompakta lösningar med samma specs. Installera Windows, och köra vanliga steam för spel, XBMC för resten.

Ovissheten med utdaread hårdvara blir kvar, men det blir mycket enklare att lösa det med en uppgradering.

Permalänk
Medlem

Men hela grejen med steammachines var ju att man kan ha en klen maskin som sen kan streama från din huvudpc. Varför vill man då ha ett monster vid tv'n?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

varför inte bara köpa ett corsair 250d,litet kompakt och bra luftflöde.
lättare att uppgradera + får chansen att välja sina egna komponeter.

Visa signatur

Arbets Riggen----------------------------------------LAN Riggen
Chassi corsair 650d-----------------------------------Chassi corsair 250d
Moderkort Asrock Extreme4------------------------Moderkort ASUS VI IMPACT
CPU 3570K 4.6 ghz------------------------------------CPU i7-4770K 4.5 ghz
GPU Msi Gtx 660Ti Power Edition SLI---------------GPU GTX Titan Black

Permalänk
Medlem

Alltså.. det känns som om detta kommer påverka spel från Valve negativt när det kommer till grafik.
För hur långt bak i deras serie ska ett nytt spel funka tillfredsställande på?

"en ny modell årligen"

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ni kan lugna er för att slänga ut kommentarer på grund av att de vill släppa en ny maskin varje år. Så gör nästan alla tillverkare. Titta bara till exempel på spel-laptops från MSI och Asus, ny modell varje år. Det är inte som när spelföretag släpper ett nytt spel i samma serie varje år.

Fast hela poängen med Stweam Machines var väl ändå att skapa en stabilitet i HW-uppsättning så att speltillverkare kan optimera spelen för en mer specifik HW? Om man skall ha flera olika uppsättningar med Steam Machines som skall uppdateras årligen... då är vi ju tillbaka i ruta 1. Dvs PC med oändliga HW-uppsättningar. De har ju redan visat med koncepten hittils att en Steam Machine kan ha allt från integrerad grafik till ett Titan. Skall de hålla på och uppdatera alla dessa spridda varianter årligen, så ser i alla fall inte jag fördelen mot PC längre.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Slutpris: 25000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Slutpris: 250000kr?

Fixed it for you

On topic:

Varför skulle man köpa en AW före andra Steam Machines? Speciellt som denna inte går att uppgradera i efterhand.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Betala dyra pengar för en PC som inte du kan uppgradera. Inte en chans i helvetet jag skulle köpa Steam machine framför PS4. Kanske kan bli bra om ett par år, men dom har en lång väg att gå innan plattformen kan visa sig mogen och konkurrenskraftig för Playstation och Xbox.

Permalänk
Skrivet av Youjimbo:

Fast hela poängen med Stweam Machines var väl ändå att skapa en stabilitet i HW-uppsättning så att speltillverkare kan optimera spelen för en mer specifik HW? Om man skall ha flera olika uppsättningar med Steam Machines som skall uppdateras årligen... då är vi ju tillbaka i ruta 1. Dvs PC med oändliga HW-uppsättningar. De har ju redan visat med koncepten hittils att en Steam Machine kan ha allt från integrerad grafik till ett Titan. Skall de hålla på och uppdatera alla dessa spridda varianter årligen, så ser i alla fall inte jag fördelen mot PC längre.

Samma här, nu är det bara en vanlig PC?

Permalänk
Medlem

Till en början tyckte ja steammachine verkade kul. Idag ser jag inte längre poängen. Det verkar bli vilken PC som helst. Troligen godkänd an Valve med Steam os som egentligen ända skillnad.

Vem lurar de eller lurar vi oss själva?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CTH:

CPU/Grafikkort fastlödt på moderkortet? Annars så måste man väl kunna uppgradera till en ny processor eller grafikkort av samma storlek och TDP? Kanske inte jättesmidigt men för att stoppa det helt så skulle jag nästan tro att de har medvetet lagt in hinder...

fast jag har inte sett hur den ser ut på insidan så jag kan såklart ha fel.

Burken Alienware visar upp är extremt liten för ett gamingsystem så skulle gissa på
att det är helt custom komponenter i den.

Permalänk
Avstängd

Kan man byta hårddisk på den?
Det kan man ju t.o.m göra på Xbox och PlayStation, så den hoppas jag man kan göra på Alienwares Steam Machine också.
Annars vore det ju riktigt puckat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Kan man byta hårddisk på den?
Det kan man ju t.o.m göra på Xbox och PlayStation, så den hoppas jag man kan göra på Alienwares Steam Machine också.
Annars vore det ju riktigt puckat.

Går det verkligen på Xboxen?
I.a.f. på 360 var det ju blockat.

Permalänk
Avstängd

De kunde ju lika bra sålt chassit och handkontrollen bara, nu känns det bara onödigt. Ny stram machines varje år? Tror jag håller mig till min PC och kanske köper en handkontroll senare.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att hemmabyggarna är målgruppen här. Dem släpper SteamOS för nedladdning och egen installation så att vi kan bygga våra egna burkar om vi vill. Steam Machines målgrupp är snarare dem som går till elgiganten eller siba och köper sin färdiga dator där.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Till en början tyckte ja steammachine verkade kul. Idag ser jag inte längre poängen. Det verkar bli vilken PC som helst. Troligen godkänd an Valve med Steam os som egentligen ända skillnad. [...]Skickades från m.sweclockers.com[/size]

Ja, vad trodde du att en SteamMachine var för något då? Det har varit väldigt tydligt ända från dag 1 precis vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Burken Alienware visar upp är extremt liten för ett gamingsystem så skulle gissa på
att det är helt custom komponenter i den.

Alternativt laptop liknande hårdvara. MXM gfx o nån i5. Fast i prisklassen och med tanke på AWs prispåslag så lutar det nog mer åt AMD med gfx i cpun.

I nuläget kanske det inte ses som prisvärt med tanke på att det precis kommit nya konsoller men om 5 år lär det va ett betydligt bättre alternativ. PS o Xbox känns redan slöa hårdvarumässigt, dock prisvärda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)