Hur söker jag efter filer med ett speciellt antal nummer? Ex. **-*****, inte **-****.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Leksand
Registrerad
Jan 2008

Hur söker jag efter filer med ett speciellt antal nummer? Ex. **-*****, inte **-****.

Jag skulle behöva söka igenom ett stort antal filer där det finns ett visst antal med felaktigt namn.

De med rätt namn är skrivet med siffror i denna ordning: **-****. Alltså två siffror följt av bindestreck och fyra siffror till.

Här har det nu smugit sig in en del filer med en extra siffra på slutet vilket gör att allt blir kaos!

Nu vill jag kunna leta reda på dessa bastarder och behöver således hitta alla filer med filnamn i denna ordningen: **-*****. Alltså två siffror följt av bindestreck och fem siffror.

Jag sitter i Windows 7.

Skulle någon vilja hjälpa mig är jag väldigt tacksam!

Dator: Asrock fatal1ty pro gen 3 | i7 2600k |MSI HD7970| 16GB Vengeance DDR3 | 180 GB Intel 330| Fractal Design Newton 1000W | Corsair obsidian 800D
Kamerautrustning: Canon EOS 5D MK III, 5D, 500D & Ixus 70 | Canon EF 16-35/2,8L | 50/1,4 | 50/2,5 macro | EF 70-200/2.8L IS II | Speedlite 580 & 430EXII |
http://www.faniskogen.sceneofdecay.com | Datorgalleri

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Mar 2005

Hej!

Här har du en enkel -bat fil som raderar alla filer med den extra siffran i den katalogen du specificerar.

@echo off set "folder=c:\test" for /f "usebackq tokens=* delims=" %%a in (`dir /b "%folder%\*.*"`) do call :process "%%~a" goto :eof :process set "filename=%~1" set "cnt=0" :loop if not defined filename goto continue set /a cnt+=1 set "filename=%filename:~1%" goto loop :continue if not %cnt%==12 goto :eof set "filename=%~1" echo Raderar %filename% del "%folder%\%filename%" goto :eof

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu