Permalänk
Medlem

Bootmgr saknas plötsligt. Vad göra?

Hej!
Har fått ett skitstörigt problem som jag inte lyckas komma runt.
Plötsligt när jag startar min gamla burk (win Vista) står det att bootmgr saknas. Försökte komma runt det och starta mha win-DVDn och det såg ett tag ut att funka, men datorn startade om och nu varje gång som det står att jag ska trycka på valfri tangent för att starta med DVDn, så startar bara datorn om. Dvs antingen kommer bootmgr saknas upp eller så startar datorn om om jag försöker via win-DVDn.

Vet inte vad jag ska göra eftersom jag just nu inte ens kan installera om operativsystemet. Har kollat så att inga sladdar till hårddiskarna sitter lösa.

Några tips?

Permalänk
Medlem

Har du flera hårddiskar i datorn eller har du bara 1? Ge gärna specsen på din dator så man kan lättare se vad det är för komponenter du har.

//Delapsus

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delapsus:

Har du flera hårddiskar i datorn eller har du bara 1? Ge gärna specsen på din dator så man kan lättare se vad det är för komponenter du har.

//Delapsus

Självklart! Specen ser ut som på länken nedan. Utöver detta har jag ytterligare en hårddisk som jag har för mig är en 1,5 TB samsung ecogreen 5400 rpm. På den ligger bara musik, foto, filmer m.m. Ingen programvara finns installerad.

http://http://www.ladda-upp.se/bilder/mazjnwsyjqlrk/

Permalänk
Medlem

Testa först med att gå in i BIOS och välj den andra hårddisken i BOOT och se om det hjälper. Gör inte det så testa att byta ut kablarna då någon kanske har gått sönder. Fungerar inte det så kan det vara så att någon av hårddiskarna är trasig

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

Ett tips är att använda sweclockers eminenta sökfunktion innan man startar en ny tråd, finns ungfär 1 miljon trådar om detta ämne

Permalänk
Medlem

Vanligt fel när bootmanager saknas, är att användaren haft flera hårddiskar inkopplade vid installation av OS och sedan kopplat ur en.
Windows lägger nämligen startup-filerna på ramdom hårddisk om du har flera inkopplade och när du kopplar ur den rätta eller ger den en annan beteckning, så startar inte datorn.

Annars är det bara gamla vanliga Windows som spökar och du fixar det i BIOS under boot. Välj den disk som är systemdisk..
Ibland kan boot-ordningen ändras av någon konstig anledning.. har hänt mig ett antal gånger genom åren.

Kan också vara så att hårddisk/SSD är paj.. men mindre troligt. Syns den i BIOS?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Vanligt fel när bootmanager saknas, är att användaren haft flera hårddiskar inkopplade vid installation av OS och sedan kopplat ur en.
Windows lägger nämligen startup-filerna på ramdom hårddisk om du har flera inkopplade och när du kopplar ur den rätta eller ger den en annan beteckning, så startar inte datorn.

Annars är det bara gamla vanliga Windows som spökar och du fixar det i BIOS under boot. Välj den disk som är systemdisk..
Ibland kan boot-ordningen ändras av någon konstig anledning.. har hänt mig ett antal gånger genom åren.

Kan också vara så att hårddisk/SSD är paj.. men mindre troligt. Syns den i BIOS?

Mitt Asus Sabertooth har haft för sig det ett par gånger... Likadant med ACHI.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har du en Windows skiva kan i göra en rwpair mgrboot så fixar det sig men du får googla för det är lite krabbigt

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.