Min överklock verkar inte fungera, mutlipeln ändrar sig ej (ivy brigde)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006

Min överklock verkar inte fungera, mutlipeln ändrar sig ej (ivy brigde)

Hej, kort och gott, läst alla möjliga guider om överklockning till ivy brigde.

Sitter på en ivy brigde i5 @3,4 turbo 3,8 stock
Moderkort Gigabyte z77x -udh3
ram 8 gb
nätagg: nxtz hale 90 850 w gold

Har börjat med att undersöka och testa vad min dator klarar av i stockhastigheter genom att sänka vcoren (by default i bios var den ganska högt ställd) och
nu hittat en stabil nivå på vcore på 1.040 då datorn bootar upp och klarar av ett stresstest i OCCT i över en timme. Under alla dessa tester hade jag turbon påslagen i bios. Nu tänkte jag börja överklocka sakta och säkert, ställer in multipeln på 39 dvs ett högre än jag hade i alla andra tester.

Datorn bootar upp. Startar cpu-z, och ser att klocken ligger kvar på 3.8 samt multipeln. Okej...well jag drar igång OCCT för att kolla om cpu-z bara jävlas men jag får samma info i OCCT. Går tillbaka till bios, jag kanske inbillade mig att jag ökade multipeln? Nope, den står på 39.

Var någonstans har jag gjort fel?

Mvh Daniel

edit: det är en "K" processor så mulitpeln ska fungera

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av dafuu:

Hej, kort och gott, läst alla möjliga guider om överklockning till ivy brigde.

Sitter på en ivy brigde i5 @3,4 turbo 3,8 stock
Moderkort Gigabyte z77x -udh3
ram 8 gb
nätagg: nxtz hale 90 850 w gold

Har börjat med att undersöka och testa vad min dator klarar av i stockhastigheter genom att sänka vcoren (by default i bios var den ganska högt ställd) och
nu hittat en stabil nivå på vcore på 1.040 då datorn bootar upp och klarar av ett stresstest i OCCT i över en timme. Under alla dessa tester hade jag turbon påslagen i bios. Nu tänkte jag börja överklocka sakta och säkert, ställer in multipeln på 39 dvs ett högre än jag hade i alla andra tester.

Datorn bootar upp. Startar cpu-z, och ser att klocken ligger kvar på 3.8 samt multipeln. Okej...well jag drar igång OCCT för att kolla om cpu-z bara jävlas men jag får samma info i OCCT. Går tillbaka till bios, jag kanske inbillade mig att jag ökade multipeln? Nope, den står på 39.

Var någonstans har jag gjort fel?

Mvh Daniel

Har lite samma problem om jag förstod dig rätt, sitter dock på s775.

Tadaa

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006

Ja, det här var ju frustrerande. Den enda gången det faktiskt fungerade var när jag satte mig första gången och enbart höjde turbon från 38 till 40. Då gav det utslag, men inte när jag vill göra en basklock som ligger konstant hela tiden. Konstigt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Apr 2002

Det är inte så att det står 0 istället för 100 då med vad den ska multiplicera med? Ta ett foto av hur det ser ut och posta här.

..:: trickeh2k ::.. http://youtube.com/trickysaer Windows 10 Pro - i7 4790k @ 4,5Ghz - ASUS Maximus VII Hero - 8GB AVEXIR Blitz 1.1 Blue LED CL10 2400Mhz - Corsair AX860i - EVGA GTX 780 Classified - ASUS VG248QE - Samsung SyncMaster P2450H - QPAD MK-85 (MX-Brown)/SteelSeries Sensei RAW Rubberized - A-Data SX900 128GB, Samsung EVO 840 120GB, SanDisk Ultra II 480GB, 2TB WD Caviar Black - QPAD QH-90 - Blue Yeti - Corsair 750D - Custom water loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Aug 2006

Tjena, jag ska ta lite screens på de inställningar jag har och lägga in i första inlägget