Permalänk
Medlem

datorn slutat fungera

Hej försöker nu hjälpa min vän med sin dator som vi två byggde för typ ett halvår.
citerar nu min vän.

Hej, jag har haft problem med min dator, den är runt ett halvår gammal och byggd hemma, den började stängas av helt random för runt 1 månad sen så jag satte in en extra fläkt. Då upphörde det tills för 1 vecka sedan när det fortsatte, temperaturerna i datan är run 30-42 grader, max 42 när den stängs av. Delarna är processor: intel core i5
Grafikkort: Nvidia geforce gtx 660 ti
Moderkort: asrock något
Hårddisk: 500gb (runt 200 använt, inte ssd)
Ram-minne: 8gb
Antec 600w nätagg
Snälla hjälp, nu har datan bara slutat fungera, den startar inte och jag har kollat glapp i sladdar.

Obs tror dock inte riktigt på dom där temperaturerna och han nämde även att fläktarna började fladdra lite med lyset på fläkten så misstänker att nätagg har dött?

mvh

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

så fläkten är ostabil?
hur många chassie fläktar kör han med ? 3st med 140 mm?
om datorn stängs av så kan det mycket väl bero på över hettade komponenter (datorns säkerhets åtgärd)
ladda ner http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html detta program och kolla om temperaturen visa likadant.

angående nätagget, du/ni kontrollera alla kablar sitter i ordentligt som det ska. annars kan han tappa ström förföljelsen. Det kan vara nätagget som är kasst.

jag skulle dock kontrollera att sladdarna sitter pin kontakten längst ner på moderkortet (som gör att datorn startar när du trycker på knappen) den kanske inte har kontakt.

men skulle det bero på tempen var för hög kan det ha skadat övriga komponenter i värsta fall moderkortet. skicka tillbaka det för felsökning och se om dem kan reparera det.