Hjälp, nybörjare får inte rätt på kablar mellan GPU o PSU

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Hjälp, nybörjare får inte rätt på kablar mellan GPU o PSU

Jag har PSU cx600M vilket det står i beskrivningar ska ha 2 st 6+2 pins pcie kontakter. Men jag får inte ihop det.

Se bifogad bild

Om jag förstår den rätt snåla manualen rätt så är endast nr 1 kontakten till pci-e.

Y-kabeln som det står pci-e på har 8 pinnar i ena ändan och delar sig i 2 st 6+2pins i andra. I min logik ska ju de 6+2 ändarna in i grafikkortet på något vis. Men denna kabel passar ju bara i kontakt 2 i bilden, märkt CPU.

Hur kopplar jag?

Har ett gäng molexadaptrar med, men helst skulle jag ju vilja ha allt i rätt kontakt på grafikkortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012

Om jag inte har fel så borde det vara den som du markerat med två med 6+2 till GPU och 8 pinnar i uttag 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ja där passar den ju, men texten på psu säger ju CPU 4+4, vilket gör mig fundersam.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

8-pin till CPU är tillsammans med 24-pin är redan kopplade till PSU (sladdarna som är längst till höger)

Chassi: Define R3 | Moderkort: MSI Z77A-S01 | CPU: i5-3570k @ 4.2GHz | GPU: GTX 770 | PSU: Tesla 650W | RAM: 8GB @ 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Kylning: Noctua NH-U12P SE2 | SSD: 120GB Intel 520 | Skärmar: Eizo Foris FS2333 Benq E2200HD | Mus: Zowie FK1 | Tangentbord: Ducky Shine 3 MX Blue | Hörlurar: Sennheiser HD598 | Musmatta: Zowie P-SR | Ultrabook: Asus Zenbook UX303LN-R4140H

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014

Ja de har jag koll på cjal. Men den som jag makerat 2är alltså också en pci-e-kontakt då?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Vad kan jag se så ska PCI-e kontakterna anslutas till den högra sidan.

Chassi: Define R3 | Moderkort: MSI Z77A-S01 | CPU: i5-3570k @ 4.2GHz | GPU: GTX 770 | PSU: Tesla 650W | RAM: 8GB @ 1600MHz | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Kylning: Noctua NH-U12P SE2 | SSD: 120GB Intel 520 | Skärmar: Eizo Foris FS2333 Benq E2200HD | Mus: Zowie FK1 | Tangentbord: Ducky Shine 3 MX Blue | Hörlurar: Sennheiser HD598 | Musmatta: Zowie P-SR | Ultrabook: Asus Zenbook UX303LN-R4140H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Eris:

Ja de har jag koll på cjal. Men den som jag makerat 2är alltså också en pci-e-kontakt då?

Hur ser kontakten ut på PCIe kabelen, den del som ska in i nätaggregatet, 6 eller 8 stift?

Corsairs PCIe kablar brukar ha så att kontakten till nätagget är 6pins, sen går den ut och förgrenar sig till två st 6+2 PCIe kontakter.

Alltså bör den sitta i uttaget som du har markerat med 1..
Men har aldrig pysslat med just detta nätaggregat så är bara till 98% säker på det

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av ggustavsson:

Hur ser kontakten ut på PCIe kabelen, den del som ska in i nätaggregatet, 6 eller 8 stift?

Den har 8 stift. Som den 2a från höger på denna bild http://img.hexus.net/v2/psu/Corsair/CX600M/CablesB.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av Eris:

Den har 8 stift. Som den 2a från höger på denna bild http://img.hexus.net/v2/psu/Corsair/CX600M/CablesB.jpg

OK nu ser man inte riktigt på bilden hur många stift det är just på den änden..
Kolla lite mer, och finns både 6 pins och 8 pins kablar från corsair beroende på vilket nätagg det är frågan om, dvs änden som ansluts i nätagget.

och om din har 8 pins så är det inget att grunna på, finns bara en kontakt i nätagget den passar till.

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2014
Skrivet av ggustavsson:

OK nu ser man inte riktigt på bilden hur många stift det är just på den änden..
Kolla lite mer, och finns både 6 pins och 8 pins kablar från corsair beroende på vilket nätagg det är frågan om, dvs änden som ansluts i nätagget.

och om din har 8 pins så är det inget att grunna på, finns bara en kontakt i nätagget den passar till.

Ja fanns bara en med, 8-pins med 7 metallpinnar i, en är korsad.

Kör på den o splittar den till grafikkortets 6 och 8pinnars