Överklocka Gigabyte 760 gtx

Permalänk
Medlem

Överklocka Gigabyte 760 gtx

Sitter och spelar final fantasy. Jag provade o klocka min processor men de gav inga fps, så nu tänkte jag prova o trimma grafikkortet.

Det jag undrar över är

*Hur lång är livstiden på ett grafikkort?
*Hur mycket förkortar de isåfall att trimma?
*Vad tror ni jag kan köra det i?

http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4663#s...

Någon som har likadant som kan dela med sig av sina inställningar?

Permalänk
Avstängd

Det heter överklocka, och jag föreslår att du använder sökfunktionen här på forumen och läser dig fram till svaren på dina frågor.
Man trimmar hundar/kattor

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

1: 4 år, 134 dagar, 11 timmar och 2 sekunder, sen dör grafikkortet. Nej skämt åsido, men höga temperaturer och belastning+spänning och framförallt ett dåligt nätagg åldrar datorkomponenter snabbare.
2: Om du gör det korrekt inte så farligt mycket, se svaret ovan.
3: Över 1200MHz kanske, alla grafikkort klockar individuellt olika, men grafikkortet du länkade har en väldigt bra kylning och det drar inte särskilt mycket ström. Har du bra kylning i chassit och kan hålla koll på temperaturerna är det bara tuta och köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WongFeiHung:

Det heter överklocka, och jag föreslår att du använder sökfunktionen här på forumen och läser dig fram till svaren på dina frågor.
Man trimmar hundar/kattor

Eller mopeder när man är 15 bast och leker katt och råtta med polisen? det var goda tider de!

Visa signatur

ASRock B450M Pro4 | Ryzen 5 5600 | Corsair LPX 2x16GB @ 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

1: 4 år, 134 dagar, 11 timmar och 2 sekunder, sen dör grafikkortet. Nej skämt åsido, men höga temperaturer och belastning+spänning och framförallt ett dåligt nätagg åldrar datorkomponenter snabbare.
2: Om du gör det korrekt inte så farligt mycket, se svaret ovan.
3: Över 1200MHz kanske, alla grafikkort klockar individuellt olika, men grafikkortet du länkade har en väldigt bra kylning och det drar inte särskilt mycket ström. Har du bra kylning i chassit och kan hålla koll på temperaturerna är det bara tuta och köra.

Grafikkort ligger på 50c i load. O har max varit uppe i 60c en kvälll.

Skrivet av RX1:

Eller mopeder när man är 15 bast och leker katt och råtta med polisen? det var goda tider de!

Antar att han sa att han överklocka mopeden också

Permalänk
Avstängd

till katten tar du sax, moppen 24 mmförgasare 70cc med effektkrök och effektdämpare sen högkompressions topp och extrastark topp packning sen matchande reedventil - "ja jag är gammal ;)" till datorn msi afterburn och håll lite koll på vilken temp du har

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Nu kanske du inte är ute efter lite "tuffare" överklockning, men i princip så är det custom vbios som gäller om man ska få ut full potential ur ett grafikkort när det gäller överklockning. Vet inte om det har kommit något nu, men tidigare fanns det dock tyvärr inget för just 760.

-Livlängden är otroligt individuellt, omöjligt i princip att svara på men det gäller att hålla kortet så svalt som möjligt för att det ska leva så länge som möjligt. Men du kan ha ett grafikkort som tickar på en "maxklock" i fyra år utan att det blir problem. Kylning som sagt är A och O för att kortet ska må bra.
-Samma gäller "vad du kan köra det i". Det alla kort är väldigt unika vad det kommer till överklockningspotential. Det enda man kan göra är att klocka själv i små steg för att hitta just sitt korts gränsvärde

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Det ligger ju på 30-40 grader så borde väl vara okej o höja lite?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ripan_:

Det ligger ju på 30-40 grader så borde väl vara okej o höja lite?

Vid spelande/testande?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)